ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - Καταρρέουν Πανεπιστήμια & ΑΤΕΙ


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 
«Συνωστισμός» φοιτητών στα αμφθέατρα - «Βόμβα» και από 20.000 μετεγγραφές

Της Χαράς Καλημέρη

«Εάν συνεχιστεί η μεγάλη αύξηση εισακτέων στα ΑΕΙ, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις προσωπικού και υποδομών, θα προκληθεί ακόμη και αδυναμία διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας και σίγουρα υποβάθμιση των σπουδών», προειδοποιεί η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Το... αδιαχώρητο αναμένεται να επικρατήσει τον Σεπτέμβριο στα ΑΕΙ της χώρας. Σε πολλά ιδρύματα, ο αριθμός των εισακτέων που ορίστηκε από το υπουργείο Παιδείας για το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 είναι πολύ μεγαλύτερος από τη χωρητικότητα σε αμφιθέατρα και εργαστήρια, αλλά και δυσανάλογα μεγάλος με τον αριθμό των καθηγητών, την ίδια ώρα που περί τους 20.000 φοιτητές εκτιμάται ότι δικαιούνται μετεγγραφής και θα μεταπηδήσουν από την περιφέρεια σε κεντρικά ΑΕΙ.

«Εάν συνεχιστεί η μεγάλη αύξηση εισακτέων στα ΑΕΙ, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις προσωπικού και υποδομών, θα προκληθεί ακόμη και αδυναμία διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας και σίγουρα υποβάθμιση των σπουδών», προειδοποιεί η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την ετήσια έκθεσή της για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων και ΑΤΕΙ, η οποία κοινοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Βουλή προκειμένου τα κόμματα να καταθέσουν τις προτάσεις τους ενόψει της σχετικής συζήτησης που θα γίνει το επόμενο διάστημα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Ζητά δε από το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει σε αναθεώρηση των κριτηρίων εισαγωγής στα ΑΕΙ, δίνοντας βάση στις προτάσεις των ιδρυμάτων, αλλά και να βρει λύσεις για την αντιμετώπιση της μη επαρκούς, αλλά και ανισομερούς στελέχωσης των τμημάτων των ΑΕΙ με μόνιμο διδακτικό, αλλά και διοικητικό προσωπικό.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΔΙΠ, τα οποία παρουσιάζει η «ΗτΣ», παρά την εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης, σημαντικός αριθμός τμημάτων πανεπιστημίων και ΑΤΕΙ εξακολουθεί να μην πληροί το κριτήριο της αυτοδυναμίας: συνολικά 49 τμήματα -εκ των οποίων οκτώ πανεπιστημίων και 41 ΑΤΕΙ- διαθέτουν λιγότερα από εννέα μόνιμους καθηγητές, ενώ έξι από αυτά δεν έχουν ούτε ένα (!) μόνιμο μέλος ΔΕΠ. Πρόκειται για ένα πανεπιστημιακό τμήμα -το τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας- και πέντε τμήματα ΑΤΕΙ: Νοσηλευτικής και Οινολογίας & Τεχνολογίας Ποτών του ΑΤΕΙ Αν. Μακεδονίας - Θράκης, Μαιευτικής του ΑΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, Διατροφής και Διαιτολογίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλίας και Διοίκησης Οικονομίας Επικοινωνίας Πολιτιστικών & Τουριστικών Μονάδων του ΑΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας.

Τα πανεπιστήμια με τμήματα που έχουν λιγότερα από εννέα μόνιμα μέλη ΔΕΠ είναι τα εξής: Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (από οκτώ μέλη ΔΕΠ έχουν τα τμήματα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών, ενώ τέσσσερα μέλη ΔΕΠ έχει το τμήμα Σλαβικών Σπουδών), Πανεπιστήμιο Αιγαίου (τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής με τέσσερα μέλη ΔΕΠ), Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (τμήματα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών με πέντε μέλη ΔΕΠ και Μηχανικών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών με έξι μέλη ΔΕΠ), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (τμήμα Πληροφορικής με κανένα μέλος ΔΕΠ) και Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (Οικονομικών Επιστημών με επτά μέλη ΔΕΠ).

«Η γενικά υψηλή αναλογία φοιτητών κανονικής διάρκειας / τακτικού διδακτικού προσωπικού στο σύνολο της χώρας δεν παρουσιάζει σημαντική μεταβολή, ακόμα και αν υπολογιστεί για το σύνολο του διδακτικού προσωπικού (μόνιμου και έκτακτου διδακτικού - εκπαιδευτικού προσωπικού) της ανώτατης εκπαίδευσης» αναφέρει χαρακτηριστικά η ΑΔΙΠ στην έκθεσή της, εκτιμώντας ότι το θέμα θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης μεταξύ πολιτείας και ΑΕΙ, ειδικά δε υπό το πρίσμα των υφιστάμενων χρηματοδοτικών περιορισμών από τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.

Ανάλογες είναι οι παρατηρήσεις της ΑΔΙΠ και για τη μη επαρκή στελέχωση των ΑΕΙ με τεχνικό και διοικητικό προσωπικό.

Το παράδειγμα του Πανεπιστημίου Κρήτης
Στην έκθεσή της, η ΑΔΙΠ παρουσιάζει στοιχεία που αφορούν στις ειδικές κατηγορίες εισακτέων, χρησιμοποιώντας ενδεικτικά το παράδειγμα του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου, πριν αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ των υποψηφίων από τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες και εκείνων με κοινωνικά κριτήρια, ο τελικός αριθμός φοιτητών σε τμήματα αυξάνονταν έως και 50%.

Χαρακτηριστικά, κατά την περσινή ακαδημαϊκή χρονιά (2013-2014), στο Πανεπιστήμιο Κρήτης εγγράφησαν συνολικά 3.061 νέοι φοιτητές, ενώ το ίδιο το ίδρυμα είχε ζητήσει 1.905 εισακτέους. Για τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά (2014-2015), το Πανεπιστήμιο Κρήτης έχει ζητήσει 1.720 νέους φοιτητές για το σύνολο των 17 τμημάτων του, ενώ το υπουργείο έχει ορίσει 3.150 εισακτέους, στους οποίους θα προστεθούν και εκατοντάδεςι δικαιούχοι μετεγγραφής. Η μεγαλύτερη αύξηση εισακτέων καταγράφεται στα τμήματα Ψυχολογίας, Φυσικής, Φιλολογίας, Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης, Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών, καθώς και Οικονομικών Επιστημών, στα οποία το υπουργείο Παιδείας όρισε αριθμό εισακτέων σχεδόν υπερδιπλάσιο από αυτόν που πρότεινε το πανεπιστήμιο.

Στον αντίποδα, κάποια άλλα πανεπιστήμια θα αποψιλωθούν. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του προεδρεύοντα της συνόδου των πρυτάνεων, πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Πάρι Τσάρτα, ορισμένα τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου θα χάσουν σημαντικό αριθμό των φοιτητών τους, μεγαλύτερο από 50%.

Οι πρυτάνεις εκτιμούν ότι συνολικά περισσότεροι από 20.000 θα είναι οι φοιτητές που δικαιούνται μετεγγραφής και θα μετακινηθούν ανά την Ελλάδα. «Η πολιτική του υπουργείου οδηγεί τα δημόσια πανεπιστήμια στην κατάρρευση και την απαξίωση», σημειώνουν οι πρυτάνεις, προσθέτοντας ότι λόγω και της συνεχιζόμενης υποχρηματοδότησης τα πανεπιστήμια δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αν και έχει παραδεχθεί τα προβλήματα που θα προκύψουν στα ιδρύματα κατά τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, δεν έχει ακόμη παρουσιάσει συγκεκριμένη πρόταση επίλυσής τους. Στο «τραπέζι» των συζητήσεων έχει πέσει η λύση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, προκειμένου να αποφευχθεί η κοσμοσυρροή στα αμφιθέατρα, ενώ κάποια ιδρύματα σκέφτονται να κάνουν μεταδόσεις των μαθημάτων μέσω του διαδικτύου.

«Ψαλίδι» στους εισακτέους εισηγείται η ΑΔΙΠ

Ένα νέο σχέδιο «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας ζητά, ουσιαστικά, από την πολιτεία η ΑΔΙΠ. Βασιζόμενη στα συμπεράσματα των εξωτερικών αξιολογήσεων όλων των τμημάτων των Πανεπιστημίων και ΑΤΕΙ, η ΑΔΙΠ θέτει την πολιτεία και τα ιδρύματα προ των ευθυνών τους, ζητώντας να ληφθούν μέτρα. Ειδικότερα, από το υπουργείο Παιδείας ζητά να προχωρήσει σε:
  • Διαμόρφωση προγράμματος εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση.
  • Ανάπτυξη εθνικής ερευνητικής πολιτικής και ενίσχυση της χρηματοδότησης της έρευνας.
  • Αντιμετώπιση της μη επαρκούς, αλλά και ανισομερούς στελέχωσης των τμημάτων των ΑΕΙ με μόνιμο διδακτικό προσωπικό.
  • Περιορισμό της γεωγραφικής διασποράς των ΑΕΙ και των τμημάτων τους.
  • Αρτιότερη αξιοποίηση των κτιριακών υποδομών.
  • Αντιμετώπιση του θέματος της μη επαρκούς, αλλά και ανισομερούς στελέχωσης των τμημάτων των ΑΕΙ με διοικητικό και τεχνικό προσωπικό.
  • Καθορισμό συγκεκριμένων κριτηρίων για την κατανομή της χρηματοδότησης της ανώτατης εκπαίδευσης.
  • Αναθεώρηση των κριτηρίων εισαγωγής των φοιτητών με ευθύνη των ΑΕΙ.
  • Τόνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με αντίστοιχη αποφόρτιση των ΑΕΙ.

Από τις ηγεσίες των ιδρυμάτων, η ΑΔΙΠ ζητά:
  • Καλύτερο συντονισμό και παρακολούθηση του εκπαιδευτικού έργου των ακαδημαϊκών μονάδων.
  • Χάραξη ερευνητικής στρατηγικής και καινοτομίας, που θα περιλαμβάνει την οργάνωση, τον συντονισμό και την παρακολούθηση του ερευνητικού έργου.
  • Ενίσχυση της εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ιδρυμάτων.
  • Συνένωση Διαθέσιμων Πόρων (pooling of resources) για ορθολογικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών.

Στα τμήματα των ΑΕΙ, η ΑΔΙΠ συστήνει να υπάρξει:
  • Σύνδεση της διδασκαλίας με την έρευνα.
  • Ανάπτυξη στρατηγικής στην έρευνα και στη διδασκαλία, με έμφαση στην καινοτομία και στην εξωστρέφεια (ανάπτυξη σύγχρονων κατευθύνσεων).
  • Ενίσχυση και ανάπτυξη σχέσεων με κοινωνικούς φορείς.
  • Στην έκθεση της ΑΔΙΠ, καταγράφονται τόσο οι αδυναμίες όσο και τα πλεονεκτήματα των ελληνικών ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης.

Στα «αρνητικά» της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης περιλαμβάνονται:
  • η παρατεταμένη διάρκεια φοίτησης και οι «αιώνιοι» φοιτητές που υπολογίζονται σε 180.000 συνολικά σε πανεπιστήμια και ΑΤΕΙ
  • το χαμηλό ποσοστό παρακολούθησης των μαθημάτων από τους φοιτητές
  • ο υπερβολικός αριθμός ταυτόσημων ή παρεμφερών τμημάτων ή προγραμμάτων σπουδών και η διασπορά και απομόνωση τμημάτων
  • οι ασάφειες των προγραμμάτων σπουδών
  • οι ελλείψεις κτιριακών εγκαταστάσεων και υποδομών
  • ο υπερβολικά μεγάλος αριθμός μαθημάτων και μάλιστα επιλογής
  • ο μειωμένος προϋπολογισμός και η έλλειψη μάνατζμεντ και σύγχρονου συστήματος οικονομικής διαχείρισης.

Στον αντίποδα, στα «θετικά» τονίζονται οι διακρίσεις των πανεπιστημιακών καθηγητών και το υψηλό ακαδημαϊκό τους επίπεδο, το ικανοποιητικό ερευνητικό έργο που παράγεται, οι διεθνείς συνεργασίες, καθώς και η καλή απορρόφηση των αποφοίτων στην αγορά εργασίας.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26510&subid=2&pubid=113323440
ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - Καταρρέουν Πανεπιστήμια & ΑΤΕΙ Reviewed by texnologosgeoponos.gr on 11:30 μ.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια: