Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Αργεί η εκμηχάνιση της ελληνικής γεωργίας


 
Η εγχώρια αγορά γεωργικών μηχανημάτων φαίνεται ότι βγαίνει από το λήθαργο, που είχε πέσει τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία του εγχώριου Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), τη 10ετία 1990-1999 στην Ελλάδα πουλήθηκαν 43.940 καινούργιοι ελκυστήρες. Την επόμενη 10ετία, την περίοδο 2000-2009 πουλήθηκαν μόλις 20.045, παρά τις επιδοτήσεις που δόθηκαν για την αγορά εξοπλισμού.

Από το 2009 μέχρι το 2012 ο ρυθμός τοποθέτησης νέων ελκυστήρων στην αγορά παρουσίασε περαιτέρω ραγδαία μείωση, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012, πωλήθηκαν μόλις 543 νέα τρακτέρ ενώ ανάλογη ήταν και η πορεία των πωλήσεων γεωργικών παρελκόμενων. Το 2013 η χρονιά έκλεισε µε 1.143 πωλήσεις γεωργικών ελκυστήρων, αριθμός υπερδιπλάσιος των 548 που είχαν πωληθεί το 2012, ενώ το 2014 υπήρξε αύξηση κατά 60% της αγοράς με πωλήσεις πάνω από 1.800 τρακτέρ.

Η αυξητική τάση της αγοράς τη διετία 2013-2014 οφείλεται στο ότι έχει παγιωθεί στον αγροτικό κόσμο και κυρίως στους νέους αγρότες η αντίληψη ότι για τη μείωση του κόστους παραγωγής, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της γεωργίας και την αύξηση του εισοδήματός τους, η εκμηχάνιση είναι μονόδρομος. Το στοίχημα για τη φετινή χρονιά, στη διάρκεια της οποίας η αγορά θα πρέπει να κινηθεί πιο έντονα στην κατεύθυνση της εξασφάλισης ρευστότητας στους επενδυτές, είναι τα 1.600 με 1.700 τρακτέρ.

Μια προσδοκία βέβαια που ενσωματώνει επιφυλάξεις γύρω από την αποτελεσματικότητα των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τις πραγματικές ανάγκες των αγροτών σε μηχανήματα. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ Σάββας Μπαλουκτσής, «η εν δυνάμει αγορά είναι μεγάλη. Ένα ποσοστό φακέλων που έχουν υποβληθεί για τα σχέδια βελτίωσης, περιλαμβάνει την αγορά 3.000 τρακτέρ τουλάχιστον. Οι καθυστερήσεις όμως στην εκταμίευση της χρηματοδότησης αλλά και οι αυστηρές προϋποθέσεις δανειοδότησης των αγροτών από τις τράπεζες, μας καθιστούν επιφυλακτικούς, θέτοντας τον πήχη για φέτος στα 1.600 με 1.700 τρακτέρ που αντιστοιχεί σε μια μείωση του 10%».

Το επίπεδο εκμηχάνισης της ελληνικής γεωργίας υπολείπεται σημαντικά άλλων ευρωπαϊκών χωρών, μιας και ο «στόλος» των γεωργικών τρακτέρ και γερασμένος και ρυπογόνος είναι ενώ δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλούς χρήσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανημάτων στην Ελλάδα αναλογούν 0,5 ελκυστήρας ανά γεωργική εκμετάλλευση όταν στην Ιταλία ο αντίστοιχος δείκτης είναι 2, στην Ισπανία 1,9, στην Πορτογαλία 2,1 και στη Σλοβενία 3,7.Σήμερα στην Ελλάδα έχουμε ενεργά περίπου 180.000 τρακτέρ εκ των οποίων:

. Το 24,1% είναι ηλικίας μέχρι 15 ετών, είναι δηλαδή τα τελευταία μηχανήματα που μπήκαν στην αγορά μετά το 1998.
. Ποσοστό 24,2% είναι ηλικίας μεταξύ 16-25 ετών, δηλαδή τρακτέρ που μπήκαν στην αγορά από το 1989 μέχρι και το 1998.
. Ποσοστό 49,6%, δηλαδή κάτι λιγότερα από τα μισά είναι ηλικίας από 26-40 ετών, μπήκαν δηλαδή στην αγορά από το 1974 μέχρι και το 1988, ενώ
. Υπάρχει και ένα ποσοστό 2,1% που είναι πάνω από 40 ετών, δηλαδή εισήχθησαν πριν το 1974!
. Η μέση ηλικία όλων αυτών των τρακτέρ είναι περίπου 25 ετών, σημαντικά υψηλότερη από την μέση ηλικία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που είναι τα 15 έτη, ενώ είναι μεσαίας ιπποδύναμης κάτω των 100 ίππων έναντι 140 ίππων στην ΕΕ.
. Επίσης, ένα σημαντικό ποσοστό κοντά στο 40%, δεν διαθέτει τετρακίνηση και αντίστοιχος αριθμός δεν έχει σύστημα προστασίας κατά την ανατροπή, μια και δεν διαθέτει ούτε καμπίνα ασφαλείας ούτε καν πλαίσιο ασφαλείας.

Πηγή: Ελευθερία Λάρισας
www.agrocosmos.gr
Αργεί η εκμηχάνιση της ελληνικής γεωργίας Reviewed by texnologosgeoponos.gr on 7:00 π.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια: