Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Στην τελική ευθεία ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ στα 18 δισ. το όφελος για την οικονομία


ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ 450 ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ & 130 ΑΛΛΑΓΕΣ ΧΑΡΑΞΗΣ....

Στην τελική ευθεία αγωγός 18 δισ. στην οικονομία.Στις αρχές του 2016 μπαίνει στη φάση κατασκευής το ελληνικό τμήμα του διαδραστικού αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ, ενός έργου-κολοσσού που βάζει την Ελλάδα δυναμικά στον ενεργειακό χάρτη της ευρύτερης περιοχής, τονώνει την ανάπτυξη και την απασχόληση στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ επηρεάζει άμεσα περισσότερους από 15.000 ιδιοκτήτες γης σε 29 δήμους, 13 νομούς και 3 περιφέρειες, που θα δουν τους διαμέτρου 1,2 μέτρων σωλήνες του αγωγού να περνούν από τα κτήματά τους.


Οι αλλαγές στη χάραξη αύξησε το συνολικό μήκος του αγωγού κατά 10 χιλιόμετρα. Η κυριότερη αλλαγή έγινε στην πεδιάδα των Τεναγών, ύστερα από διαμαρτυρίες αγροτικών συλλόγων και Τεχνικού Επιμελητηρίου. Η νέα χάραξη προκάλεσε έναν μικρό «εμφύλιο» μεταξύ των φορέων της Καβάλας και της Δράμας.

Στα 3,5 χρόνια της κατασκευής, μέχρι το 2020, όταν και προβλέπεται η έναρξη λειτουργίας του αγωγού, αναμένεται να απασχοληθούν άμεσα ή έμμεσα με τον ΤΑΡ περίπου 10.000 εργαζόμενοι, ενώ για τις επόμενες πέντε δεκαετίες προβλέπεται η δημιουργία άλλων 4.300 θέσεων εργασίας και προστιθέμενη αξία 17-18 δισ. για την ελληνική οικονομία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.

Ο αγωγός Trans Adriatic Pipeline, μέρος του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου που διαφοροποιεί τον ενεργειακό εφοδιασμό της ΕΕ μεταφέροντας φυσικό αέριο στην Ευρώπη από την Κασπία Θάλασσα, έχει μήκος 765 χιλιομέτρων και διασχίζει την Ελλάδα (550 χλμ.), την Αλβανία (211 χλμ.) και την Ιταλία (8 χλμ.), στην οποία οδηγείται υποθαλάσσια από την Αδριατική.

Αποτελεί μια επένδυση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για το ελληνικό τμήμα και η υλοποίησή του βρίσκεται σήμερα στη φάση των ανοιχτών συναντήσεων εκπροσώπων της κοινοπραξίας με τους ιδιοκτήτες γης για τη σύναψη συμφωνιών αποζημιώσεων. Επειτα από μια διετή διαβούλευση με τους κατά τόπους φορείς, έχει οριστικοποιηθεί η χάραξη του αγωγού, έχει εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και βρισκόμαστε στην τελική ευθεία πριν από την έναρξη της κατασκευής.


Αλλαγές χάραξης έγιναν και αλλού όπως στον Νέστο, στη Χρυσούπολη, και στην Αλεξαν­δρούπολη. Μάλιστα ο Δήμος Αλεξαν­δρού­πολης ζήτησε και εξασφάλισε την παροχή ζεστού νερού για οικιακή χρήση, μέσω εναλλάκτης θερμότητας, για τους δημότες του ως κοινωνική επένδυση της κοινοπραξίας.
=
Σε αυτό το διάστημα υποβάλλονται προσφορές από εγχώριους και διεθνείς κατασκευαστικούς ομίλους και κοινοπραξίες εταιρειών για τις εργολαβίες του επίγειου τμήματος του αγωγού σε Ελλάδα και Αλβανία -συμμετέχει και εδώ τουλάχιστον μια ελληνική εταιρεία-, καθώς και για την κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους του Εβρου.

Οι ανάδοχοι θα ανακοινωθούν μέσα στο τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Είχαν προηγηθεί τον Ιανουάριο δύο μεγάλες συναντήσεις, σε Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των τεσσάρων μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών της χώρας, καθώς και 350 τεχνικών και άλλων εταιρειών της Βόρειας Ελλάδας που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν σε υπεργολαβίες και επιμέρους έργα.



Το κατασκευαστικό κομμάτι ξεκινά εντός του 2015 από το έδαφος της Αλβανίας, με τη διάνοιξη δρόμων πρόσβασης και γεφυρών σε ορεινά δυσπρόσιτα τμήματα της γειτονικής χώρας απ' όπου θα περάσει ο ΤΑΡ, ενώ στο ελληνικό τμήμα οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου χρόνου.

Τα αιτήματα 

Το ελληνικό τμήμα του αγωγού, που θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους του Εβρου και θα φτάνει έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα νότια της Ιεροπηγής Καστοριάς, έχει μήκος 550 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει δύο σταθμούς συμπίεσης (έναν στους Κήπους και έναν δεύτερο μελλοντικά στις Σέρρες), καθώς και 23 βαλβιδοστάσια, που θα διακόπτουν τη ροή σε περιόδους συντήρησης ή σε έκτακτη ανάγκη.


Στη ζώνη διέλευσης σε πλάτος 8 μέτρων δεν θα επιτρέπονται κτίρια, βαθύ όργωμα και φύτευση βαθύρριζων δέντρων, ενώ σε απόσταση 40 μέτρων θα απαγορεύεται η ανέγερση κτισμάτων.

Σε 130 περιπτώσεις έγιναν μικρές ή μεγαλύτερες αλλαγές στην όδευση του αγωγού, έπειτα από αιτήματα τοπικών φορέων. Στη διάρκεια των δύο ετών της διαβούλευσης, οι άνθρωποι της εταιρείας πραγματοποίησαν περισσότερες από 450 δημόσιες συναντήσεις με εκπροσώπους φορέων κατά μήκος της χάραξης, άκουσαν την επιχειρηματολογία τους και ικανοποίησαν σχεδόν το 80% των αιτημάτων για αλλαγή της όδευσης. «Οπου ήταν τεχνητά εφικτό, τα αιτήματα ικανοποιήθηκαν. Θέλουμε να είμαστε υπεύθυνοι και καλοί γείτονες των τοπικών κοινωνιών, και σήμερα και στο μέλλον», είπαν στην «Οικονομία» πηγές της εταιρείας.

Οι αλλαγές αύξησαν το συνολικό μήκος του αγωγού κατά 10 χιλιόμετρα περίπου. Η κυριότερη αλλαγή έγινε στην περιοχή των Φιλίππων Καβάλας και συγκεκριμένα στην πεδιάδα των Τεναγών, όπου οι αγροτικοί σύλλογοι και το Τεχνικό Επιμελητήριο διοργάνωσαν και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, επικαλούμενοι μεταξύ άλλων και λόγους ασφαλείας από την αυτοανάφλεψη των κοιτασμάτων τύρφης και το φαινόμενο της συνίζησης του εδάφους που παρατηρείται στην περιοχή. «Πείσαμε πως η αρχική χάραξη δεν ήταν η κατάλληλη και πετύχαμε την αλλαγή της όδευσης με τη μετατροπή της ευθείας γραμμής σε τραπεζοειδή, ώστε να παρακάμψει τα Τενάγη», είπε στο «Εθνος της Κυριακής» ο πρόεδρος του ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, Δημήτρης Κυριαζίδης.


«Με τη νέα χάραξη θίγεται γη υψηλής παραγωγικότητας,ενώ παράλληλα μας αφήνει εκτός ΕΣΠΑ, ακυρώνοντας σχεδιαζόμενες επενδύσεις στην περιοχή», είπε στην«Οικονομία»ο δήμαρχος Δοξάτου, Δημήτρης Δαλακάκης

Η ικανοποίηση, πάντως, του αιτήματος δημιούργησε έναν μικρό «εμφύλιο» μεταξύ των φορέων της Καβάλας και της Δράμας, αφού η όδευση του ΤΑΡ μετακινήθηκε βορειότερα, περνώντας από αγροτικές εκτάσεις του Δήμου Δοξάτου. «Είμαστε υπέρ του αγωγού αλλά όχι με τέτοιον τρόπο. Οι γείτονες είχαν ισχυρότερα ερείσματα και κατάφεραν να στείλουν τον αγωγό σε εμάς. Από τη νέα όδευση θίγεται γη υψηλής παραγωγικότητας, στον δεύτεο πιο εύφορο κάμπο της Ευρώπης, αποδεδειγμένα με εδαφολογικές μελέτες, ενώ παράλληλα μας αφήνει εκτός ΕΣΠΑ, ακυρώνοντας σχεδιαζόμενες επενδύσεις στην περιοχή», είπε στην «Οικονομία» ο δήμαρχος Δοξάτου, Δημήτρης Δαλακάκης.

Στις Σέρρες  

Αλλαγές χάραξης έγιναν επίσης στον Νέστο, στη Χρυσούπολη, στην Αλεξανδρούπολη και αλλού, ενώ εκκρεμεί η χωροθέτηση του σταθμού συμπίεσης στις Σέρρες, όπου υπήρξαν επίσης ισχυρές αντιδράσεις λόγω γειτνίασης με κατοικημένη περιοχή. Σύμφωνα με την εταιρεία, ο σταθμός αυτός θα κατασκευαστεί μελλοντικά, σε δεύτερη φάση, όταν η μεταφορική ικανότητα του αγωγού θα διπλασιαστεί, από 10 σε 20 δισ. κ.μ.

100 Κέντρα Πληροφόρησης σε 27 δήμους

Τα κριτήρια για τις αποζημιώσεις

Ο ΤΑΡ χρειάζεται να δεσμεύσει μια ζώνη πλάτους 38 μέτρων για τη διέλευσή του από περισσότερα από 10.000 τεμάχια γης, με πάνω από 15.000 ιδιοκτήτες και χρήστες.

Από τα τέλη του 2013 έχουν συσταθεί συνολικά 22 Γραφεία Κτηματογράφησης και 100 Κέντρα Πληροφόρησης σε 27 δήμους κατά μήκος του ελληνικού τμήματος, καθώς και δύο Γραφεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου οι ιδιοκτήτες γης μπορούν να πληροφορηθούν αν η ιδιοκτησία τους επηρεάζεται από τη διέλευση του αγωγού. Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτό το διάστημα το πρόγραμμα ανοιχτών ενημερωτικών συναντήσεων κατά περιοχή, στο πλαίσιο της διαδικασίας καταβολής αποζημιώσεων.

Από την εταιρεία έχει καθοριστεί ο τρόπος και το εύρος των ποσών που θα καταβληθούν, ανάλογα με την περιοχή, το είδος της δέσμευσης γης και την καλλιέργεια.

Στις περιοχές όπου θα κατασκευαστούν οι επίγειες εγκαταστάσεις (σταθμοί συμπίεσης, βαλβιδοστάσια κ.ά.) ο ΤΑΡ θα αγοράσει τη γη, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις θα γίνει ενοικίαση των ιδιοκτησιών ή αυτές θα υπαχθούν σε καθεστώς δουλείας.

Για διάστημα δύο ετών θα νοικιαστούν εκτάσεις που προορίζονται για προσωρινές εγκαταστάσεις (εργοτάξια, αποθήκευση σωλήνων κ.ά.).

Η γη που βρίσκεται εντός της ζώνης διέλευσης του αγωγού θα νοικιαστεί για τη διάρκεια της κατασκευής και μετά το τέλος της θα συναφθεί συμφωνία μακροπρόθεσμης δουλείας, με περιορισμούς στις χρήσεις γης: Σε μια ζώνη πλάτους 8 μέτρων δεν θα επιτρέπονται κτίρια, βαθύ όργωμα και φύτευση βαθύρριζων δέντρων, ενώ σε απόσταση 40 μέτρων θα απαγορεύεται η ανέγερση κτισμάτων.

Για τον υπολογισμό των αποζημιώσεων λαμβάνονται υπόψη οι τιμές της αγοράς, σε ένα εύρος τιμών από 1.000 ως και 25.000 ευρώ το στρέμμα (μέσος όρος 5.000 ως 15.000), η απώλεια εισοδήματος από την αγροτική παραγωγή, ακόμη και οι επιδοτήσεις που θα έπαιρναν οι χρήστες της.

Η συμφωνία είναι εθελοντική μεταξύ του ιδιοκτήτη γης και της εταιρείας, ενώ η καταβολή της αποζημίωσης θα γίνεται πριν από την έναρξη των εργασιών.

Αντισταθμιστικά

Ο Δήμος Αλεξανδρούπολης ζήτησε και εξασφάλισε την παροχή ζεστού νερού για οικιακή χρήση, μέσω εναλλάκτη θερμότητας, για τους δημότες του ως κοινωνική επένδυση της κοινοπραξίας, αντισταθμιστική για την κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στα όρια του δήμου. Είναι η πρώτη από μια σειρά κοινωνικών επενδύσεων, συνολικού κόστους 15 εκατομμυρίων ευρώ, που προτίθεται να υλοποιήσει η εταιρεία προς όφελος των τοπικών κοινωνιών σε όλο το μήκος του ΤΑΡ.

Οι τρεις Περιφέρειες (Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας) επεξεργάζονται λίστα προτάσεων για παρόμοιες επενδύσεις, οι οποίες μπορεί να έχουν τη μορφή της τουριστικής προβολής, της κοινωνικής αρωγής, της υποστήριξης της αγροτικής ανάπτυξης, περιβαλλοντικών δράσεων κ.ά.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ
ethnos.gr
Στην τελική ευθεία ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ στα 18 δισ. το όφελος για την οικονομία Reviewed by texnologosgeoponos.gr on 10:30 μ.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια: