Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Ομιλία Πάνου Σκουρλέτη στην εκδήλωση «Ενεργειακοί Διάλογοι»

  
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, παραβρέθηκε και μίλησε  στην εκδήλωση των «Ενεργειακών Διαλόγων», που πραγματοποιήθηκε το πρωί στο  Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ).
 
Ακολουθούν σημεία της ομιλίας του κ. Σκουρλέτη:
 
Σας ευχαριστώ καταρχάς για την πρόσκληση. Νομίζω ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία να βρίσκονται εδώ εκπρόσωποι όλων αυτών των φορέων. Να συζητάμε και, κυρίως να «φωτίζουμε» πλευρές των προβλημάτων, να ανταλλάσσουμε απόψεις, να μη συμφωνούμε κατ’ ανάγκη πάντοτε και κυρίως να προηγούμαστε των αποφάσεων που πρέπει να πάρουμε. Με αυτή την έννοια θεωρώ ότι είναι εξαιρετικής σημασίας η σημερινή συζήτηση. Νομίζω ότι το Energy Press έχει επαξίως καταχωρηθεί σε εκείνα τα Μέσα που είναι πιο αξιόπιστα από αυτά που έχουν μια παρουσία στην αγορά ενέργειας και μακάρι τέτοια δείγματα γραφής να υιοθετούνται και από άλλες αντίστοιχες προσπάθειες ενημέρωσης στο χώρο της ενέργειας. Το λέω αυτό, γιατί δε θέλω να κρύβω τα λόγια μου. Πολλές φορές η δημοσιογραφική δεοντολογία, η αξιόπιστη ενημέρωση, η αντικειμενική παρουσίαση των διαφόρων ζητημάτων, δεν είναι αυτή που χαρακτηρίζει διάφορα Μέσα του χώρου.
 
Θα ήταν παράδοξο, ξεκινώντας αυτή τη σύντομη παρέμβασή μου, να μην αναφερθώ στο θέμα των τελευταίων ημερών, που αφορά στη διαπραγμάτευση και την κατάληξή της, για τον ΑΔΜΗΕ. Μία συζήτηση η οποία είχε ξεκινήσει, με λιγότερο έντονους ρυθμούς, αμέσως μετά τη συμφωνία που υπογράψαμε τον προηγούμενο Αύγουστο και που όπως γνωρίζαμε, κάπου εδώ,  σ’ αυτήν την ημερομηνία θα καταλήγαμε. Έχουν γραφεί πολλά, νομίζω ότι κάποια αποτυπώνουν την πραγματικότητα, αλλά πάρα πολλά -μάλλον ίσως να οφείλεται και σε έλλειψη ενημέρωσης- δημιουργούν παρεξηγήσεις γύρω από το θέμα. Πρώτα απ’ όλα, να πούμε ότι συμφωνήσαμε - κάτι που αποτελεί και μια γενικότερη κατεύθυνση στον ευρωπαϊκό χώρο-  τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ από την ΔΕΗ καθώς, ως γνωστόν, μέχρι τώρα ήταν θυγατρική της.
 
Γιατί αυτό; Φαντάζομαι είναι κατανοητό για όλους εσάς που είσαστε άνθρωποι της αγοράς ενέργειας, ότι από τη στιγμή που μιλάμε για ένα πλαίσιο της αγοράς, ο διαχειριστής των δικτύων θα πρέπει να παίζει αντικειμενικά τον ρόλο του. Θα πρέπει να είναι ένας ανεξάρτητος, και αντικειμενικός παράγοντας απέναντι στην αγορά ενέργειας. Και με αυτή την έννοια η λύση που προκρίναμε, εξασφαλίζει κατ’ αρχάς τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό. Το δεύτερο και πιο βασικό σημείο της συμφωνίας είναι ότι το δίκτυο, αυτό το φυσικό μονοπώλιο -γιατί δεν μιλάμε για ένα κομμάτι της αγοράς όπου θα υπάρχει ανταγωνισμός-θα ελέγχεται από το Δημόσιο. Ήταν κάτι το οποίο αποτελούσε για εμάς μία θέση αρχής, μία «κόκκινη γραμμή»,ακριβώς για να μπορεί να παίξει ο δημόσιος διαχειριστής το ρόλο του, ως αντικειμενικός παίχτης στην αγορά ενέργειας και να μπορεί να διατηρηθεί στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου. Θεωρώ ότι οποιαδήποτε άλλη πρόταση που θα προέβλεπε  να περάσει, ο νέος ΑΔΜΗΕ κάτω από τον έλεγχο και την ιδιοκτησία κάποιων ιδιωτών, δε θα συνέβαλλε με τον καλύτερο τρόπο σ’ αυτό που οι ίδιοι οι υπερασπιστές των αλλαγών που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή πρεσβεύουν. Δηλαδή, το να παίξει ο ΑΔΜΗΕ αυτόν τον αντικειμενικό ρόλο στην αγορά.
 
Το Δημόσιο λοιπόν θα καταλήξει τελικά, με βάση το χρονοδιάγραμμα, να διατηρήσει το 51%, αφού σε μία αρχική φάση θα έχει το 100% του νέου ΑΔΜΗΕ και θα κινηθεί με μία λογική πώλησης του 20% σε έναν στρατηγικό επενδυτή -συνήθως ο στρατηγικός επενδυτής έχει και το μάνατζμεντ, άρα δεν είναι ο πιο κατάλληλος όρος αυτός- εν πάση περιπτώσει σε ένα επενδυτή, ο οποίος θα έχει εμπειρία γύρω από τα ζητήματα της διαχείρισης των δικτύων. Μιλάμε για έναν  διεθνή TSO και όχι ευρωπαϊκό. Ήταν μια αλλαγή που, - παρόλο ότι θεωρώ πιο πιθανό ο υποψήφιος αγοραστής για το 20% να είναι ευρωπαϊκός TSO-  όπως αντιλαμβάνονται όλοι όσοι  έχουν να κάνουν με τη νομοθεσία που διέπει τους διεθνείς διαγωνισμούς, έπρεπε να γίνει.  Αυτός θα πάρει το 20% και το υπόλοιπο 29% θα πωληθεί μέσα από το χρηματιστήριο Αθηνών.
 
Εδώ το μεγάλο πρόβλημα, σ’ αυτό το αντικειμενικό θέμα, σ’ αυτή την υπόθεση, είναι η αποζημίωση της ΔΕΗ, η οποία θα γίνει με βάση την ελληνική νομοθεσία και στο 100%. Δεν υπάρχει περίπτωση να ρισκάρουμε τη βιωσιμότητα της ΔΕΗ μέσα από αυτή τη  λύση που έχουμε επιλέξει και συμφωνήσει με τους δανειστές μας. Πώς θα γίνει αυτή η αποζημίωση; Θα γίνει και με το τίμημα το οποίο θα προέλθει από την αγορά του 20% και του 29%. Η  υπόλοιπη αξία θα είναι ένα ποσοστό από τον EBIDTA του νέου ΑΔΜΗΕ σε βάθος χρόνου. Αυτό το ποσό δε θα ξεπερνά το 10% του  EBIDTA, έτσι ώστε να μη δημιουργήσει προβλήματα στις νέες επενδύσεις που πρέπει να κάνει ο νέος ΑΔΜΗΕ και θα πάει σε βάθος χρόνου, έτσι ώστε να αποζημιωθεί πλήρως η ΔΕΗ, η οποία θα εγγράψει μετά από την πώληση στο Δημόσιο του νέου ΑΔΜΗΕ, αυτή την απαίτηση.
 
Αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένα πολύπλοκο σχέδιο, είναι μια πρόταση η οποία έχει πάρα πολλές πλευρές, άρα υπάρχει ανάγκη να επιστρατευτεί ένας διεθνής εκτιμητής, ο οποίος θα μας διαφωτίσει με την εμπειρία του. Πώς δηλαδή πρέπει να το κάνουμε, έτσι ώστε να είμαστε σύννομοι, να εξασφαλίσουμε τη ΔΕΗ, ενώ ταυτόχρονα να μην επιβαρύνουμε το νέο ΑΔΜΗΕ, για να μπορεί να ακολουθήσει το επενδυτικό του πρόγραμμα που αφορά στην υλοποίηση των διαφόρων διασυνδέσεων είτε εντός του ελληνικού χώρου, είτε σε σχέση με τις γειτονικές μας χώρες. Το μάνατζμεντ για το οποίο έγινε πάρα πολύ συζήτηση -και αυτό είναι πια ένα μόνιμο παράπονο που έχει η κυβέρνηση για τον τρόπο που τελικά διαμορφώνεται η ενημέρωση- ειπώθηκε θα παραδοθεί, ότι εν πάση περιπτώσει έχουμε προσυμφωνήσει. Το μάνατζμεντ παραμένει στο ελληνικό δημόσιο. Για την ακρίβεια δεν εκχωρείται στους ιδιώτες. Η σύνθεση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου θα είναι σαφής, θα υπάρχει πλειοψηφία του Ελληνικού Δημοσίου και, όπως είθισται  στα επιχειρηματικά ήθη, ο Διευθύνων Σύμβουλος που δεν θα είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, θα είναι πρόσωπο κοινής αποδοχής.  Νομίζω ότι με βάση αυτές τις γενικές κατευθύνσεις πετύχαμε μία λύση που είναι η καλύτερη δυνατή. Εξασφαλίζοντας ότι μπορούμε να παρακολουθήσουμε τις αλλαγές που γίνονται στον ευρωπαϊκό χώρο, αλλά ταυτόχρονα να πάμε με έναν ομαλό δρόμο σ’ αυτές τις αλλαγές, δίχως να διακινδυνεύει η ίδια η ΔΕΗ και κατ’ επέκταση η εγχώρια αγορά ενέργειας. Να αναφέρουμε εδώ ότι η αντίστοιχη ευρωπαϊκή πρακτική στη συντριπτική πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών, δεν προβλέπει την κατοχή, εκ μέρους ιδιωτών, του διαχειριστή των δικτύων υψηλής τάσης. Και ήταν από τα βασικά επιχειρήματά μας στη διαπραγμάτευση απέναντι στους δανειστές, οι οποίοι κάποια στιγμή το θέσανε. Και το ερώτημά μας ήταν: Που αλλού αυτό συμβαίνει; Θέσαμε και το άλλο ζήτημα, που το θέτουμε κάθε φορά στις συζητήσεις με τους εκπροσώπους των θεσμών. Το γεγονός δηλαδή ότι η χώρα μας είναι κάτω από ένα πρόγραμμα δημοσιονομικής εξυγίανσης, δε σημαίνει ότι έχει απολέσει τα δικαιώματά της, τα δικαιώματά της ως πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Διότι ειλικρινά θέλω να σας πω ότι πολλές φορές ιδιαίτερα σ’ αυτό το επίπεδο των συζητήσεων, των στελεχών που απαρτίζουν τα κλιμάκια, τα τεχνικά κλιμάκια, ξεχνιέται αυτό. Ξεχνιέται και αντιμετωπίζουμε συμπεριφορές, οι οποίες θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι προσβλητικές. Προσβλητικές για οποιαδήποτε χώρα, όχι μόνο για την Ελλάδα. Αντίθετα, οι συζητήσεις αυτές είναι πιο εύκολες στο κεντρικό πολιτικό επίπεδο. Όταν βρέθηκα πριν από περίπου δεκαπέντε ημέρες στις Βρυξέλλες, στο περιθώριο της Συνόδου των Υπουργών Ενέργειας, είχα τη δυνατότητα να μιλήσω για αυτό το θέμα και θέλω να σας πω ότι δεν υπήρξε ούτε ένας που να μου είπε ότι θα πρέπει να ιδιωτικοποιήσετε τα δίκτυα. Θεωρούσαν όλοι αυτονόητο ότι αυτό θα πρέπει να είναι ένα μονοπώλιο το οποίο θα πρέπει να το ελέγχει το Δημόσιο. Έτσι λοιπόν νομίζω ότι αυτή η μάχη κερδήθηκε. Βεβαίως αυτά τα οποία έχουμε να συζητήσουμε με τους δανειστές μας, είναι πολλά. Πριν κλείσω το θέμα του ΑΔΜΗΕ, να σας πω ότι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτής της συμφωνίας είναι πολύ σφικτό. Πρέπει  να βρεθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες ο εκτιμητής, ο διεθνής εκτιμητής, για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε επακριβώς τα βήματα αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και να έχει υλοποιηθεί εντός του 2016 όλος ο σχεδιασμός.
 
Όπως σας είπα όμως, δεν σταματάνε οι  συζητήσεις με τους θεσμούς μόνο στα θέματα του ΑΔΜΗΕ. Αμέσως μετά, το θέμα που θα συζητηθεί είναι τα ζητήματα των ΝΟΜΕ. Έχουμε καταθέσει κάποια πρόταση σε γενικές γραμμές, δεν έχουμε μπει επί της ουσίας σε συζήτηση μαζί τους, αλλά όπως έλεγα και σε κάποιες δημόσιες δηλώσεις μου τις προηγούμενες ημέρες, η πρόταση που ενδεχομένως έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους θα είναι η επαναφορά της «μικρής ΔΕΗ», στη λογική μάλιστα ότι τα ΝΟΜΕ δεν μπορούν να λειτουργήσουν, άρα θα πρέπει να τα βάλουμε στην άκρη και να πάμε στο σχέδιο της «μικρής ΔΕΗ». Πάντοτε με σκοπό, από μεριάς τους, να πετύχουμε αυτά τα οποία υπάρχουν μέσα στη συμφωνία και αφορούν τα ποσοστά που πρέπει να έχει η ΔΕΗ μέχρι το 2020.
 
Δεν είναι στη δική μας πρόθεση, στο δικό μας σχεδιασμό, να συζητήσουμε αυτό το ενδεχόμενο, της δημιουργίας της «μικρής ΔΕΗ». Γνωρίζετε ότι ο νόμος αυτός είναι ψηφισμένος, απλώς είναι ανενεργός. Δεν σκοπεύουμε να τον ενεργοποιήσουμε. Ούτε θεωρούμε ότι θα πρέπει η μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο να γίνει με έναν τέτοιο βίαιο τρόπο και εις βάρος της ΔΕΗ. Όχι γιατί μας διακατέχει κάποια αντίληψη, ας την πούμε, «ΔΕΗκεντρική», αλλά κυρίως διότι δεν μπορούμε  να ακολουθήσουμε μια ληστρική πολιτική η οποία ουσιαστικά θα είναι σε βάρος της δημόσιας περιουσίας.
 
Υπάρχουν ορισμένα δεδομένα τα οποία τα ξέρουμε και είναι η συμφωνία, κυρίως όμως υπάρχει μια στρατηγική εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης  με σκοπό την εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούμε, γνωρίζοντας ότι το τοπίο αλλάζει με ραγδαίο τρόπο στο χώρο της ενέργειας. Οι αλλαγές είναι σημαντικές. Ουσιαστικά, στο νέο μοντέλο, ο ρόλος της ΡΑΕ και του νέου ΑΔΜΗΕ θα ισοδυναμούν με την ραχοκοκαλιά και την καρδιά του Συστήματος και προφανώς ο άλλος σημαντικός πυλώνας θα είναι ο λειτουργός του Συστήματος, ο ΛΑΓΗΕ. Αυτά είναι τα δεδομένα, αλλά, επαναλαμβάνω ότι πρέπει να κινηθούμε με βάση τις ιδιομορφίες της εγχώριας αγοράς,  μ’ έναν τρόπο που θα μεταφράζεται σε πολύ ώριμα και συνετά βήματα έτσι ώστε να μην έχουμε οποιουδήποτε είδους «ατυχήματα».
 
Υπήρξανε κάποιοι που γ’ αυτή τη συμφωνία, όπως διαπιστώνω τις τελευταίες ημέρες, έχουν ενστάσεις. Θεωρώ ότι είναι αυτοί που δεν αντιλαμβάνονται ότι τα πράγματα αλλάζουν και είναι κολλημένοι σε μία λογική που μπορεί να ίσχυε τις προηγούμενες δεκαετίες. Δεύτερον, είναι αυτοί που για λόγους ιδεοληπτικούς είναι υπέρ της κάθε είδους ιδιωτικοποίησης και, τρίτον είναι αυτοί που τους βόλευε η προηγούμενη κατάσταση και ενώ, υποτίθεται, εκφράζουν μέρος του ιδιωτικού τομέα, έχουν συνηθίσει να λειτουργούν μέσα σε ένα πλαίσιο όπου ουσιαστικά η δική τους παρουσία εξασφαλίζεται από το Δημόσιο, δηλαδή είναι κρατικοδίαιτοι παίκτες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτοί οι τρεις - και νομίζω ότι θα το δούμε - τις επόμενες ημέρες, εντός εισαγωγικών συνασπίζονται και ασκούν κριτική σε μία απόφαση  που θεωρώ ότι  είναι η καλύτερη δυνατή που μπορούσαμε να πετύχουμε. Αυτή που σας ανέπτυξα πριν, σε γενικές γραμμές, για τον ΑΔΜΗΕ.
 
Από εκεί και πέρα, το μοντέλο αγοράς στο οποίο κινούμαστε  αυτή τη στιγμή, που ισχύει για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, είναι το Target Model, που για να προχωρήσει με έναν ομαλό τρόπο στην χώρα μας, θα πρέπει να μελετηθούν σοβαρά οι αβεβαιότητες, οι ασάφειες, οι ελλείψεις, για να δούμε τι ακριβώς πρέπει να κάνουμε έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε τις νέες καταστάσεις, βλέποντας πως έχουν εξελιχθεί μέχρι τώρα τα πράγματα. Πάντως,  σε καμία περίπτωση δεν νοείται μια συζήτηση για την ομαλή λειτουργία της αγοράς ενέργειας χωρίς διόρθωση  της ανεξέλεγκτης χρήσης των-  έστω- μεταβατικών μηχανισμών που στο πρόσφατο παρελθόν εμπόδιζαν την ανάπτυξη του υγειούς ανταγωνισμού. Η επαναφορά τους, για  τη διασφάλιση του κόστους ενέργειας των μονάδων παραγωγής στο σύνολό τους στις νέες συνθήκες της αγοράς, θα πρέπει να αποκλείσει την καταχρηστική χρήση τους για την ανάκτηση του μεταβλητού κόστους και τη διασφάλιση επάρκειας ισχύος,  που στο πρόσφατο παρελθόν- και  σε συνδυασμό με τον αυθαίρετο μηχανισμό υποβολής των προσφορών έκχυσης ενέργειας στο Σύστημα - συνέθεταν μια απαράδεκτη στρέβλωση της αγοράς στο όνομα, δήθεν, του υγειούς ανταγωνισμού. Η στρέβλωση αυτή προκαλούσε υπερβολική και αδικαιολόγητη διόγκωση των δαπανών της χονδρικής αγοράς και είχε σαν συνέπεια την υπέρμετρη επιβάρυνση των   προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας. Αντιθέτως, η ΔΕΗ ως προμηθευτής τελευταίας καταφυγής αντιμετώπιζε σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας και ραγδαία κλιμακούμενη δυσχέρεια στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών της προς τρίτους με αποτέλεσμα η αγορά, πολλές φορές, να οδηγηθεί σε κατάρρευση.
 
Για την εναρμόνιση της λειτουργίας της ελληνικής αγοράς με το Ενιαίο Μοντέλο Ευρωπαϊκής Αγοράς Ενέργειας, το Target Model, απαιτούνται σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις  της  εγχώριας αγοράς.
 
Στις προθέσεις μας είναι η υπεράσπιση των δημόσιων επιχειρήσεων και η ρύθμιση της εγχώριας αγοράς με έναν τέτοιοι τρόπο ώστε να λειτουργεί με όρους ισότιμης πρόσβασης όλων των παραγωγών, με διαφάνεια, υγιή ανταγωνισμό και ασφάλεια.
 
Σκοπεύουμε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της ΡΑΕ έτσι ώστε  με έναν ακόμη πιο αξιόπιστο τρόπο, να λειτουργήσει ως πραγματικά  ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή. Απερίσπαστα να λειτουργεί,  από οποιεσδήποτε κυβερνητικές ή επιχειρηματικές επιρροές.
 
Επίσης, πιστεύουμε ότι η εναρμόνιση του ελληνικού συστήματος στο ευρωπαϊκό μοντέλο, προκειμένου το 2017 η χώρα μας να προωθήσει την ένταξή της στην Ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά, πρέπει να γίνει με την εξάλειψη της αυθαιρεσίας και τις επιχειρούμενες κάθε φορά διαστρεβλώσεις, αξιοποιώντας τις επιλογές της ΕΕ που θεσμοποιεί συστηματικό έλεγχο και εποπτεία των αγορών σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κανόνων.
 
Η ομαλοποίηση και ορθολογικοποίηση των όρων εισαγωγής των ΑΠΕ στο Εθνικό Ενεργειακό Σύστημα,  που είναι και η δεύτερη ενότητα της συζήτησής μας- και είναι θετικό ότι αυτή η συζήτηση σήμερα γίνεται πριν το υπουργείο ολοκληρώσει τις προτάσεις της χώρας-  είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να γίνει απαραίτητα λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους του ζητήματος. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ο τρόπος που αναπτύχθηκαν οι ΑΠΕ ήταν, θα έλεγε κανείς, ιδιαίτερα ιδιόμορφος, βαλκανικός, με αποτέλεσμα σήμερα να είμαστε αντιμέτωποι με καταστάσεις οι οποίες δεν διευκολύνουν. Από την άλλη, υπάρχει το γεγονός της αφερεγγυότητας της Πολιτείας απέναντι σε όσους επένδυσαν σε ένα πλαίσιο το οποίο πολύ γρήγορα είδαν να αλλάζει, όχι με δική τους ευθύνη. Όλα αυτά πρέπει να τα συνυπολογίσουμε για να μπορέσουμε με τον καλύτερο τρόπο να οδηγηθούμε   σε ομαλότερες και πιο διαφανείς καταστάσεις.
 
Η προστασία των Ελλήνων καταναλωτών από τις συνεχείς αυξήσεις τιμολογίων και η ειδική μέριμνα για τις ευάλωτες κοινωνικές κατηγορίες σε συνδυασμό με τις γεωγραφικές και μορφολογικές ιδιαιτερότητες της χώρας (νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές) πρέπει να είναι μία μόνιμη έγνοια μας. Όλα αυτά που κάνουμε πρέπει να οδηγούν σε πιο αξιόπιστες και σε πιο φθηνές υπηρεσίες για τους καταναλωτές.
 
Προχωρούμε επίσης στις απαραίτητες ριζικές αλλαγές της εγχώριας αγοράς για την άρση των στρεβλώσεων  στους εφαρμοζόμενους, έστω και προσωρινώς,  μηχανισμούς της ευελιξίας, επάρκειας ισχύος και ανάκτησης μεταβλητού κόστους, προκειμένου όλες, χωρίς εξαίρεση, οι μονάδες παραγωγής ΔΕΗ και ιδιωτών να καλύπτουν το κόστος λειτουργίας τους με τη δημιουργία του θεσμού των δημοπρασιών ΝΟΜΕ. Είναι η συζήτηση που θα κάνουμε αμέσως μετά όπως σας είπα.
 
Καταλήγοντας, θεωρώ ότι υπάρχουν αλλαγές που δεν αφορούν μόνο τον  χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας. Βλέπετε ότι μεταβάλλεται συνολικά το τοπίο σ’ αυτή την  περιοχή της Ευρώπης, στην ΝΑ Ευρώπη, στα Βαλκάνια. Αλλάζουν ραγδαία τα δεδομένα.  Μόνο τους δύο τελευταίους μήνες, το υπουργείο κατόρθωσε ήδη και επανεκκίνησε σχέδια τα οποία   είχαν για αρκετό καιρό βαλτώσει και αναφέρομαι στο έργο του TAP και  στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό, τον IGB. Είχα τη δυνατότητα να κουβεντιάσω με τους ομολόγους μου στην Βουλγαρία, υπάρχει ο σχεδιασμός,  η προοπτική,  της δημιουργίας του πλωτού σταθμού LNG  στην Αλεξανδρούπολη. Αντιλαμβάνεστε ότι όλα αυτά δημιουργούν νέα δεδομένα. Είχαμε πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις την προηγούμενη εβδομάδα, ως κυβέρνηση, με τον Αιγύπτιο Πρόεδρο στο πλαίσιο της τριμερούς συνάντησης Αιγύπτου – Κύπρου – Ελλάδας.
 
Ανοίγονται νέα πεδία δράσης και αν τα δει κανείς σε συνδυασμό με την γενικότερη κατάσταση της Οικονομίας, νομίζω ότι πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι ότι από τους πρώτους μήνες τους επόμενου έτους θα έχουμε πραγματικά ένα διαφορετικό άνεμο συνολικά στην οικονομία. Το γεγονός ότι μπορέσαμε νωρίτερα να απαντήσουμε με θετικό τρόπο και ελπίζω οριστικό, στο θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών – που αποτελούσε την «Αχίλλειο Πτέρνα» της ελληνικής Οικονομίας – είναι κάτι το οποίο πολύ σύντομα θα δούμε ότι δημιουργεί πλέον ένα διαφορετικό κλίμα. Και αυτό το κάναμε με όρους, όσο το δυνατόν περισσότερο,  κοινωνικής ευαισθησίας.
 
Νομίζω, αγαπητές φίλες και φίλοι, ότι αν και κανείς δεν μπορεί να πει ότι τα πράγματα είναι εύκολα, τα πιο δύσκολα τα έχουμε αφήσει πίσω. Οι προοπτικές είναι θετικές, αρκεί να βρούμε μεταξύ μας τον τρόπο της συνεννόησης και  να κάνουμε τις άριστες επιλογές για να μπορέσουμε τελικά να πούμε ότι οι προσπάθειες, οι θυσίες, οι κόποι δεν πήγαν χαμένοι, διαψεύδοντας τις «Κασσάνδρες»  και αποδεικνύοντας ότι μπορούν να υπάρχουν πολιτικές ηγεσίες, κυβερνήσεις, οι οποίες λειτουργούν με διαφορετικές αξίες, διαφορετικές προτεραιότητες και να μην βρισκόμαστε συνεχώς ως χώρα, σε έναν φαύλο κύκλο ύφεσης, αναξιοπιστίας και τελικά, να γεννιέται μεταξύ μας μια κατάσταση διαρκούς μιζέριας, γκρίνιας κι απογοήτευσης.
 
Αυτά ήθελα να πω, σας ευχαριστώ, εύχομαι και πάλι καλή επιτυχία στις εργασίες σας, ειλικρινά θεωρώ ότι είναι μια από τις πιο σημαντικές πρωτοβουλίες που γίνονται στις ημέρες μας.
Ομιλία Πάνου Σκουρλέτη στην εκδήλωση «Ενεργειακοί Διάλογοι» Reviewed by texnologosgeoponos.gr on 10:00 π.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια: