Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Σπύρος Καχριμάνης: Νέος Νόμος για Αγροτικούς Συνεταιρισμούς - Λάθος, στο λάθος


Κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, το νομοσχέδιο για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς.

Για να τοποθετήσουμε την νομοθετική πρωτοβουλία στο ιστορικό της πλαίσιο, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι από τον Σεπτέμβριο του 2011 που ψηφίστηκε ο νόμος 4015/11 για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, έχουν μεσολαβήσει 8 αναβολές, 7 τροποποιήσεις, 4 υπουργικές αποφάσεις και κανένα μετρήσιμο οικονομικό αποτέλεσμα.

Και δεν υπήρξε αποτέλεσμα, όπως και δεν θα υπάρξει και με αυτό το νομοσχέδιο, διότι ποτέ το ζητούμενο δεν ήταν αυτό.
Διότι ποτέ δεν υπήρξε νομοθέτηση για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς με βάση επιχειρηματικούς στόχους όπως π.χ. η μείωση του κόστους παραγωγής, η αύξηση της προστιθέμενης αξίας στο πρωτογενές γεωργικό προϊόν (μεταποίηση, τυποποίηση, συσκευασία, εμπορίας) και εν τέλει, η αύξηση του καθαρού λειτουργικού κέρδους των γεωργών, που θα δημιουργήσει φορολογητέα ύλη για να πληρώνονται αυτοί που νομοθετούν.

Ο νέος νόμος λοιπόν έρχεται για να αφήσει και αυτός ο Υπουργός την σφραγίδα του, ως είθισται, στο μνημείο «των πεσόντων αγροτικών συνεταιρισμών».

ΘΕΣΜΙΚΗ ΒΑΣΗ
Διεθνώς, οι συνεταιρισμοί είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με εμπορικές ιδιότητες κατά την έννοια τους εμπορικού δικαίου. Η κρίσιμη διαφορά τους από τις κεφαλαιουχικές επιχειρήσεις (Α.Ε.), είναι ότι όλοι οι μέτοχοι (μέλη) έχουν μία ψήφο και μία μετοχή (μερίδες). Όπως λέγεται χαρακτηριστικά, είναι «Ενώσεις προσώπων και όχι κεφαλαίων».

ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΧΩΡΙΣ ΣΤΟΧΟ
Για λόγους που δεν είναι του παρόντος, την περίοδο μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο εφαρμόστηκε σε πολλές χώρες ένα καθεστώς κρατικής παρέμβασης στην λειτουργία των αγροτικών συνεταιρισμών, η οποία σταδιακά εγκαταλείφθηκε, μετριάστηκε στο ελάχιστο ή διαφοροποιήθηκε, όχι όμως και στην Ελλάδα.

Η παρέμβαση αυτή αποδείχθηκε στη χώρα μας ιδιαίτερα στρεβλωτική, με τα γνωστά αποτελέσματα κομματικοποίησης, διαφθοράς και αναποτελεσματικότητας των Α.Σ..

Το νέο νομοσχέδιο συνεχίζει στην ίδια φιλοσοφία, προβλέποντας κρατικό έλεγχο ο οποίος δεν αποδεικνύει με κανέναν τρόπο την χρησιμότητά του, ενώ αντιθέτως επιβαρύνει με γραφειοκρατία το σύστημα και με κόστος το κράτος.

Υπό προϋποθέσεις, ο κρατικός έλεγχος θα είχε ένα νόημα για την επανόρθωση των στρεβλώσεων του συνεταιριστικού μοντέλου, μόνον αν είχε σαφείς δείκτες μέτρησης αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας. Mόνο δηλαδή αν εφαρμοζόταν ένα σύστημα «Συγκριτικής Προτυποποίησης» (best practice benchmarking).

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα έπρεπε να δημιουργηθούν συνεταιρισμοί «καλά παραδείγματα», με επιστημονική υποστήριξη, από όπου θα προκύπτουν οι Bασικοί Δείκτες Απόδοσης (K.P.I.) με βάση τους οποίους θα αξιολογούνται οι υπόλοιποι συνεταιρισμοί, το νομοθετικό και θεσμικό πλαίσιο και βεβαίως η δημόσια διοίκηση, ως βασικοί «παίκτες» του όλου συστήματος.

Με λίγα λόγια, δεν μπορείς να θέλεις να δημιουργήσεις ένα τεράστιο πλήθος κρατικών δομών και μια στρατιά υπαλλήλων, στο όνομα δήθεν της αξιολόγησης των αγροτικών συνεταιρισμών και κανένας να μην μετράει την δική σου απόδοση ως κεντρικού διαχειριστή.

ΤΙ ΡΟΛΟ ΠΑΙΖΕΙ Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΩΝ ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ;
Καμία! Αν μια επιχείρηση θα είναι ανταγωνιστική εξαρτάται από όλες τις άλλες επιχειρηματικές παραμέτρους πλην του αριθμού των μετόχων.

Όμως οι συντάκτες του νομοσχεδίου έχουν άλλη άποψη. Θεωρούν ότι ο αριθμός μελών (μετόχων) που απαιτούνται για την δημιουργία του 1ου αγροτικού συνεταιρισμού σε ένα χωριό πρέπει να είναι 30, αλλά για την δημιουργία 2ου συνεταιρισμού στο ίδιο χωρίο, να αυξάνεται στα 60. Αν ο συνεταιρισμός είναι αλιευτικός απαιτούνται σε άλλες περιπτώσεις 15 και σε άλλες 20 μέλη. Αν είναι γυναικείος 3 μέλη και πολλές άλλες αριθμο-σοφίες.

Τι άραγε σημαίνουν για τους συντάκτες αυτές η κατά περίπτωση προδιαγραφές των 3, 5, 15, 20, 30 ή 60 μελών αν όχι φωτογραφικές περιπτώσεις πελατειακών εξυπηρετήσεων;

 
ΓΕΝΕΤΙΚΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ
Στο άρθρο 34 του νομοσχεδίου περιγράφεται ένα ιδιόμορφο εταιρικό σχήμα υπό τον όρο «Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις», δηλαδή, όπως ρητά αναφέρει το νομοσχέδιο, Ανώνυμες Εταιρείες του Ν. 2190/1920. Με αυτόν τον απροκάλυπτο τρόπο, οι συνεταιρισμοί μετατρέπονται σε κεφαλαιουχικές εταιρείες και δίνεται η δυνατότητα ένας μέτοχος να κατέχει έως και το 50% των μετοχών. Κατά τα άλλα, συνεταιρισμός, δηλαδή ... ένωση προσώπων.

ΝΑΙ ΜΕΝ-ΑΛΛΑ
Στο άρθρο 8 παρ. 3 τα μέλη υποχρεούνται να παραδίδουν τουλάχιστον το 80% της παραγωγής τους στον συνεταιρισμό, αλλά στην παρ. 4 η υποχρέωση αυτή μπορεί να αναιρεθεί από την Γ.Σ. και άρα ο συνεταιρισμός να είναι -ως είθισται- σφραγίδα.

ΕΝΑΣ ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΝΟΜΟΘΕΤΕΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Επιπλέον αυτών το νομοσχέδιο προβλέπει την δημιουργία «Ταμείου αγροτικής συνεταιριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης», «Ενιαίας ψηφιακής βάσης για την ιχνηλασιμότητα των συνεταιριστικών αγροτικών προϊόντων» και «Οργανισμό Διαχείρισης Ακινήτων Γαιών και Εξοπλισμών», χωρίς όμως να αναφέρει τίποτα περί αυτών, αλλά εκχωρώντας χωρίς δεσμεύσεις και προδιαγραφές όλες τις αρμοδιότητες νομοθέτησης στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης.

ΞΑΝΑΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ «ΠΑΣΕΓΕΣ»
Στη θέση της ΠΑΣΕΓΕΣ το νομοσχέδιο προβλέπει την δημιουργία νέου οργάνου, χωρίς να προβλέπει τι θα απογίνει η περιουσία, το αρχείο, το -εκπαιδευμένο- ανθρώπινο δυναμικό, το γραφείο στις Βρυξέλλες της ΠΑΣΕΓΕΣ κ.λπ., που είναι πληρωμένα από τους Έλληνες γεωργούς και πολίτες.

ΛΑΘΟΣ, ΣΤΟ ΛΑΘΟΣ
Αντιπαραβάλλοντας το νομοσχέδιο με τους 2 προηγούμενους νόμους για τους Α.Σ., (4015/11 και 2810/00), είναι πασιφανής η «κοπτοραπτική» πρακτική με την οποία συντάχθηκε, χωρίς ίχνος αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας που πρέπει να εξυπηρετεί και των προβλημάτων που πρέπει να λύσει.

Τα λάθη επαναλαμβάνονται με αναιτιολόγητες τροποποιήσεις εντυπωσιασμού (π.χ. αριθμός μελών) και το μόνο που επιχειρείται είναι η δημιουργία νέων κρατικών σχημάτων και πολύπλοκων γραφειοκρατικών δομών χωρίς στόχους.
Όπως φαίνεται, ο Υπουργός συνεχίζει στη λογική του «έχουμε πολλά παιδιά ακόμη να βολέψουμε», χωρίς όμως να προβλέψουμε ποιος θα τα ταΐζει.

Η ΒΟΥΛΗ ΕΧΕΙ ΤΟ ΛΟΓΟ
Το νομοσχέδιο αυτό δεν πρέπει να περάσει με τις κλασικές (διεκπεραιωτικές) διαδικασίες από την Βουλή, διότι πέραν του ότι θα συνεχίσει την στρέβλωση του αγροτικού χώρου, θα δείξει ότι ο κεντρικός νομοθέτης τίποτα δεν έμαθε από τα πρόσφατα «μπλόκα» των αγροτών.

Θα δείξει ότι δεν κατάλαβε πώς αυτό το θεσμικά ανοργάνωτο πλήθος, έχει φτάσει στα όρια της επιβίωσης με ευθύνη των υπουργών γεωργίας της τελευταίας, τουλάχιστον, 20ετίας.

Θα δείξει ότι δεν καταλαβαίνει τίποτα από τα γεμάτα εισαγόμενα προιόντα ράφια των super markets και δεν νοιάζεται όχι μόνο για τους αγρότες, αλλά για το σύνολο των πολιτών που πολύ σύντομα δεν θα βρίσκουν τίποτα ελληνικό στην αγορά.

ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ - ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ;
Εδώ και τώρα, με αυτό το νομοσχέδιο, η Ελληνική Βουλή οφείλει να αλλάξει το πρότυπο της κακής νομοθέτησης δείχνοντας έμπρακτα ότι ζει στην ίδια πραγματικότητα με την χαροπαλεύουσα ελληνική γεωργία. Το νομοσχέδιο πρέπει να ξαναγραφτεί από την αρχή με βάση τις ακόλουθες αρχές:

1) ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΜΕΛΗ: Οριζόντια πρόβλεψη ελάχιστου αριθμού 5 μελών χωρίς εξαιρέσεις και παραθυράκια. Ο αριθμός μελών έχει τυπικό και μόνον χαρακτήρα και δεν αντικατοπτρίζει μέγεθος (κύκλο εργασιών). Όσο μικρότερος είναι τόσο μοχλεύετε η συνένωση εκμεταλλεύσεων και όσο μεγαλύτερος η διάσπαση (ενοίκιο μεταξύ συζύγων και τέκνων) για να καλύπτονται οι τυπικές προβλέψεις.

2) ΣΑΦΕΙΣ ΣΤΟΧΟΙ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί που επιθυμούν (μόνο αν επιθυμούν, με την βία δεν επιτυγχάνεται συνεργασία) να τύχουν των ευεργετικών κινήτρων του άρθρου 29, θα αξιολογούνται με βάση τους ακόλουθους (ενδεικτικά) δείκτες:

I. Δείκτης Μείωσης Κόστους Παραγωγής: Ο Συνεταιρισμός αποδεικνύει με ποιό τρόπο συμβάλει στην μείωση του κόστους παραγωγής, τεκμηριώνοντας με οικονομικά στοιχεία τα εφόδια και τις υπηρεσίες που προσφέρει στα μέλη σε οικονομικότερες τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

II. Δείκτης μεταποίησης, τυποποίησης, συσκευασίας και εμπορίας: Ο Συνεταιρισμός αποδεικνύει με ποιό τρόπο και σε τι ποσοστό (%) συμβάλει στην μεταποίηση, τυποποίηση, συσκευασία και εμπορία ως τελικό προϊόν, των προϊόντων των μελών του.

III. Δείκτης λειτουργικούς κέρδους: Ο Συνεταιρισμός αποδεικνύει με ποιό τρόπο συμβάλει στην αύξηση του λειτουργικού κέρδους των μελών του. (Λειτουργικό κέρδος=Μικτό κέρδος - Συνολικές Δαπάνες)

3) ΚΑΛΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ-ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ: Ανάδειξη σε «καλά παραδείγματα» (+) 10 συνεταιρισμών, έναν για κάθε μεγάλο κλάδο (οπωροκηπευτικά, μεγάλες καλλιέργειες, κτηνοτροφία, αλιεία, θερμοκήπια, μικτός κ.λπ.), υπό την υποστήριξη των πανεπιστημίων της περιοχής (γεωπονικών και οικονομικών), με βάση τους οποίους θα προκύπτουν οι Bασικοί Δείκτες Απόδοσης (K.P.I.) και θα πραγματοποιείται το benchmarking-αξιολόγηση των συνεταιρισμών.

4) ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ: Ποσοστό 0,1% από την φορολογία των αγροτών θα οδηγείται ετησίως στον/ους συνεταιρισμούς με τα καλύτερα αποτελέσματα.

5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ: Μεταξύ των δεικτών αξιολόγησης θα περιλαμβάνονται και σχετικοί με την αξιολόγηση των κρατικών δομών και της νομοθεσίας.

6) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: Τα γεωπονικά πανεπιστήμια αναλαμβάνουν το έργο και όχι μία ακόμη κρατική δομή. Και αυτά αξιολογούνται με βάση διεθνή πρότυπα. 

froutonea
Σπύρος Καχριμάνης: Νέος Νόμος για Αγροτικούς Συνεταιρισμούς - Λάθος, στο λάθος Reviewed by texnologosgeoponos.gr on 10:00 π.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

All Rights Reserved by Γεωπόνος Τ.Ε. ''Τεχνολόγος'' © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme, Installed By Bloggertips

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.