Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Η κλασική μουσική κάνει... καλύτερο κρασί;


Μπορεί η κλασσική μουσική να κάνει τους αμπελώνες να παράγουν καλύτερο σταφύλι; Ο Christofer Barnes του grapecollective.com έχει την απάντηση…

«Στο βάθος, οι καταπράσινοι λόφοι του Montalcino να κρέμονται κάτω από τον ουρανό της Τοσκάνης. Σε πρώτο πλάνο, δώδεκα μεγάφωνα που παίζουν τέρμα Μότσαρτ απευθείας στο αμπέλι. Όλη μέρα. Κάθε μέρα. Είναι αυτό το πιο τυχερό αμπέλι του κόσμου, ή είναι αυτή η πιο τρελή ιδέα του κόσμου;

Το πείραμα είναι το πνευματικό παιδί του Giancarlo Cignozzi, ένα ψηλό, λεπτό άντρα με κοντά, γκρίζα μαλλιά, κομψό αλλά πάντα σε κίνηση. Έχει μια άγρια, ανήσυχη ενέργεια, και παρόλο που ο ίδιος έχει πει κατά πάσα πιθανότητα την ιστορία για το πώς του ήρθε να παίξει Μότσαρτ στα Sangiovese αμπέλια του εκατοντάδες φορές, δεν υπάρχει τίποτα τυποποιημένο σε αυτήν.

Επισκέφθηκα αυτόν και τον γιο του μετά από τη σύσταση του συγγραφέα κρασιών Monty Waldin. Η ιδιοκτησία του Cignozzi, το Paradiso di Frassina, έχει λίγα δωμάτια προς ενοικίαση, και έτσι το βρήκα ένα βολικό μέρος για εγκατασταθώ για λίγες μέρες, όσο καιρό έμεινα στο Montalcino. Αν και τα καταλύματα είναι απλά και το Wi-Fi είναι διαθέσιμο μόνο στο γραφείο, είναι ένα από τα πιο μαγευτικά μέρη που έχω επισκεφτεί ποτέ.

Το προφίλ του Cignozzi ταιριάζει περισσότερο σε ένα παθιασμένο καλλιτέχνη παρά σε έναν παραγωγό ακριβών κρασιών Brunello di Montalcino. Και ενώ θα ήταν εύκολο να δούμε το πείραμα του Μότσαρτ ως ένα κόλπο μάρκετινγκ, ο ενθουσιασμός του είναι γνήσιος και μεταδοτικός.

Το 1999, ο Cignozzi εργαζόταν ως δικηγόρος στο Μιλάνο, όταν ήρθε στα χέρια του μια υπόθεση για ένα εγκατελειμμένο κτήμα προς πώληση, ακριβώς νότια της πόλης του Montalcino. Παρά το ερειπωμένο σπίτι και τα αμπέλια που ήταν σε άθλια κατάσταση, και ενώ ήταν ένας ταπεινός τόπος, βρισκόταν σε ένα σημείο δίπλα σε μερικά από τα κορυφαία οινοποιεία Brunello, με εντυπωσιακή αρχιτεκτονική και κρασιά που πιάνουν υψηλές βαθμολογίες. Ο Cignozzi ερωτεύτηκε αυτό τον τόπο και αποφάσισε να τον κάνει σπίτι του για την υπόλοιπη ζωή του.

Ο Cignozzi δεσμεύτηκε να καλλιεργεί τους αμπελώνες του με βιολογικό τρόπο έτσι ώστε να μπορεί να εξασφαλίσει τις καλύτερες, πιο φυσικές συνθήκες για την παραγωγή καλού κρασιού. Αλλά επίσης, όντας επαγγελματίας μουσικός, εμπνεύστηκε τον συνδυασμό του παλιού πάθους του με το νέο: Θα έπαιζε μουσική στα φυτά, δημιουργώντας έτσι ένα είδος ηχοβιολογικού αμπελώνα.

«Διάβαζα μερικούς Κινέζους συγγραφείς και επιστήμονες που μελέτησαν το θέμα, καθώς και μερικές καταπληκτικές αμερικανικές δημοσιεύσεις από τη δεκαετία του εξήντα για τη μυστική ζωή της βλάστησης," θυμάται ο Cignozzi. "Σκέφτηκα ότι βάζοντας μουσική παράλληλα με την βλάστηση σίγουρα δεν θα έκανε κακό και ίσως να μπορούσε να φέρει κάποια χαρά, και ότι τελικά θα παρατηρούσαμε κάποια θετικά επιστημονικά αποτέλεσμα."

Αυτό αποτελεί ένα μοναδικό ρομαντικό όραμα για την παραγωγή εκλεκτού κρασιού, αλλά για τον Cignozzi αυτό δεν είναι μόνο ένα αισθητικό ταξίδι, αλλά και αναλυτικό. Τα πανεπιστήμια της Πίζας και της Φλωρεντίας έχουν διεξάγει μελέτες στα αμπέλια του για να αξιολογήσουν πώς οι δονήσεις από τη μουσική επηρεάζουν τόσο τα φυτά όσο και άλλους οργανισμούς που βρίσκονται γύρω τους.

Ο καθηγητής Stefano Mancuso, ένας νευροβιολόγος φυτών του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας, έχει μελετήσει τον αμπελώνα του Μότσαρτ και έχει δει αποτέλεσμα. "Δεν είναι ότι τα σταφύλια είναι σε θέση να κατανοήσουν τη μουσική και να εκτιμήσουν τον Μότσαρτ," λέει ο καθηγητής Mancuso. "Αλλά είναι σε θέση να εκτιμήσουν τις ηχητικές δονήσεις και τις συχνότητες. Τα αμπέλια επηρεάζονται από τις χαμηλές συχνότητες μεταξύ 100 και 400 Hz. Τα αποτελέσματα είναι κάπως εντυπωσιακά όσον αφορά την ποιότητα των σταφυλιών. Το πιο βασικό αποτέλεσμα είναι ότι ο αριθμός των παθογόνων επιθέσεων από έντομα έχει μειωθεί σε σημαντικό βαθμό. "

"Η μουσική είναι σαν μια βόμβα στα μικρά παράσιτα!" αναφωνεί ο Cignozzi. "Και έτσι αποφασίζουν πολύ γρήγορα να μετακομίσουν στους γειτονικούς αμπελώνες».

Ο Amar Bose, ο αείμνηστος πρόεδρος της Bose Corporation, εταιρία κατασκευής εξοπλισμών ήχου, είδε ένα απόσπασμα για το οινοποιείο στην τηλεόραση και δώρισε ογδόντα μεγάφωνα, απογειώνοντας το πείραμα του Cignozzi σε άλλο επίπεδο.

Ο Cignozzi δεν είναι ο μοναδικός οινοποιός που βάζει μουσική στα αμπέλια του. Στο DeMorgenzon στο Stellenbosch της Νότιας Αφρικής, ο συνιδιοκτήτης Hylton Appelbaum παίζει μπαρόκ μουσική στους αμπελώνες του είκοσι τέσσερις ώρες την ημέρα.

Ο Appelbaum είναι αυθεντία στην κλασική μουσική και έχει σπουδάσει τις θετικές επιπτώσεις της στις φυσικές μορφές ζωής, συμπεριλαμβανομένων των μωρών στη μήτρα, και την παραγωγή λαχανικών και αγελαδινού γάλακτος. "Αποφάσισε να εφαρμόσει αυτό το κόνσεπτ στην καλλιέργεια των σταφυλιών, καθώς και στις διαδικασίες οινοποίησης και ωρίμανσης του κρασιού" αφηγείται ο οινοποιός του DeMorgenzon, Carl van der Merwe. Το οινοποιείο έχει εξοπλιστεί με δυνατά υπαίθρια ηχεία γύρω από το αμπέλι, του οποίου η φυσική δομή δημιουργεί ένα είδος φυσικού αμφιθεάτρου που βοηθά τον ήχο να φτάσει σ΄όλα τα αμπέλια.

«Έχουμε παρατηρήσει πιο οργανωμένα πρότυπα ανάπτυξης και μια καθυστερημένη ημερομηνία ανθοφορίας στα τμήματα που εκτίθενται άμεσα στη μουσική», λέει ο Van der Merwe. Τα σταφύλια ωριμάζουν έως και δυόμιση εβδομάδες αργότερα και παράγουν κρασί με χαμηλότερο αλκοόλ, δηλαδή 12,8% έναντι του 14%.

Παρά το γεγονός ότι η επιστημονική έρευνα είναι περιορισμένη μέχρι στιγμής, ο Cignozzi και η ομάδα του DeMorgonzen μπορεί να επιδείξει ένα πλήθος ερευνητικών εργασιών σχετικά με τις επιπτώσεις της ηχητικής ενέργειας στην ανάπτυξη των φυτών. Μια άλλη πλευρά του οφέλους φαίνεται να είναι η ικανότητα να μειωθεί σημαντικά η ποσότητα του θείου που χρησιμοποιείται στην οινοποίηση.

Αλλά για μένα το βασικότερο ζήτημα είναι, τι γεύση έχει το κρασί;

Επιτρέψτε μου να το θέσω ως εξής: Όταν ξεκινάς τη μέρα σου ξυπνώντας με τις υπερβατικές μελωδίες του Μότσαρτ, χαλαρώνεις στο μπαλκόνι με θέα τους αμπελώνες, πίνοντας τον πρωινό σου καφέ και τελειώνεις τη μέρα σου στην ηρεμία της βραδιάς στην ίδια βεράντα, πίνοντας ένα ποτήρι κρασί μαγευτικού Carlos, νιώθεις έστω και λίγο ότι μοιράζεσαι το ιδιαίτερο όραμα του παραγωγού, κυριολεκτικά δοκιμάζοντας λίγο παράδεισο!»

Christopher Barnes από το grapecollective.com, 
krasiagr.com
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον κλικ ΕΔΩ
Για άμεση ενημέρωση ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter
Η κλασική μουσική κάνει... καλύτερο κρασί; Reviewed by Τεχνολόγος Γεωπόνος on 12:00 μ.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

All Rights Reserved by Τεχνολόγος Γεωπόνος © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme, Installed By Bloggertips

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.