Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Η τραγική κατάσταση των Ανώτατων Ιδρυμάτων της δυτικής Ελλάδας


Της Ήρας Αντωνοπούλου
Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας βρίσκονται σε δεινή κατάσταση για δύο κυρίως λόγους: Χαμηλή κρατική χρηματοδότηση και συνεχώς μειούμενο μόνιμο διδακτικό εκπαιδευτικό προσωπικό, δεδομένου ότι τα τελευταία έξι έτη υπάρχουν μόνο συνταξιοδοτήσεις και καμία νέα προκήρυξη.
Τα ΑΕΙ σύμφωνα με τον νόμο 4386/16 έχουν δύο δυνατότητες πρόσληψης «συμβασιούχου» διδακτικού προσωπικού (πανεπιστημιακοί υπότροφοι): Ο ένας είναι από το ταμειακό υπόλοιπο προηγούμενων οικονομικών ετών των Ιδρυμάτων και ο άλλος από ερευνητικά έργα, υποτροφίες και πόρους που θα εξασφαλίζει το κάθε τμήμα του εκάστοτε Ιδρύματος. Δυστυχώς σε καμία περίπτωση δεν προβλέπεται επιχορήγηση του κρατικού προϋπολογισμού ώστε να μπορέσουν τα ΑΕΙ να καλύψουν τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες τους σε διδακτικό προσωπικό. Έκπληξη προκάλεσε το Υπουργείο Παιδείας όταν ανακοίνωσε ότι φέτος θα δώσει 364 θέσεις μόνιμου διδακτικού προσωπικού στα Πανεπιστήμια και 136 στα ΤΕΙ.

Το υπουργείο ισχυρίστηκε ότι τα κριτήρια βάσει των οποίων κατένειμε τις θέσεις στα ΑΕΙ ήταν ο αριθμός κενών θέσεων που τα ίδια τα Ιδρύματα είχαν αποστείλει, η αναλογία διδασκόντων-διδασκομένων, καθώς επίσης και η βελτίωση κατά 1-2% της αναλογίας διδασκόντων-διδασκομένων.

Αυτό φυσικά ήταν ένα από τα εκατοντάδες ψέματα που αυτή η κυβέρνηση συνεχώς μας χαρίζει απλόχερα. Η σύνοδος των Προέδρων των ΤΕΙ καταγγέλλει την κυβέρνηση για «μεροληπτικά και αδιαφανή κριτήρια» και «αυθαίρετη και εξωπραγματική απόφαση» που οδηγεί τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της τεχνολογικής εκπαίδευσης σε περαιτέρω μαρασμό.

Κάπου εδώ ξεκινά άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα: Πώς θα λειτουργήσουν τα ΑΕΙ της χώρας μας το επόμενο ακαδημαϊκό έτος και συγκεκριμένα τα ΑΕΙ της περιφέρειας δυτικής Ελλάδας κάτω από αυτές τις συνθήκες;

Το υπουργείο δίνει 27 θέσεις μόνιμου διδακτικού εκπαιδευτικού προσωπικού στο Πανεπιστήμιο Πάτρας και 12 θέσεις στο ΤΕΙ Δ Ελλάδας. Οι θέσεις αυτές φυσικά δεν καλύπτουν ούτε στο ελάχιστο τις ανάγκες των δύο ΑΕΙ. Το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, ένα ακαδημαϊκό ίδρυμα με ιστορία 50 χρόνων, κόσμημα για την περιοχή μας (σ.σ.: Αφού σύμφωνα με το σύστημα QS World Ranking/Top Universities -έναν από τους πλέον έγκριτους, σε παγκόσμιο επίπεδο, παρόχους πληροφοριών για την ανώτατη εκπαίδευση- παρά τις δύσκολες συνθήκες των τελευταίων ετών, όχι μόνο παραμένει σε σταθερή τροχιά διατηρώντας τη θέση του υψηλά στη γενική κατάταξη, αλλά εμφανίζεται σαφώς βελτιωμένο στις θεματικές περιοχές του) έχει σημαντικές ελλείψεις σε μόνιμο διδακτικό προσωπικό λόγω των συνεχών αυξανόμενων αναγκών του που οφείλονται στον μεγάλο αριθμό μαζικών συνταξιοδοτήσεων.

Τα 27 μέλη ΔΕΠ που του αναλογούν είναι ένα πολύ μικρό βοήθημα αν σκεφτεί κανείς ότι υπάρχουν τμήματα όπως το Βιολογικό, το Οικονομικό κ.α που κινδυνεύουν να κλείσουν. Η κυβέρνηση απλά ήθελε να κάνει μια κίνηση εντυπωσιασμού και μοίρασε θέσεις με κριτήρια μη ορθολογικά.

Το ΤΕΙ δυτικής Ελλάδας, ένα όχι και τόσο επιτυχημένο δημιούργημα του σχεδίου «Αθηνά» έχει ακόμα μεγαλύτερες ανάγκες διότι το μόνιμο διδακτικό προσωπικό του ήταν εξ αρχής λίγο ενώ πλέον έγινε... ελάχιστο αφού φυλλορροεί με ταχύτητα γεωμετρικής προόδου λόγω των μαζικών συνταξιοδοτήσεων και σε αυτή την περίπτωση.

Στο ΤΕΙ δυτικής Ελλάδας ,όπως και στα περισσότερα ΤΕΙ της χώρας, ο μεγαλύτερος όγκος διδακτικού έργου καλύπτεται από τους πανεπιστημιακούς υποτρόφους.

Το Πανεπιστήμιο Πάτρας επέλεξε -και ορθά κατά την γνώμη μου- να αφήσει το κάθε τμήμα του να χειριστεί τις ανάγκες του σε συμβασιούχο διδακτικό προσωπικό (Π.Υ.) καλύπτοντας τις αμοιβές τους από ερευνητικά έργα, υποτροφίες και πόρους που θα εξασφαλίζει το ίδιο. Φυσικά το πανεπιστήμιο έχει την πολυτέλεια να επιλέξει αυτόν τον τρόπο, διότι έχει έναν μεγάλο αριθμό ερευνητικών έργων και έχει λιγότερες ανάγκες σε έκτακτο προσωπικό απ ότι το ΤΕΙ. Ταυτόχρονα το ταμειακό του υπόλοιπο το χειρίζεται έτσι ώστε να καλύπτει και τις ερευνητικές ανάγκες και υποχρεώσεις του.

Το περιεχόμενο της έννοιας του ΑΕΙ καθορίζεται εδώ και αιώνες από συγκεκριμένες αρχές και αξίες σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη οι σημαντικότερες εξ αυτών καταγράφονται στην Magna Charta των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων (υπογεγραμμένη από 755 Πανεπιστήμια σε 80 χώρες, περιλαμβανομένης και της Ελληνικής Συνόδου Πρυτάνεων). Εδώ αναφέρεται ρητά ότι: « Η στελέχωση των ΑΕΙ με διδάσκοντες και ο κανονισμός για τη νομική τους υπόσταση πρέπει να υπακούν στην αρχή ότι η έρευνα είναι αδιαίρετη από τη διδασκαλία».

Λόγω αυτού σε καμία χώρα εντός ή εκτός Ευρώπης δεν γίνεται η ανανέωση των ΔΕΠ/ΕΠ προκηρύσσοντας θέσεις με σύμβαση έργου, όπως κάνουμε εμείς με τους πανεπιστημιακούς υποτρόφους. Φαίνεται δηλαδή ότι το κράτος θεωρεί πως η έρευνα και η διδασκαλία στα ΑΕΙ δεν είναι παρά μια διεκπεραιωτική εργασία που μπορεί να ανατεθεί «κατ’ αποκοπή» σε κάποιου είδους υπεργολάβους. Από τη στιγμή που οι θέσεις Π.Υ δεν υποστηρίζονται οικονομικά από το κράτος, τα περισσότερα ελληνικά ΑΕΙ και ειδικά τα ΤΕΙ προσπαθούν να τις καλύψουν από τα αποθεματικά τους, τα οποία διαρκώς λιγοστεύουν.

Στη δεινή αυτή θέση βρέθηκε και το ΤΕΙ δυτικής Ελλάδας.

Εδώ όμως υπάρχει ένα θέμα άξιο σχολιασμού και ένα υπαρκτό πρόβλημα, που ελπίζω να λύσει η διοίκηση του Ιδρύματος .Υπάρχουν κάποια τμήματά του που δυστυχώς δεν μπορούν να δουν σφαιρικά το πρόβλημα και έχουν απαιτήσεις που βασίζονται αποκλειστικά και μόνο το δικό τους συμφέρον. Ως αποτέλεσμα, μεταβατικά τμήματα πο έχουν να δεχτούν εισακτέους πάνω από τρία έτη, ζητούν πάλι να γίνουν μαθήματα των πρώτων εξαμήνων και εργαστήρια για τρία και τέσσερα άτομα. Άλλα τμήματα πάλι εξακολουθούν να έχουν ένα μεγάλο αριθμό μαθημάτων επιλογής η να τρέχουν παράλληλα δυο και τρία προγράμματα σπουδών

Αποτέλεσμα αυτού είναι μια φαινομενική αύξηση αναγκών σε διδακτικό προσωπικό, η οποία φυσικά και δεν μπορεί να ικανοποιηθεί από το συνεχώς μειούμενο αποθεματικό του Ιδρύματος.

Μέσα σε όλο αυτό το αδιέξοδο που έχει φέρει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τα ΑΕΙ, αν δεν γίνεται μια ορθολογική διαχείριση στις ανάγκες των τμημάτων θα έχουμε συνεχώς τέτοια προβλήματα και θα φτάνουμε στο σημείο που έφτασε η τωρινή διοίκηση του ΤΕΙ δυτικής Ελλάδας να ζητά από τους Π.Υ. να έχουν στην καλύτερη περίπτωση 30 ώρες (από 40 που ήταν το αρχικό τους) συνολικό ωράριο παρουσίας στο Ίδρυμα , το οποίο θα περιλαμβάνει 16 ώρες διδασκαλίας και μείωση 25% των αποδοχών και της ασφάλισης με αμφίβολη ανανέωση όλων των συμβάσεων.

Είναι προφανές ότι η νομική υπόσταση των διδασκόντων με αυτή την απόφαση δεν θα μπορεί να υπακούει στην αρχή ότι η έρευνα είναι αδιαίρετη από τη διδασκαλία.

Όλοι γνωρίζουμε ότι είναι τεράστιες οι ανάγκες των ΑΕΙ για αύξηση της κρατικής επιχορήγησης αλλά πάνω απ όλα χρειάζεται ένας ορθολογικός τρόπος διαχείρισης και από την κυβέρνηση αλλά και από τα ίδια τα ιδρύματα. Είναι το λιγότερο τραγικό να αντιμετωπίζουμε μια αν. υπουργό Παιδείας η οποία, προκειμένου να ικανοποιήσει την εκλογική της περιφέρεια, δεσμεύεται δημοσίως να ξαναλειτουργήσει το τμήμα των Τουριστικών Επιχειρήσεων στην Πάτρα (του ΤΕΙ δυτικής Ελλάδας) ενώ ταυτόχρονα γνωρίζει ότι λειτουργεί ένα ίδιο τμήμα με μόνη ενεργή κατεύθυνση τη διοίκηση μονάδων φιλοξενίας και πολιτιστικών μονάδων στον Πύργo.

Αναρωτιέμαι γιατί δεν δεσμεύεται για την επαναλειτουργία του τμήματος κοινωνικής εργασίας στην Πάτρα αφού σε μια περίοδο που διακηρυγμένη θέση της κυβέρνησης είναι η ανάσχεση της ανθρωπιστικής κρίσης, η διατήρηση εφαρμοσμένων επιστημών όπως η Κοινωνική Εργασία είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Δομές κοινωνικής αλληλεγγύης όπως «Βοήθεια στο Σπίτι», συνδρομή σε ΑμεΑ, ψυχολογικές κλινικές επιβίωναν στην δυτική Ελλάδα λόγω της εργασίας των φοιτητών του συγκεκριμένου τμήματος

Aν πράγματι η αναπληρώτρια υπουργός θέλει να βοηθήσει την ανάπτυξη της περιοχής της, γιατί δεν δεσμεύεται για την επαναλειτουργία του τμήματος της Λογιστικής στην Πάτρα, ένα τμήμα το οποίο υποστηρίζει με τους τελειόφοιτους και τους αποφοίτους του την οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής; Είναι γνωστό ότι οι φοιτητές του τμήματος τόσο κατά την πρακτική τους άσκηση όσο και ως απόφοιτοι, υποστηρίζουν τις επιχειρήσεις της βιομηχανικής περιοχής, τις υπηρεσίες της περιφέρειας δυτικής Ελλάδας και το πλήθος των λογιστικών γραφείων της πόλης μας. Για ποιους λόγους δεν δεσμεύεται λοιπόν να το κρατήσει στην Πάτρα και το αφήνει να μαραζώνει και να συρρικνώνεται στο Μεσολόγγι που δεν εξυπηρετεί κανένα από τους στρατηγικούς στόχους του τμήματος;

Αναρωτιέμαι όταν δεν βλέπεις την ορθολογική σκέψη και διαχείριση από την υπεύθυνη yπουργό γιατί να περιμένεις να την δεις από τα τμήματα των ΑΕΙ;

Το τραγικό όμως δεν σταματά εδώ: Παρατηρώ ότι υπάρχουν τμήματα του ΤΕΙ Δ Ελλάδας που ενώ κλείνουν το 2018,ενώ δεν έχουν παρά μόνο ελάχιστο αριθμό φοιτητών και ανύπαρκτο αριθμό Ε.Π. ζητούν την δημιουργία ερευνητικών εργαστηρίων. Το εντυπωσιακό όμως είναι ότι αιτούνται παρανόμως και με τη σύμφωνη γνώμη της κοσμητείας και χρηματοδότηση για αυτά τα εργαστήρια, κάτι που ρητά απαγορεύει ο νόμος υπ’ αριθ. 4310/14 αρθ 96

Όταν οι νόμοι αγνοούνται και οι αρχές δεν τηρούνται, πώς να πάει μπροστά η Παιδεία;

Η κυβέρνηση αυτή έχει δείξει πια το πρόσωπο της σε όλους μας. Δεν νομίζω ότι υπάρχει ακαδημαϊκός δάσκαλος (σώφρων) στη χώρα αυτή που περιμένει να δει κάτι από τη πρώτη φορά αριστερά. Αυτό δυστυχώς θα το αποδεχτούμε και θα το βιώσουμε για ένα ακόμα (ελπίζω μικρό) διάστημα. Το να μάθουν όμως κάποιοι ακαδημαϊκοί να σκέπτονται ορθολογικά και να βλέπουν ότι όταν κοιτάς μόνο τις δικές σου ανάγκες, δημιουργείς μεγαλύτερα προβλήματα στο Ίδρυμά σου, το θεωρώ εκ των ουκ άνευ.


* Η Δρ. Ήρα Αντωνοπούλου είναι καθηγήτρια ΤΕΙ ΔΕ, μέλος του κεντρικού Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας και πρώην αντιπρόεδρος του ΤΕΙ Πατρών

zougla.gr
 
 
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον κλικ ΕΔΩ
Για άμεση ενημέρωση ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter
Η τραγική κατάσταση των Ανώτατων Ιδρυμάτων της δυτικής Ελλάδας Reviewed by Τεχνολόγος Γεωπόνος on 9:00 μ.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

All Rights Reserved by Τεχνολόγος Γεωπόνος © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme, Installed By Bloggertips

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.