Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Με πολλές προοπτικές η σερβική αγορά για τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα

 
Είναι για τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα, σύμφωνα με την πρεσβεία μας στο Βελιγράδι.
Πολλά υποσχόμενη η σερβική αγορά .Την άποψη ότι η σερβική αγορά είναι πολλά υποσχόμενη για τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα, εκφράζει σε ενημερωτικό του σημείωμα το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στο Βελιγράδι, σε σχετική ανάλυση της σερβικής αγοράς στα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Πιο αναλυτικά λοιπόν:

Η σερβική αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων είναι πολύ ανεπτυγμένη και, κατά κύριο λόγο, βασίζεται στην εγχώρια παραγωγή η οποία, με τη σειρά της, αξιοποιεί την πλούσια -αν και σταδιακά μειούμενη, από το 2006 και εντεύθεν- παραγωγή γάλακτος.

Η γαλακτοβιομηχανία της Σερβίας θεωρείται πολύ σημαντικός τομέας της εθνικής οικονομίας και, για το λόγο αυτό, προστατεύεται ισχυρά μέσω δασμολογικών και μη εμποδίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ακόμα και μετά το πέρας της πενταετούς διάρκειας σταδιακής μείωσης των δασμών, που προβλέπεται από την Ενδιάμεση Συμφωνία για το Εμπόριο και Θέματα που άπτονται του Εμπορίου ΕΕ-Σερβίας, ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα θα εξακολουθούν να προστατεύονται από δασμούς οι οποίοι, σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. φέτα) χαρακτηρίζονται υψηλοί.

Επιπλέον, από τον Ιούνιο 2015, η σερβική κυβέρνηση έχει θεσπίσει επιπλέον εισαγωγικούς δασμούς για το γάλα, στο ποσό των 10 έως 20 δηναρίων και από 10 έως 30 δηναρίων για τα λοιπά γαλακτοκομικά προϊόντα, ως προσωρινό μέτρο, σύμφωνα με το άρθρο 32 της Συμφωνίας Σταθεροποίησης και Σύνδεσης, του οποίου η ισχύς αναμένεται να λήξει στις 30-06-2016, χωρίς ωστόσο να υπάρχει επίσημη επ’αυτού κυβερνητική δέσμευση. Το μέτρο αποσκοπεί στην προστασία των τοπικών παραγωγών, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της σερβικής Τελωνειακής Διοίκησης, κατά τους πρώτους μήνες του 2015 οι εισαγωγές γάλακτος από την ΕΕ προς την Σερβία υπερ-τριπλασιάσθηκαν.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι, για την αντιμετώπιση του έντονου ανταγωνισμού ο οποίος αναμένεται να προκύψει, κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής προσέγγισης της Σερβίας, παρατηρείται έντονη αναδιάρθρωση της εγχώριας παραγωγής, μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων γαλακτοβιομηχανιών.

Εξάλλου, στην πράξη παρατηρούνται ορισμένα μη δασμολογικά εμπόδια, όπως π.χ. χρονοβόροι και υψηλού κόστους τελωνειακοί έλεγχοι, οι οποίοι καθιστούν την εισαγωγή ορισμένων προϊόντων (π.χ. γιαούρτι) μάλλον προβληματική.

Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι το 2013 υψηλά επίπεδα αφλατοξίνης ανιχνεύθηκαν σε πόσιμα γαλακτοκομικά προϊόντα στη Σερβία, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να αυξήσει προσωρινά (2013-2014) τα σχετικά επιτρεπόμενα όρια (από 0,05 σε 0,5 Mikrogramm/Λίτρο) ωστόσο οι επιπτώσεις αυτής της εν λόγω κρίσης δεν θεωρούνται σήμερα σημαντικές.

ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων στη Σερβία κυριαρχείται από την εγχώρια παραγωγή χωρίς σημαντική διείσδυση στην αγορά μεγάλων διεθνών παικτών, κυρίως επειδή οι εγχώριες μάρκες είναι πολύ δημοφιλείς μεταξύ των καταναλωτών.

Η σερβική εταιρεία Imlek κατέχει ηγετική θέση στην κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων στη Σερβία, καταλαμβάνοντας περισσότερο από το ήμισυ των πωλήσεων λιανικής τιμής (54%). Η εταιρεία προσφέρει το πολύ δημοφιλές εμπορικό σήμα Moja Kravica και γιόρτασε τα 60α γενέθλιά της το 2013. Το συγκεκριμένο εμπορικό σήμα είναι εδραιωμένο στην προτίμηση των Σέρβων καταναλωτών, η δε εταιρεία έχει άριστο δίκτυο διανομής και πολύ ισχυρή υποστήριξη των προϊόντων της σε θέματα μάρκετινγκ. Όλες οι άλλες εταιρείες βρίσκονται πολύ πίσω από την Imlek, δεδομένου ότι καμία από αυτές δεν υπερβαίνει μερίδιο αγοράς 10%.

ΓΙΑΟΥΡΤΙ

Το πόσιμο γιαούρτι, ειδικότερα, κυριαρχεί στις προτιμήσεις των Σέρβων καθώς έχουν τη συνήθεια να καταναλώνουν αυτό το προϊόν σε καθημερινή βάση, γεγονός που δεν αναμένεται να αλλάξει στην επόμενη πενταετία. Ωστόσο, η πλειοψηφία των νέων προϊόντων το 2014 και το 2015 δείχνει ότι το απλό γιαούρτι γίνεται επίσης όλο και πιο σημαντικό μέρος της καθημερινής διατροφής σε όλη τη χώρα.

Η εταιρεία Imlek κατείχε και πάλι ηγετική θέση στις πωλήσεις γιαουρτιού και ξινόγαλου το 2015 με μερίδιο αγοράς 41%. Το πόσιμο γιαούρτι Moja Kravica ήταν επίσης το υπ’αριθμόν ένα εμπορικό σήμα στην κατηγορία του το 2015 με μερίδιο λιανικής πώλησης 26%.

Το σερβικό γιαούρτι και ξινόγαλο ακολουθεί όλο και περισσότερο τις τάσεις υγιεινούς διατροφής και ευεξίας, καθώς το προ-βιοτικό πόσιμο γιαούρτι είδε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων το 2015. Επιπλέον, θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει αρκετές νέα ανερχόμενα προϊόντα τα οποία συνδέονται άμεσα με την ίδια τάση, όπως τα προϊόντα που περιέχουν στέβια.

Τα εισαγόμενα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι σημαντικά ακριβότερα σε σχέση με τα εγχώρια, γεγονός που αποθαρρύνει τις ξένες εταιρείες που προσπαθούν να εισέλθουν σε αυτή την ήδη ανταγωνιστική κατηγορία. Ενδεικτικά, παρατίθενται κατωτέρω συσκευασίες και τιμές πώλησης γιαουρτιού στη σερβική αγορά (μεταξύ των οποίων ελληνικό γιαούρτι ΦΑΓΕ και ΜΕΒΓΑΛ) από ηλεκτρονικό κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ-μάρκετ (MAXI- Delhaize):

ΤΥΡΙ

Η αγορά τυροκομικών ειδών θεωρείται ακόμα αρκετά υποανάπτυκτη στη Σερβία, με περιορισμένα προϊόντα κυρίως στις μεγαλύτερες και πιο παραδοσιακές κατηγορίες, όπως συσκευασμένο σκληρό τυρί και αλειφόμενο επεξεργασμένο τυρί. Ωστόσο, περισσότερα προϊόντα διατίθενται κάθε χρόνο στην αγορά και η δε ζήτηση για ορισμένα είδη τυριών (όπως ροκφόρ ή Edam) αυξάνεται.

Η εταιρεία Mlekara Sabac ήταν η μεγαλύτερη στη σερβική αγορά τυριού το 2015, με μερίδιο 27% και βασικά προϊόντα το Sabac Beli Sir (λευκό τυρί) και Sabac Mladi Sir (είδος ανθότυρουί) η οποία είναι πολύ γνωστή στους καταναλωτές και σχετικά οικονομική. Δεύτερη θέση κατέλαβε η εταιρεία Mlekoprodukt, ακολουθούμενη από την Imlek με αντίστοιχα μερίδια λιανική τιμή των 12% και 11% το 2015. Τέταρτη-κατετάγη η Somboled doo, με μερίδιο 10%, ενώ όλοι οι υπόλοιποι κατασκευαστές δεν υπερέβησαν μερίδιο 10%.

Πιο “εξωτικά” είδη τυριών αναμένεται να εμφανιστούν κατά τη διάρκεια της περιόδου πρόβλεψης στη Σερβία και αυτό αναφέρεται κυρίως στα μπλε τυριά και τους τύπους κίτρινων τυριών που είναι δημοφιλείς στην Ευρώπη, όπως ένταμ, τσένταρ κλπ. Οι διάφορες ποικιλίες τυριών είναι ακόμα ανεπαρκώς διαδεδομένες στη Σερβία γεγονός που αναμένεται επίσης να αλλάξει. Σημειώνεται, τέλος, ότι ελληνική φέτα πωλείται στην σερβική αγορά σε τιμή πολύ υψηλότερη από αυτή του εγχώριου λευκού τυριού.

Από πλευράς μας, θεωρούμε ότι η σερβική αγορά είναι πολλά υποσχόμενη για τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα, ιδίως λόγω των κάτωθι παραμέτρων:
  • Η σταδιακή απελευθέρωση, της σερβικής αγοράς, θα καταστήσει λιγότερο κοστοβόρες τις διαδικασίες εξαγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων στη Σερβία.
  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα κατέχουν υψηλή θέση στις διατροφικές συνήθειες των Σέρβων πολιτών.
  • Τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα είναι οικεία στους Σέρβους πολίτες, δεδομένου ότι μεγάλος αριθμός Σέρβων τουριστών επισκέπτεται παραδοσιακά τη χώρα μας.
agroekfrasi.gr
 
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον κλικ ΕΔΩ
Για άμεση ενημέρωση ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter
Με πολλές προοπτικές η σερβική αγορά για τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα Reviewed by Τεχνολόγος Γεωπόνος on 9:30 μ.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

All Rights Reserved by Τεχνολόγος Γεωπόνος © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme, Installed By Bloggertips

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.