Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Ο ενιαίος χώρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης: Ερωτήματα & Απαντήσεις


Του Πρύτανη του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, Καθηγητή Βασίλη Τριανταφύλλου
Η Ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη από ερασιτεχνισμούς και ιδεοληψίες. Πρέπει να ακολουθηθεί το μοντέλο της Ανώτατης Εκπαίδευσης όπως σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.



Η σύνοδος των προέδρων των ΤΕΙ εδώ και 2 χρόνια περίπου ομόφωνα είχε διακηρύξει την απόφαση της για μετονομασία των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών ή Τεχνολογικά Πανεπιστήμια πρόταση που η τότε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είχε δεχθεί θετικά. Τι άλλαξε από τότε; Μήπως το γεγονός ότι ο νέος Υπουργός Παιδείας ακολουθεί μια προσωπική πολιτική.

Τα ΤΕΙ διεκδικούν τη μετονομασία τους σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (Universities of Applied Sciences - UAS), μέσα στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σε πολλές χώρες της Ευρώπης οι ρόλοι μεταξύ Πανεπιστημίων και Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών είναι διακριτοί: Γερμανία, Φινλανδία, Σουηδία, Ελβετία, Αυστρία, κ.ά. Η προτεινόμενη μετονομασία των ΤΕΙ θα διατηρήσει και θα ενισχύσει το διακριτό ρόλο που έχουν τα ΤΕΙ ως ο Τεχνολογικός Τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας, σύμφωνα με το κείμενο θεσμικό πλαίσιο. Ορισμένα από τα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (UAS) του Ευρωπαϊκού Χώρου προσφέρουν τρίτο κύκλο σπουδών (Διδακτορικά) υπό προϋποθέσεις, ανάλογα με τη χώρα. Οι προβλέψεις είναι ότι σε αρκετές χώρες τα επόμενα χρόνια η αναλογία των Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών σε σχέση με τα Πανεπιστήμια θα αυξηθεί σε βάρος των δεύτερων λόγω της ιδιαίτερης έμφασης που δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην ένταξη των αποφοίτων στην αγορά εργασίας. Ο βασικός στόχος είναι τα επόμενα χρόνια οι απόφοιτοι 3βάθμιας εκπαίδευσης να μπορούν να ενταχθούν άμεσα στην αγορά εργασίας.

Τα ΤΕΙ έχουν αξιολογηθεί πρόσφατα με θετικές (ή και άριστες) αναφορές από τις Επιτροπές Εξωτερικής Αξιολόγησης της ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ), που είναι και ο θεσμοθετημένος τρόπος αξιολόγησης των Ελληνικών ΑΕΙ. Σε καμία από αυτές τις αξιολογήσεις δεν έχει αναφερθεί ότι υπάρχουν Τμήματα που το Επιστημονικό Πεδίο τους δεν ανταποκρίνεται στο επίπεδο του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας. Στις αξιολογήσεις, των ιδρυμάτων και των τμημάτων υπάρχουν αναφορές για Τμήματα απόλυτα ικανά να οργανώσουν τρίτο κύκλο σπουδών (Διδακτορικά) τα οποία όμως δεν έχουν τη θεσμική δυνατότητα. Οι Εκθέσεις αυτές είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα της ΑΔΙΠ και των Ιδρυμάτων. Αξιολογήσεις στις οποίες συμμετείχαν και διακεκριμένοι Έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αμφισβητηθούν.

Η καθυστέρηση της εφαρμογής του νόμου περί της δυνατότητας απονομής διδακτορικών σπουδών στα ΤΕΙ σύμφωνα με το πρόσφατο νόμο που ψηφίστηκε και η μη υλοποίηση της δέσμευσης του Υπουργού στην 3μελή γραμματεία της συνόδου των πρυτάνεων ΤΕΙ περί θεσμοθέτησης της επιτροπής εντός του πρώτου 15νθήμερου του Σεπτεμβρίου πως μπορεί να εξηγηθεί;

Στα ΤΕΙ σπουδάζει ο μισός σχεδόν φοιτητικός πληθυσμός της χώρας. Στους Πτυχιούχους απονέμεται βασικό πτυχίο ΑΕΙ (Bachelor), με άμεση επαγγελματική αποκατάσταση ή με εξαιρετικές προοπτικές επιστημονικής σταδιοδρομίας σε τεχνολογικά επιστημονικά πεδία που είναι όλα αναγνωρισμένα διεθνώς. Στα συμπεράσματα της επιτροπής διαλόγου καταγράφηκε ότι σε πολλά τμήματα των ΤΕΙ οι εισακτέοι εισάγονται με βάση τις πρώτες προτιμήσεις (και μάλιστα στις 2-3 πρώτες) σε αντίθεση με τα Πανεπιστήμια. Γιατί το γεγονός αυτό δεν αξιολογήθηκε θετικά από το Υπουργείο αλλά αποκρύφτηκε συστηματικά;

Όλα τα Επιστημονικά Πεδία των Τμημάτων ΤΕΙ έχουν σαφή εφαρμοσμένη/ τεχνολογική κατεύθυνση και πολλά από αυτά δεν υπάρχουν στα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Αυτός ακριβώς είναι ο διακριτός ρόλος του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ. Να θυμίσουμε ότι οι αναδιαρθρώσεις και οι συγχωνεύσεις του σχεδίου «Αθηνά» με τον τρόπο που τελικά εφαρμόστηκε, και τις οποίες η σημερινή κυβέρνηση ως αντιπολίτευση δεσμεύτηκε ότι θα ακυρώσει, αφορούσαν κατά 90% μόνο στα ΤΕΙ.

Είναι απορίας άξιο ότι στο δημόσιο διάλογο που επικαλείται ο Υπουργός Παιδείας απουσιάζει ο ορισμός της "κινητικότητας" αλλά χρησιμοποιείται ως πανάκεια για την επίλυση όλων των διαθρωτικών προβλημάτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Πώς ερμηνεύεται η εγκατάλειψη από τις διοικήσεις των δύο ιδρυμάτων ο Τεχνολογικός χαρακτήρας των ιδρυμάτων τους; Πίστεψαν ποτέ σε αυτό που έλεγαν όταν δήλωναν ότι η θέση τους θα είναι στην σύνοδο των ΑΕΙ Τεχνολογικού τομέα; Γιατί δεν αγωνίζονται για την δημιουργία του πρώτου Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών στην Ελλάδα όπως διακήρυτταν τόσα χρόνια;

Πιστεύουμε ότι η μετονομασία των ΤΕΙ και η οργάνωση τρίτου κύκλου σπουδών, θα συμβάλει καθοριστικά στη δημιουργία ενός πραγματικά Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας και θα ανοίξει το δρόμο για ουσιαστικές και τολμηρές αναδιαρθρώσεις των φορέων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, της αποτελεσματικής αξιοποίησης πόρων και της συμβολής τους στην ανάπτυξη της Χώρας, σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Η προωθούμενη από το υπουργείο (σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις) συνεννόηση Πανεπιστημίων και ΤΕΙ οδηγεί στη:

1. απορρόφηση των ΤΕΙ από τα Πανεπιστήμια. Ήδη στην περίπτωση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής 2 ΤΕΙ ενώθηκαν και δημιουργήθηκε ένα κλασσικό Πανεπιστήμιο αντί να δημιουργηθεί ένα νέο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών ή Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Οι συζητήσεις που έχουν προαναγγελθεί οδηγούν στη ενσωμάτωση των ΤΕΙ της ίδιας περιφέρειας στο αντίστοιχο Πανεπιστήμιο.

2. μείωση του αριθμού των τμημάτων. Όπως αποδεικνύεται από την περίπτωση του Πανεπιστημίου Αττικής τα τμήματα των δύο ιδρυμάτων σαλαμοποιούνται προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός "βιώσιμων" τμημάτων, χωρίς κατά βάση ακαδημαϊκά κριτήρια (λήφθηκαν υπ' όψη οι αξιολογήσεις των τμημάτων;), να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της μείωσης των ωρών διδασκαλίας των μελών Δ.Ε.Π. του νέου Πανεπιστημίου (από 10, 12, 14 6 ανά εξάμηνο) δημιουργώντας πολύ λιγότερα τμήματα (από 21 -27 κατά πληροφορίες).

3. μείωση του αριθμού των εισακτέων. Η μείωση του αριθμού των εισακτέων προκύπτει ως άμεσο αποτέλεσμα της μείωσης των τμημάτων. Οι υπόλοιποι προφανώς στα διετή τμήματα. Μπορεί να απαντήσει το Υπουργείο πως θα επιτύχει τον στόχο της Ευρώπης για 60% των νέων το 2030 να είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

4. εξαφάνιση του τεχνολογικού τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σε όλη την Ευρώπη τα στοιχεία δείχνουν ότι προωθείται από όλες τις χώρες η ενίσχυση του ρόλου του Τεχνολογικού τομέα της Ανωτάτης Εκπαίδευσης, ενδεικτικά στην Αυστρία προβλέπεται η αναλογία Πανεπιστημίων και Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών να αλλάξει σημαντικά υπέρ των δεύτερων. Γιατί ο Υπουργός δεν απαντά στις αγωνιώδεις ερωτήσεις των Διοικήσεων των ΤΕΙ εάν θα υπάρχουν ΤΕΙ το 2019; ή Τεχνολογικός Τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Μήπως το ρόλο αυτό θα κληθούν να τον υλοποιήσουν τα Παραρτήματα των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα (η τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια στο μέλλον).

5. εξαφάνιση του εργαστηριακού χαρακτήρα των ΤΕΙ. Η πρακτική άσκηση των ΤΕΙ και ο εργαστηριακός χαρακτήρας θα συρρικνωθεί εξυπηρετώντας τις ανάγκες των προγραμμάτων σπουδών των νέων τμημάτων που θα δημιουργηθούν (βλέπε Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής).

6. αύξηση των δαπανών. Η μετατροπή των μελών Ε.Π. των ΤΕΙ σε Δ.Ε.Π. χωρίς καμία ακαδημαϊκή και οικονομοτεχνική μελέτη έχει σαν αποτέλεσμα να εξαφανισθούν οι μισές διδακτικές ώρες των υπαρχόντων προγραμμάτων (για το λόγο αυτό σαλαμοποιούνται τα τμήματα, και ζητείται αύξηση των θέσεων μελών Δ.Ε.Π στο νέο ίδρυμα Δυτικής Αττικής).

Η Ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη από ερασιτεχνισμούς και ιδεοληψίες. Πρέπει να ακολουθηθεί το μοντέλο της Ανώτατης Εκπαίδευσης όπως σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Να αφεθούν τα ιδρύματα να αποφασίσουν το μέλλον τους στα πλαίσια ενός νέου χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης που θα περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια και Πανεπιστήμια εφαρμοσμένων Επιστημών (ή Τεχνολογικά Πανεπιστήμια βλ. Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Λευκωσίας) όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Είναι αστείο το επιχείρημα από κύκλους του Υπουργείου και της Ακαδημαϊκής Κοινότητας ότι ο νέος τίτλος (Παν. Εφ. Επιστημών) θα επιφέρει σύγχυση (σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή πρακτική).

Να ακολουθήσουμε τις πρόνοιες του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Ευρωπαϊκής Αγοράς εργασίας που προβλέπουν ότι το 2025 το 50% των επαγγελμάτων θα απαιτεί πτυχίο3 τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ενώ το 2030 το ποσοστό των αποφοίτων ηλικίας 30-34 που θα πρέπει να είναι απόφοιτοι 3βάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να αγγίζει το 60%. Εκτός εάν αυτή πιστεύουμε ότι αυτή η χώρα δεν αξίζει να ανήκει στην Ευρώπη και στις πρόνοιες που χαράζουν οι ηγέτες για το μέλλον της.
esos.gr

 Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον κλικ ΕΔΩ

Για άμεση ενημέρωση ακολουθήστε μας στο facebook & στο twitter
 
Ο ενιαίος χώρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης: Ερωτήματα & Απαντήσεις Reviewed by Τεχνολόγος Γεωπόνος on 12:15 μ.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

All Rights Reserved by Γεωπόνος Τ.Ε. ''Τεχνολόγος'' © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme, Installed By Bloggertips

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.