Top Ad unit 728 × 90

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

recent

Η εξιστόρηση της ''διάλυσης των ΤΕΙ'' από τον Παντελή Κυπριανό...


«Τα πανεπιστήμια δεν απαντούν απλώς σε ανάγκες μιας χώρας, φτιάχνουν νέες ανάγκες»...
Ο Παντελής Κυπριανός μιλά στην Οικονομική για τη φιλοσοφία του εγχειρήματος συγχώνευσης ΤΕΙ με πανεπιστήμια...

Στις 9 Μαΐου 2016 ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επισκέφθηκε το Υπουργείο Παιδείας και ανακοίνωσε την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με έδρα στο Αιγάλεω, το οποίο θα προέκυπτε από τη συγχώνευση του ΤΕΙ Αθηνών με το ΤΕΙ Πειραιώς. Σχεδόν δύο χρόνια μετά έχει ξεδιπλωθεί το σχέδιο του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου για δημιουργία μεγάλων πανεπιστημιακών πόλων ανά περιφέρεια με τη συγχώνευση του ΤΕΙ κάθε περιφέρειας με το «γειτονικό» πανεπιστήμιο. Το σχέδιο έχει τη συναίνεση των ακαδημαϊκών αρχών των ΑΕΙ. Η μείωση του αριθμού των ΑΕΙ της χώρας φέρεται να υπαγορεύεται και από τις επιταγές του ΟΟΣΑ.

Ωστόσο, υπάρχουν πολιτικές αντιδράσεις για το εγχείρημα: χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος της ΝΔ επέκρινε την υποβάθμιση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, από την ηγεσία του οποίου υπέβαλε την παραίτησή του ο Κώστας Γραμμένος, εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακός στο City University του Λονδίνου. Βέβαια, υπάρχουν και ενστάσεις, οι οποίες εστιάζουν στην απουσία ακαδημαϊκών κριτηρίων στην «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ και των διδασκόντων τους. Παράλληλα, επικρίνεται η κατάργηση της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Επίσης, ερώτημα είναι εάν επιτυγχάνεται περιορισμός του αριθμού των τμημάτων. Χαρακτηριστικό είναι, σύμφωνα με την ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ, ότι μόνο στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, που απορροφά το ΤΕΙ της ίδιας περιφέρειας, ιδρύονται 22 νέα τμήματα.


Για τη φιλοσοφία του εγχειρήματος του Υπουργείου Παιδείας η Οικονομική συνομίλησε με τον Παντελή Κυπριανό, ο οποίος προορίζεται να καταλάβει τη θέση του προέδρου της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Παράλληλα σε πλαίσια παρουσιάζονται οι αλλαγές που έχουν ήδη δρομολογηθεί, εκείνες που προωθούνται, όσες προαλείφονται, καθώς και τα βασικά σημεία της κριτικής που ασκείται.

"Τα πανεπιστήμια δεν απαντούν απλώς σε ανάγκες μιας χώρας, φτιάχνουν νέες ανάγκες. Γι’ αυτό και ο ρόλος τους είναι κρισιμότατος για το μέλλον της χώρας", αναφέρει ο Παντελής Κυπριανός, μιλώντας στην Οικονομική για τη φιλοσοφία του εγχειρήματος του Υπουργείου Παιδείας, που έχει ως βάση τη συγχώνευση των περιφερειακών ΤΕΙ με ένα πανεπιστήμιο ανά περιφέρεια. Aπαντά στις επικρίσεις της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών για τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ, και τονίζει ότι "τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν ανάγκη από μεγαλύτερη εξωστρέφεια και διεθνοποίηση".


Ποια είναι η φιλοσοφία του σχεδίου για τις απορροφήσεις των ΤΕΙ σε κάθε περιφέρεια από το πανεπιστήμιο της ίδιας περιφέρειας;

Από το 1870 ως τη δεκαετία του 1960 δηλωμένη μέριμνα των ελληνικών κυβερνήσεων ήταν η συγκρότηση άξιας λόγου τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η δημιουργία των ΤΕΙ (ΚΑΤΕ αρχικά και μετά ΚΑΤΕΕ), με τη συνδρομή της Παγκόσμιας Τράπεζας στόχευε –μαζί με τις τότε Σχολές Εργοδηγών– στην επίλυση του χρόνιου αυτού προβλήματος. Στόχος ήταν η κατάρτιση "μεσαίων" και "ανώτερων" στελεχών για την αναπτυσσόμενη τότε οικονομία. Τα ΤΕΙ πέτυχαν εν μέρει τον στόχο τους. Με τη μαζικοποίησή τους, την επιμήκυνση των σπουδών (από 2 σε 4 χρόνια), τη χωρική διασπορά και την αλληλοεπικάλυψη γνωστικών αντικειμένων με τα πανεπιστήμια, απώλεσαν την αρχική τους ταυτότητα. Επιπλέον, παρέμειναν διαχρονικά υποστελεχωμένα και υποχρηματοδοτημένα. Μία από τις συνέπειες είναι η τεράστια εγκατάλειψη σπουδών. Τα πράγματα έγιναν συνθετότερα με τη Διαδικασία της Μπολόνια και τη συγκρότηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ), που προβλέπει ότι οι πανεπιστημιακές σπουδές είναι τουλάχιστον τριετείς. Κατά συνέπεια τα ΤΕΙ, ως ιδρύματα τετραετούς φοίτησης, δεν μπορούσαν να μην είναι πανεπιστημιακά. Μπορούσαν τα ελληνικά ΤΕΙ να μετασχηματιστούν αυτόματα σε πανεπιστήμια; Έχει νόημα να γίνουν «δευτεροκλασάτα» πανεπιστήμια; Προκρίθηκε μια τρίτη λύση με στόχο να έχουμε καλύτερα και ισχυρότερα ιδρύματα: η συνέργεια πανεπιστημίων και ΤΕΙ ανά περιφέρεια. Ταυτόχρονα θεσπίστηκαν, όπως σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η ίδρυση τεχνικών σχολών διετούς φοίτησης υπό την αιγίδα των ΑΕΙ.

Έχει υπάρξει ακαδημαϊκή αξιολόγηση των ΤΕΙ, πριν συνεργαστούν με τα πανεπιστήμια;

Όλα τα ελληνικά ΑΕΙ, πανεπιστήμια και ΤΕΙ, έχουν αξιολογηθεί από την ΑΔΙΠ, κυρίως την περίοδο 2013-2014. Αρκετά μάλιστα έχουν έκτοτε αξιοποιήσει τις αξιολογήσεις. Επιπλέον, στις Επιτροπές που συγκροτήθηκαν για τις συνέργειες κατατίθενται μελέτες και προτάσεις τόσο από τα εμπλεκόμενα ιδρύματα όσο και από τοπικούς επιστημονικούς φορείς.

Η προηγούμενη ηγεσία της ΑΔΙΠ, στην οποία ήταν επίσης πανεπιστημιακός, ήταν αρνητική στο εγχείρημα. «Είναι ακατάλληλος ο τρόπος με τον οποίο αποφασίζεται η ένταξη των υφιστάμενων προγραμμάτων σπουδών ΤΕΙ σε πανεπιστήμια, χωρίς να προηγηθεί συνολική επιστημονική μελέτη, τεκμηρίωση, σχεδιασμός, πρόταση, συζήτηση, συμπεράσματα και, στη συνέχεια, να ληφθούν οι αποφάσεις», αναφέρει. Τι απαντάτε σε αυτό;

Στην Ελλάδα, δυστυχώς, έχουμε έλλειμμα σε μελέτες, ιδιαίτερα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Λίγοι ερευνητές και λίγοι φορείς ασχολούνται με σχετικά ζητήματα. Οι μελέτες βοηθούν στη σύλληψη και την υλοποίηση. Πώς, ενδεικτικά, να περιορίσουμε την εγκατάλειψη σπουδών· ή πώς η πρακτική άσκηση βοηθά στην εύρεση εργασίας. Βάσει του νόμου, η ΑΔΙΠ μπορεί να διεξάγει σχετικές μελέτες. Ελπίζω στο μέλλον να συνεισφέρει στον τομέα αυτό και να συνδράμει την πολιτεία και τα ΑΕΙ στη χάραξη της βέλτιστης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Τρία ΤΕΙ της Βορείου Ελλάδος συνενώνονται για να προκύψει το νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο; Με ποια ακαδημαϊκή λογική; Ελέχθη ότι δεν γνωρίζουν αγγλικά –σε τέτοιο επίπεδο για
να διδάξουν– οι διδάσκοντές τους.

Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν ανάγκη από μεγαλύτερη εξωστρέφεια και διεθνοποίηση. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο είναι ένα καλό στοίχημα, αλλά έχει πολύ δρόμο μπροστά του. Σήμερα έχει μονοψήφιο αριθμό διδασκόντων και ελάχιστους φοιτητές. Αν διαβάζω σωστά τις προτάσεις της σχετικής επιτροπής, θα γίνουν «πειραματικά» δύο δομές με στόχο ένα μεγάλο πανεπιστήμιο στην κεντρική και ανατολική Μακεδονία με τον σημερινό τίτλο. Θα δημιουργηθούν ελληνόγλωσσα Τμήματα και παράλληλα ένα αλλόφωνο Ινστιτούτο με πολλές σχολές, κατ’ εικόνα του σημερινού Διεθνούς, με περισσότερα προγράμματα, περισσότερους διδάσκοντες και περισσότερους αλλοδαπούς φοιτητές.

Εξαγγέλθηκε ότι το ΤΕΙ Κρήτης θα μετατραπεί σε νέο πανεπιστήμιο, επειδή ούτε το πανεπιστήμιο του νησιού αλλά ούτε και το Πολυτεχνείο θέλησαν να το απορροφήσουν; Με ποια ακαδημαϊκή λογική;

Έχει συγκροτηθεί επιτροπή από αναγνωρισμένους καθηγητές με μεγάλη διοικητική και ερευνητική πείρα, η οποία διερευνά την κατάσταση. Οι συζητήσεις συνεχίζονται.

Η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) ασκεί οξύτατη κριτική στις σχετικές αποφάσεις του υπ. Παιδείας. Λέει ενδεικτικά ότι «ιδρύονται Σχολές και πολυάριθμα νέα Τμήματα σε ποικίλα γνωστικά αντικείμενα χωρίς να εντάσσονται σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό για τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, ενώ σε άλλα πανεπιστήμια το Υπουργείο έχει απορρίψει την πρόταση ίδρυσης αντίστοιχων ακαδημαϊκών μονάδων χωρίς αιτιολόγηση». Έχει άδικο; Έχουν μελετηθεί οι ανάγκες της χώρας σε νέα Τμήματα και σε ποια αντικείμενα;

Η κριτική της πλειοψηφίας της ΠΟΣΔΕΠ σε κάποια σημεία είναι δημιουργική, σε άλλα πολύ συζητήσιμη. Οι παρεμβάσεις δεν γίνονται ex nihilo, αλλά σε ένα υφιστάμενο τοπίο με πολλά προβλήματα. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Οι αποφάσεις παίρνονται με ευρύ διάλογο. Οι Σύγκλητοι των Ιδρυμάτων έχουν λόγο. Τα νέα Τμήματα κυμαίνονται κοντά στα σημερινά επίπεδα. Όσο για τις "ανάγκες της χώρας", θίγετε ένα πολυσύνθετο ζήτημα. Κάθε πολιτική παίρνει, οφείλει να παίρνει, υπόψη "ανάγκες". Τα πανεπιστήμια, όμως, δεν απαντούν απλώς σε ανάγκες, φτιάχνουν νέες ανάγκες. Γι’ αυτό και ο ρόλος τους είναι κρισιμότατος για το μέλλον της χώρας. Ένα παράδειγμα. Η Ολλανδία είναι τρεις φορές και κάτι μικρότερη από την Ελλάδα σε έκταση, αλλά η αξία της γεωργικής της παραγωγής είναι τετραπλάσια από την ελληνική. Τα ιδρύματα φτιάχνονται με πολλά κριτήρια. Πάντα, όμως, με γνώμονα το αύριο.

Με ποια λογική ένας φοιτητής που εισήχθη σε ΤΕΙ θα πάρει δίπλωμα «πανεπιστημίου», αφού το ΤΕΙ του θα μετατραπεί σε πανεπιστήμιο; Με τον τρόπο αυτό δεν απαξιώνεται η προσπάθεια των παιδιών που εισήχθησαν (εξ αρχής) σε πανεπιστήμιο;

Πρέπει να μεριμνούμε ώστε να φοιτούν όσο γίνεται περισσότερα παιδιά στα πανεπιστήμια και να αποφοιτούν στην ώρα τους, με τους καλύτερους όρους. Ο σπουδαστής που εισάγεται σε ΤΕΙ παίρνει πτυχίο ΤΕΙ. Δίνεται, όμως, η δυνατότητα, αν το επιθυμεί, με όρους που ορίζει το Τμήμα και η Σύγκλητος, να πάρει επιπλέον μαθήματα για να διεκδικήσει πτυχίο πανεπιστημίου. Αυτό γίνεται σε μικρότερη κλίμακα και σήμερα. Έτσι, δεν απαξιώνεται η προσπάθεια των παιδιών που πέρασαν σε πανεπιστήμιο. Αντίθετα, δίνεται μια πρόσθετη ευκαιρία σε νέα παιδιά να παλέψουν για πανεπιστημιακό πτυχίο.

Ο Π. Κυπριανός έχει διατελέσει εκπρόσωπος της χώρας σε ζητήματα εκπαίδευσης στον ΟΟΣΑ και πρόσφατα, από τη θέση του συμβούλου του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, συμμετείχε στις συνέργειες πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Όπως έχει γίνει γνωστό, ο Π. Κυπριανός προορίζεται να καταλάβει τη θέση του προέδρου της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).

Ο νέος χάρτης της Τριτοβάθμιας

Η αρχή των αλλαγών έγινε με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στο οποίο στράφηκαν τα φώτα, αφού η Αττική αποτελεί τον πρώτο προορισμό των αποφοίτων λυκείου που θέλουν να σπουδάσουν κοντά στο σπίτι τους.

• Παράλληλα, εξελίχθηκαν οι συζητήσεις για την απορρόφηση του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και του ΤΕΙ Ηπείρου από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Και στις δύο περιπτώσεις, το σχέδιο ολοκληρώθηκε με επιτυχία, παρότι στο Πανεπιστήμιο αντέδρασε μερίδα πανεπιστημιακών.

• Με μεγαλύτερα εμπόδια σε σχέση με τα Ιόνια Νησιά και την Ήπειρο προχώρησαν οι συζητήσεις για την απορρόφηση του ΤΕΙ Θεσσαλίας από το ομώνυμο Πανεπιστήμιο και του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδος από… τρία πανεπιστήμια. Για το ΤΕΙ της Θεσσαλίας, η απορρόφηση «κόλλησε» στα τμήματα του τομέα επιστημών υγείας. Χαρακτηριστικό είναι ότι υπήρξε αρνητική εισήγηση της διυπουργικής επιτροπής των Παιδείας και Υγείας για τη δημιουργία Σχολής δημόσιας Υγείας εκεί. Τελικά βρέθηκε η συμβιβαστική λύση, και στο «νέο» Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα ιδρυθούν 22 νέα τμήματα.

• Οι ρυθμίσεις για το «νέο» Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συμπεριλήφθηκαν σε νόμο μαζί με το μοίρασμα στα τρία του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδος. Τα τμήματα του ΤΕΙ Λαμίας εντάχθηκαν στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ τα υπόλοιπα, σε Εύβοια και Βοιωτία, πέρασαν στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Στα σκαριά

Τα σχέδια που είναι στα σκαριά είναι τα εξής:

• Τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης θα συνενωθούν με το νυν Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και θα δημιουργήσουν το «νέο» Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το νέο ΑΕΙ σχεδιάζεται σε βάθος τριετίας να μπορεί να οργανώσει αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα για φοιτητές άλλων χωρών και χωρίς δίδακτρα για Έλληνες. Προς το παρόν αναζητείται ο τρόπος επιλογής των Ελλήνων φοιτητών. Πληροφορίες της Οικονομικής αναφέρουν ότι έχει εξετασθεί το ενδεχόμενο η εισαγωγή να γίνεται μέσω του μηχανογραφικού δελτίου των πανελλαδικών εξετάσεων. Ωστόσο, ένα σενάριο που προκρίνεται είναι οι Έλληνες να μπορούν να εισάγονται μετά από μία τουλάχιστον διετία από τη λήψη του απολυτηρίου τους και με κριτήρια που θα καθορίσει η διοικούσα επιτροπή του νέου ΑΕΙ και κατόπιν η πρυτανεία του.

• Το ΤΕΙ Πελοποννήσου θα συγχωνευθεί με το Πανεπιστήμιο της ίδιας περιφέρειας. Σύμφωνα με πληροφορίες της Οικονομικής, αναμένεται το νομοσχέδιο, το οποίο προβλέπεται να έχει «εκπλήξεις» ως προς τα υπάρχοντα τμήματα και τις έδρες τους.

• Όλα δείχνουν ότι το 22ο πανεπιστήμιο της χώρας θα δημιουργηθεί στην Κρήτη, καθώς το υπάρχον ΤΕΙ Κρήτης θα μετατραπεί σε πανεπιστήμιο! Και αυτό διότι το Παν/μιο Κρήτης και το Πολυτεχνείο Κρήτης αρνήθηκαν να απορροφήσουν το ΤΕΙ, τηρώντας σταθερές θέσεις για την ακαδημαϊκή τους οντότητα και ανάπτυξη. Στο τραπέζι είχε τεθεί και το σενάριο της απορρόφησης του ΤΕΙ από το Παν/μιο Αιγαίου, το οποίο δεν προχώρησε, καθώς κρίθηκε ότι θα ήταν δύ- σκολη η συνεργασία λόγω της γεωγραφικής διασποράς των δύο ιδρυμάτων (θα είχε τμήματα από τη Μυτιλήνη έως τη Σητεία) σε τρεις νησιωτικές περιφέρειες.

Συζητήσεις μετ' εμποδίων

Εκτός αυτών, υπάρχουν ιδρύματα στα οποία έχουν αρχίσει συζητήσεις, ωστόσο υπάρχουν εμπόδια.

• Η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ, πρώην ΣΕΛΕΤΕ) προορίζεται να συνενωθεί με το Πανεπιστήμιο Πειραιά. Αν και οι συζητήσεις στην επιτροπή που έχει ορίσει το Υπουργείο Παιδείας για τη συγχώνευση διεξάγονται σε καλό κλίμα, υπάρχουν ακόμη «αγκάθια» ως προς τη τελική συμφωνία.

• Στη Δυτική Μακεδονία υπάρχει ένα ιδιαίτερα ισχυρό ΤΕΙ, το οποίο θα συνενωθεί με το πανεπιστήμιο της περιφέρειας. Μεταξύ των δύο ιδρυμάτων υπάρχουν διαφωνίες, με αποτέλεσμα ο Κ. Γαβρόγλου να ζητήσει από τις Συγκλήτους των δύο ιδρυμάτων τις προτάσεις τους ως προς τις διαφωνίες. Το θέμα δεν έχει προχωρήσει.

• Στη Δυτική Ελλάδα έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις στην επιτροπή που έχει ορίσει το Υπουργείο για την απορρόφηση του ΤΕΙ της περιφέρειας από το Πανεπιστήμιο Πατρών. Ωστόσο, το σχέδιο συναντά δυσκολίες καθώς η πολυτεχνική σχολή του πανεπιστημίου θεωρεί ότι η διαδικασία που ακολουθείται είναι «αντικανονική και αντίθετη με την αυτονομία των ΑΕΙ, ενώ η σειρά νομοσχεδίων για τις συγχωνεύσεις σε άλλα πανεπιστήμια δεν αφήνει κανένα περιθώριο ακαδημαϊκής προσέγγισης (π.χ. ένταξη διδασκόντων χωρίς εφαρμογή της διαδικασίας εκλογής μελών ΔΕΠ σύμφωνα με τη νομοθεσία) και υποβαθμίζει την ποιότητα των σπουδών (π.χ. αριθμός εισακτέων, επαγγελματικά δικαιώματα μηχανικών)».

Ενστάσεις

Ωστόσο, υπάρχουν ενστάσεις που μιλούν για «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια. Ενδεικτικά, μιλώντας στην Οικονομική, ο προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων και Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Οδυσσέας Ζώρας, δήλωσε ότι δεν τηρούνται τα ακαδημαϊκά κριτήρια στην ένταξη των διδασκόντων ΤΕΙ στις θέσεις των πανεπιστημιακών. «Η θέση μας είναι ότι οι καθηγητές μας εκλέγονται με ανοιχτές διαδικασίες, στις οποίες μπορεί να θέσει υποψηφιότητα όποιος το επιθυμεί, και όχι με κλειστές, όπως συμβαίνει με τους διδάσκοντες ΤΕΙ που θα καταλάβουν θέσεις πανεπιστημιακών», ανέφερε. Στην ίδια λογική κινείται η κριτική του προέδρου της ομοσπονδίας των πανε-πιστημιακών Στάθη Ευσταθόπουλου. «Ιδρύονται σχολές και πολυάριθμα νέα τμήματα σε ποικίλα γνωστικά αντικείμενα χωρίς να εντάσσονται σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό, ενώ σε άλλα πανεπιστήμια το Υπουργείο έχει απορρίψει την πρόταση ίδρυσης αντίστοιχων ακαδημαϊκών μονάδων χωρίς αιτιολόγηση», ανέφερε. Ανάλογες ενστάσεις έχει διατυπώσει και η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), σημειώνοντας σε έκθεσή της ότι «είναι ακατάλληλος ο τρόπος με τον οποίο αποφασίζεται η ένταξη των υφιστάμενων προγραμμάτων σπουδών ΤΕΙ σε πανεπιστήμια, χωρίς να προηγηθεί συνολική επιστημονική μελέτη, τεκμηρίωση, σχεδιασμός, πρόταση, συζήτηση, συμπεράσματα και, στη συνέχεια, να ληφθούν οι αποφάσεις».

Οικονομική Επιθεώρηση, Φεβρουάριος 2019, τ. 979
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ του Απόστολου Λακασά


Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον κλικ ΕΔΩ
Για άμεση ενημέρωση ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter
Η εξιστόρηση της ''διάλυσης των ΤΕΙ'' από τον Παντελή Κυπριανό... Reviewed by Τεχνολόγος Γεωπόνος on 11:30 μ.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

All Rights Reserved by Γεωπόνος Τ.Ε. ''Τεχνολόγος'' © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme, Installed By Bloggertips

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.