Ναι μεν ήταν λαμπάντε και κοινό παρθένο αλλά ο ΕΦΕΤ περιορίστηκε σε συστάσεις στις εταιρείες

Ναι μεν ήταν λαμπάντε και κοινό παρθένο αλλά ο ΕΦΕΤ περιορίστηκε σε συστάσεις στις εταιρείες Το ιστορικό της υπόθεσης: Οι καταναλωτές αγόρασ...


Ναι μεν ήταν λαμπάντε και κοινό παρθένο αλλά ο ΕΦΕΤ περιορίστηκε σε συστάσεις στις εταιρείες
Το ιστορικό της υπόθεσης: Οι καταναλωτές αγόρασαν από τα ράφια δύο μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και έφαγαν υποβαθμισμένα βιομηχανικά (λαμπάντε) και (κοινά) παρθένα ελαιόλαδα πιστεύοντας -και δικαιολογημένα- ότι επρόκειτο για εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα. Δικαιολογημένα, γιατί έτσι δήλωναν οι ετικέτες τους -η μία μάλιστα ΠΓΕ Χανίων- και τις υπέγραφαν οι εν λόγω αλυσίδες καθώς επρόκειτο για “λευκές ετικέτες” (private label).

– Κανείς δεν θα “είχε πάρει χαμπάρι” τίποτα αλλά έτυχε τα δύο αυτά ελαιόλαδα να συμπεριληφθούν στα δείγματα που εξέτασε το Ελιά & Ελαιόλαδο στις “Ελαιογευσιγνωσίες” του τεύχους 95 (βλ. παρακάτω). 

Όπως βλέπετε, ενώ δώσαμε στη δημοσιότητα όλα τα υπόλοιπα στοιχεία δεν κατονομάσαμε τις δύο εταιρείες αλυσίδων σούπερ μάρκετ (τις ονομάσαμε Χ και Ψ) αλλά προχωρήσαμε σε πλήρη καταγγελία προς τον ΕΦΕΤ, ο οποίος αποτελεί και την αρμόδια Υπηρεσία.

Ο ΕΦΕΤ

Χθες λάβαμε επισήμως και δημοσιεύουμε ως έχει την γραπτή απάντηση του ΕΦΕΤ :
“Στα πλαίσια του συστήματος διαχείρισης καταγγελιών της Υπηρεσίας μας, σας γνωρίζουμε ότι κλιμάκιο ελέγχου προέβη σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διερευνηθεί το περιεχόμενο της καταγγελίας σας και σας γνωστοποιούμε ότι διατύπωσε έγγραφες συστάσεις, απαιτώντας διορθωτικές ενέργειες και τάσσοντας εύλογο χρόνο συμμόρφωσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα του Ν.4235/2014 άρθρο 3, παρ.1. και Ν.4801/2021 άρθρο 29.

Σας ευχαριστούμε για την συμβολή σας στην προσπάθεια της υπηρεσίας μας για τη διασφάλιση της υγείας του καταναλωτή.

Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης

Νικόλαος Νιφόρας”

Συμπεράσματα και Ερωτήματα

Ο ΕΦΕΤ κατ΄αρχήν, δικαιώνει τις καταγγελίες των “Ελαιογευσιγνωσιών” του Ελιά & Ελαιόλαδο. Άρα, δικαιώνει: α) Το Οργανοληπτικό Εργαστήριο Ρεθύμνου και την επικεφαλής υπεύθυνή του κυρία Ελευθερία Γερμανάκη, και β) Τη διαδικασία των “Ελαιογευσιγνωσιών”.

Από την απάντηση του ΕΦΕΤ αφήνεται ανοικτό το ερώτημα, ποιές ήταν αυτές οι δύο εταιρείες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, και, πίσω από αυτές, οι συνεργαζόμενες εταιρείες τυποποίησης.

Αιωρείται, σε συνδυασμό με την παραπάνω παράγραφο 2, η αίσθηση της υπερβολικά επιεικούς μεταχείρισης των υπαιτίων δύο σούπερ μάρκετ και δύο τυποποιητικών μονάδων.

Αν η πώληση στον καταναλωτή λαμπάντε και κοινού παρθένου σαν εξαιρετικού παρθένου “τιμωρείται με έγγραφες συστάσεις” τότε ποιός και πώς θα προστατεύσει: α) το “εθνικό μας προϊόν” ή/και “υγρό μας χρυσάφι” συχνά αποκαλούμενο, β) Τους καταναλωτές που αγοράζουν επώνυμο, ελεγμένο, σφραγισμένο προϊόν, γ) Το εισόδημα των ελαιοπαραγωγών, ειδικά του υψηλής τιμής και ποιότητας premium ή εξτρίσιμου, δ) τις σωστές επιχειρήσεις από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίστανται.

Ενδιαφέρον θα είχε το τριπλό ερώτημα αν οι δύο αυτές περιπτώσεις οφείλονται σε: α) ελλιπείς ελέγχους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ή, β) Σε “αστοχία”, “βιομηχανικό σφάλμα” των τυποποιητών, ή, γ) Σε συνήθη εμπορική πρακτική, να αγοράζουν ορισμένοι τυποποιητές φθηνότερα, οριακά σε ποιότητα έξτρα παρθένα, τα οποία αργά ή γρήγορα κατά τη διάρκεια της πολύμηνης παραμονής τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ θα υποβαθμιστούν τα οργανοληπτικά τους σε κοινά παρθένα ή ακόμη και σε λαμπάντε.

Για εμάς, η υπόθεση δεν κλείνει εδώ. Δεν θα αποκαλύψουμε ούτε και σήμερα τα ονόματα δύο σούπερ μάρκετ και δύο τυποποιητικών μονάδων αλλά θα περιμένουμε τις αντιδράσεις της Επιβλέπουσας Αρχής, δηλαδή του ΥΠΑΑΤ, και βλέπουμε.

Συνεχίζουμε και ευελπιστούμε στο ενδιαφέρον που θα επιδείξουν όχι μόνο το ΥΠΑΑΤ αλλά και: – οι ποικιλώνυμοι φορείς, που σύμφωνα με το καταστατικό τους, εκπροσωπούν την αλυσίδα αξίας του προϊόντος, – τα συνάδελφα ΜΜΕ, – τα κοινοβουλευτικά κόμματα και οι επί των αγροτικών υπεύθυνοί τους.

Στο μεταξύ τα μέχρι τώρα αντιδείγματα από τις “Ελαιογευσιγνωσίες” θα φυλάσσονται στο ψυγείο μας (βλέπε σχετική φωτογραφία). Καλό υπόλοιπο καλοκαίρι και ραντεβού τον Σεπτέμβρη.

Για όσους/όσες ενδιαφέρονται, να και το σχετικό άρθρο από το Ελιά & Ελαιόλαδο τ. 95, Ελαιογευσιγνωσίες.



Σχόλια