ΑΕΙ: Ο μηχανικός-φιλόσοφος του κ. Μητσοτάκη και η διάλυση των πτυχίων ...

Του Νίκου Μάστορα Όταν καλείς κάποιον να ελέγξει τα θεμέλια του σπιτιού σου, σε ενδιαφέρει να γνωρίζει καλά την επιστήμη του κι όχι να απαγγ...


Του Νίκου Μάστορα

Όταν καλείς κάποιον να ελέγξει τα θεμέλια του σπιτιού σου, σε ενδιαφέρει να γνωρίζει καλά την επιστήμη του κι όχι να απαγγέλλει ποίηση ή φιλοσοφικούς στοχασμούς


Πώς θα σας φαινόταν ένας μηχανικός που έρχεται να δει τις ανάγκες στο σπίτι σας, να αρχίσει να ...απαριθμεί τις επιρροές του Αριστοτέλη στη νεώτερη δυτική Φιλοσοφία;

Δε θα ήταν ωραία ένας οδοντίατρος την ώρα που σας σφραγίζει τα δόντια να σας απαγγέλει ταυτόχρονα μοντέρνα ποίηση; Ενας γιατρός, την ώρα που σας κάνει μια εγχείρηση να τραγουδάει μια όπερα; Και γιατί όχι ο Μαθηματικός του παιδιού σας στο σχολείο, μια μέρα να μην αρχίσει να ζωγραφίζει στον πίνακα ένα τοπίο με πολύχρωμες κιμωλίες; Μάθημα δεν είναι κι αυτό;


Σας φαίνονται χιουμοριστικά τα προηγούμενα; Στην πραγματικότητα, αν κάποιος έχει χιούμορ (μαύρο) είναι ο Πρωθυπουργός.

Όταν στρεβλώνεις ένα προοδευτικό επιχείρημα

Είναι φαίνεται της μόδας τελευταία, οι συντηρητικές κυβερνήσεις να επικαλούνται προοδευτικά επιχειρήματα -διαστρεβλωμένα με κάθε πιθανό τρόπο- προκειμένου να πείσουν ότι αυτό που φέρνουν στην κοινωνία με τα νομοσχέδιά τους, είναι για το καλό της.

Ο Πρωθυπουργός χθες επικαλέστηκε ένα προοδευτικό επιχείρημα, για να πείσει ότι οι αλλαγές που ετοιμάζει στα Πανεπιστήμια θα είναι προς όφελος των φοιτητών και της κοινωνίας -αντί των επιχειρήσεων, του μεγάλου κεφαλαίου και του ΣΕΒ.


Χρησιμοποιούν την προοδευτική προσέγγιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θέλει τα Πανεπιστήμια να μείνουν Παν-επιστήμια αντί να μετεξελιχθούν σε επιχειρήσεις, και να παρέχουν ολοκληρωμένη και πολύπλευρη γνώση στους φοιτητές, προκειμένου να επιτύχουν το εντελώς αντίθετο, δίνοντας όμως την εντύπωση ότι κάνουν κάτι άλλο από αυτό που πράγματι θέλουν να κάνουν. Γελοιοποιούν όμως το επιχείρημα που επικαλούνται, όταν ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μιλάει για μηχανικό-φιλόσοφο.
Ο ...φιλόσοφος μηχανικός

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης λοιπόν, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου στο οποίο η κ.Κεραμέως παρουσίασε ορισμένες από τις αλλαγές που θα φέρει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (όχι όλες) ανέφερε ότι θα διευρυνθούν τα γνωστικά πεδία των φοιτητών, με αποτέλεσμα ένας μηχανικός παραγωγής να έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει μαθήματα… φιλοσοφικής:

«Προσωπικά συγκρατώ την άρση των στεγανών μεταξύ των τμημάτων, μεταξύ των σχολών. Αυτό το οποίο αποκαλούμε το εσωτερικό πρόγραμμα Erasmus, αν μπορούμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε έναν μηχανικό παραγωγής να παρακολουθήσει μαθήματα φιλοσοφικής, να μπορέσουμε να διευρύνουμε το γνωστικό πεδίο των φοιτητών μας».

«Είναι μία πάρα πολύ σημαντική καινοτομία αυτή την οποία εισάγουμε. Όπως σημαντική είναι και η πρακτική άσκηση των επαγγελματικών μεταπτυχιακών» είπε. Στη συνέχεια, τόνισε ότι «όλα αυτά θα γίνουν γέφυρες μεταξύ πτυχίου και της μελλοντικής καριέρας των αποφοίτων. Επισημαίνω, επίσης, την ενίσχυση της έρευνας με την πρόσκληση επισκεπτών καθηγητών του εξωτερικού, την ίδρυση κοινών κέντρων μεταξύ των πανεπιστημίων».

«Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά μέτρα τα οποία έχουν ως κύριο μέλημα την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών. Το βλέμμα μας είναι στραμμένο πρώτα και πάνω απ’ όλα στον φοιτητή. Αυτόν υπηρετούμε και έχουμε μία υποχρέωση: το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα να παρέχει πτυχία με αντίκρισμα, τα οποία θα προετοιμάζουν τον φοιτητή για την πολυπλοκότητα ενός κόσμου ο οποίος αλλάζει συνέχεια» συμπλήρωσε.

«Η παιδεία ήταν πάντα στη χώρα μας, η δημόσια παιδεία, βασικός ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας. Οφείλει να παρέχει σε όλους πραγματικά εφόδια προόδου. Και θα έλεγα ότι είναι και ένα πεδίο που δοκιμάζεται τελικά η φιλελεύθερη σκέψη απέναντι στο δόγμα της καθήλωσης. Και γι’ αυτό και η μεταρρυθμιστική αυτή τομή έχει τόσο μεγάλη σημασία» κατέληξε.
Οι φοιτητές δεν τρώνε κουτόχορτο

Πολύ ωραία ακούγονται όλα αυτά, μόνο που δεν έχουν σχέση με την νέα πραγματικότητα που ετοιμάζει η ΝΔ στα πανεπιστήμια. Γιατί, αν αναρωτηθεί κάποιος, τι είδους επαγγελματικά δικαιώματα θα έχει ένας μηχανικός που κάποια εξάμηνα των σπουδών του τα ξόδεψε σπουδάζοντας Φιλοσοφία, θα δυσκολευτεί να απαντήσει. Επειδή είναι ένα πράγμα το αντικείμενο των σπουδών κι ένα πολύ διαφορετικό πράγμα η απόκτηση πτυχίου «αλα καρτ» σχεδιασμένου με διαφορετικά μαθήματα από τον ίδιο τον φοιτητή ή την ανάγκη της αγοράς μια δεδομένη στιγμή. Η προοδευτική προσέγγιση θέλει έναν απόφοιτο πολύπλευρα μορφωμένο, που θα «σκαμπάζει» και από φιλοσοφία και απο ποίηση, αλλά γιατί ο ίδιος ξόδεψε χρόνο, άλλο χρόνο από αυτόν που έχει προσδιοριστεί ως αναγκαίος για την εμπέδωση λχ της μηχανικής. Δεν αναφέρεται σε έναν μηχανικό που σπούδασε έναν χρόνο Φιλοσοφία αφαιρώντας τον από το αντικείμενό του, γιατί κατά μεγαλύτερη πιθανότητα θα έχει κάποιο έλλειμμα γνώσεων μηχανικής συγκρινόμενος με εκείνον που τη σπούδασε όλα τα εξάμηνα. Οταν καλείς κάποιον να ελέγξει τα θεμέλια του σπιτιού σου, σε ενδιαφέρει να γνωρίζει την επιστήμη του κι όχι να απαγγέλλει ποίηση ή φιλοσοφικούς στοχασμούς.

Πραγματικός στόχος είναι η διάλυση του πεδίου των επαγγελματικών δικαιωμάτων, μέσω πτυχίων «αλα κάρτ», ώστε τα προσόντα να μαζεύονται στη συνέχεια με περαιτέρω σπουδές -και περαιτέρω δίδακτρα- δηλαδή η «προσοντοποίηση» των πτυχίων.

Κι αυτά, με εξαίρεση τη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ που επικροτεί και επαυξάνει γιατί είναι υπέρ του Πανεπιστημίου της αγοράς, οι υπόλοιποι φοιτητές το έχουν ήδη αντιληφθεί. Ας δούμε τι λέει το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών για την πολυδιάσπαση των πτυχίων που έρχεται -ανάμεσα σε πάμπολλα άλλα:

«Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ξέρουμε πια είναι η πραγματική κατάσταση στα Πανεπιστήμια! Χορτάσαμε από λόγια για “μεγάλες αλλαγές” που πάντα οδηγούν εμάς και τις σπουδές μας σε ακόμα χειρότερη θέση. Ο νέος νόμος-πλαίσιο δεν έχει καμία σχέση με “τα θέλω μας”, με τις δικές μας ανάγκες για αναβάθμιση των σπουδών μας, αφού πατά πάνω στα “χνάρια” όλου του νομοθετικού πλαισίου αυτής και των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Συγκεκριμένα ο νέος νόμος:


Βάζει τα πτυχία μας στο στόχαστρο, αφού ενισχύει την κατεύθυνση για «πτυχία-σούπα» με σκόρπιες γνώσεις, χωρίς επαγγελματική αναγνώριση. Πλέον, τα προγράμματα και οι τίτλοι σπουδών, θα ανατρέπονται μέσα σε ένα βράδυ, μαθήματα θα καταργούνται, ενώ δίνεται η δυνατότητα ακόμα και για ίδρυση 2ετών ή 3ετών προγραμμάτων σπουδών και προγραμμάτων κατάρτισης με απόφαση κάθε Τμήματος!! Ουσιαστικά το πτυχίο γίνεται ακόμα περισσότερο ένα «προσόν», ένας κρίκος στο μεγάλο κυνήγι πιστοποιητικών και δεξιοτήτων, ενώ η διαμόρφωση “ατομικών” πτυχίων μέσω τις επιλογής μαθημάτων από διαφορετικά τμήματα χτυπά τα επαγγελματικά μας δικαιώματα!


Μας αναγκάζει να βάζουμε ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, ανεβάζοντας το κόστος σπουδών αφού ορίζει διευθυντή-manager για το επιχειρηματικό Πανεπιστήμιο που θα αναζητά χορηγίες και πόρους μέσα από την εμπορευματοποίηση της γνώσης & της ήδη υποβαθμισμένης φοιτητικής μέριμνας, συγκροτεί Ανώνυμες Εταιρίες για την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας των ΑΕΙ. Εκτινάσσει τα δίδακτρα, των οποίων το ύψος πλέον απελευθερώνεται!! Η κυβέρνηση μοιράζει 604 εκατ. ευρώ για την προώθηση της επιχειρηματικής δράσης, αλλά ούτε ευρώ για να εκσυγχρονιστούν τα εργαστήρια, να ενισχυθούν οι υποδομές και το εκπαιδευτικό προσωπικό.


Ενισχύει τον ασφυκτικό έλεγχο σε κάθε ΑΕΙ για την εφαρμογή των αντιδραστικών κατευθύνσεων. Όχι μόνο κόβουν το 20% της κρατικής χρηματοδότησης ανάλογα με την αξιολόγηση με κριτήρια της αγοράς αλλά κάθε πανεπιστήμιο θα υπογράφει «μνημόνιο» (στρατηγικό σχέδιο) και θα ελέγχεται για το αν περικόπτει δαπάνες, αν εφαρμόζει την πολιτική του Υπουργείου, αν λειτουργεί με όρους επιχείρησης.


Επιταχύνει και διευκολύνει την ισοτίμηση των πτυχίων μας με αυτά των κολλεγίων!

Οι φοιτητές απορρίπτουμε το νέο νόμο! Αυτό που πραγματικά έχουμε ανάγκη είναι η ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών μας, με βάση την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, η ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας κόντρα στην εμπορευματοποίηση της, ο αγώνας για ολοκληρωμένα σύγχρονα προγράμματα σπουδών που θα αποτελούν τη μοναδική προϋπόθεση για μόνιμη και σταθερή δουλειά! Για αυτό παλεύουμε ενάντια στους αντιεκπαιδευτικούς νόμους της κυβέρνησης της ΝΔ, αλλά και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων που διαμόρφωσαν το Πανεπιστήμιο που σήμερα σπουδάζουμε και δεν ικανοποιεί τις ανάγκες μας! Ο νέος νόμος-πλαίσιο είναι φτιαγμένος από τα ίδια υλικά που έφεραν το Πανεπιστήμιο μέχρι εδώ για αυτό και οι φοιτητές ξεκαθαρίζουμε από τώρα στην κυβέρνηση να μην τολμήσει να τον καταθέσει»
Μάνατζερ στα Πανεπιστήμια, όπως CEO στις επιχειρήσεις;

Ας δούμε τι άλλο παρουσίασε χθες η κ.Κεραμέως, η οποία αφησε προσώρας εκτός ανακοίνωσης το μείζον θέμα της επαναφοράς των Συμβουλίων Διοίκησης στα ΑΕΙ, που θυμίζει το νόμο πλαίσιο της Αννας Διαμαντοπούλου, όπως και τις επικείμενες συγχωνεύσεις για τις οποίες περιμένει εισηγήσεις των Πρυτάνεων σε λίγες ημέρες. Επίσης, καθώς η κ.Κεραμέως δεν έχει δημοσιοποιήσει το νομοσχέδιο κατά την προσφιλή της τακτική να διαρρέει προς φιλικά προσκείμενα ΜΜΕ σκόρπιες πληροφορίες, δεν ξέρουμε ακόμα μετά βεβαιότητας αν θα βρίσκεται μέσα στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο η πρόβλεψη για θεσμοθέτηση μάνατζερ που θα διοικεί το Πανεπιστήμιο όπως ένας διευθύνων σύμβουλος μια εταιρεία, και θα επιλέγεται κατόπιν διεθνούς πρόσκλησης ενδιαφέροντος.

Ολα αυτά τα έχει επισημάνει εξάλλου και η Ομοσπονδία των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) τονίζοντας ότι «επί δυόμιση χρόνια το υπουργείο νομοθετεί χωρίς διαβούλευση και αποσπασματικά, αντί να εισάγει ένα συνολικό θεσμικό πλαίσιο, όπως προγραμματικά είχε εξαγγείλει. Παρουσιάζει διάφορες ιδέες και χρονοδιαγράμματα με διαρροές στον τύπο, τις οποίες δεν επιβεβαιώνει σε επίσημες συναντήσεις και ανακοινώσεις. Μεταθέτει κάθε τόσο σε επόμενο ή άγνωστο χρόνο το πολυδιαφημισμένο θέμα της ριζικής αναδιάρθρωσης στον τρόπο διοίκησης (συμβούλια, εκλογή πρύτανη, οικονομικός διευθυντής κλπ.)»

Γνωρίζουμε λοιπόν ότι το νομοσχέδιο αποτελείται από τέσσερις άξονες: α) Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ, β) Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ, γ) Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία και δ) Εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ.


ο πρώτος άξονας που αφορά στην αναβάθμιση της ποιότητας των ΑΕΙ περιλαμβάνει ρυθμίσεις όπως:


κοινά/διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών τμημάτων






ενίσχυση της πρακτικής άσκησης


βιομηχανικά διδακτορικά


πλαίσιο για την προσέλκυση επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών από το εξωτερικό


σύγχρονο, αξιοκρατικό σύστημα εκλογής και εξέλιξης Καθηγητών.

Ο δεύτερος άξονας που αφορά στην ενίσχυση της λειτουργικότητας των ΑΕΙ περιλαμβάνει εκτός από Οργανισμό/Εσωτερικό Κανονισμό ενδεικτικά:


Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο και σύστημα στοχοθεσίας


Σχέδιο Ψηφιακού Μετασχηματισμού


Σχέδιο Αειφορίας και Ανάπτυξης


Σχέδιο Προσβασιμότητας ΑΜΕΑ


την απελευθέρωση του πλαισίου διεξαγωγής έρευνας από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες.

Ο τρίτος άξονας αφορά στην αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, ενδεικτικά μέσω θέσπισης πληρέστερου πλαισίου για:


start-ups φοιτητών/διδακτόρων/μεταδιδακτόρων (incubators/pre-incubators)


την παροχή υπηρεσιών από πανεπιστημιακά εργαστήρια προς πολίτες/φορείς


τη δυνατότητα οργάνωσης επιμορφωτικών προγραμμάτων


θερινά / χειμερινά προγράμματα σπουδών και την υποστήριξη της διεθνοποίησης και της ανάπτυξης συνεργασιών.

Ο τέταρτος άξονας που αφορά στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ θεσπίζει ένα ταχύ και ευέλικτο πλαίσιο για την ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων από πανεπιστήμια του εξωτερικού.

πηγή:alfavita.gr

Σχόλια