Πανεπιστήμια: Η ολική επαναφορά των ΤΕΙ και οι σχολές δύο ταχυτήτων

Το πιθανότερο είναι με το νέο νόμο για τον ΔΟΑΤΑΠ να αναγνωρίζονται (χωρίς απαίτηση ύπαρξης και μεταπτυχιακού τίτλου) τα 3-ετή πτυχία εξωτερ...


Το πιθανότερο είναι με το νέο νόμο για τον ΔΟΑΤΑΠ να αναγνωρίζονται (χωρίς απαίτηση ύπαρξης και μεταπτυχιακού τίτλου) τα 3-ετή πτυχία εξωτερικού, ως ισότιμα όμως μόνο με τα απονεμόμενα από τα ημεδαπά πτυχία των "νέων ΤΕΙ".

Δημιουργούνται τριετή τμήματα Εφαρμοσμένων Επιστημών 
Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποκτά -ξανά- σχολές δύο ταχυτήτων, αφού τα νέα ΤΕΙ θα είναι τριετούς διάρκειας σπουδών και οι υποψήφιοι θα εισάγονται με διαφορετικές απαιτήσεις και διαδικασίες

Κείμενο: Ναταλία Πετρίτη

Σε ολική επαναφορά των ΤΕΙ, αλλά αυτή τη φορά -αρχικά τουλάχιστον- ως Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών μέσα στα Πανεπιστήμια, προχωρά το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση.

Με τον τρόπο αυτόν, η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποκτά -ξανά- σχολές δύο ταχυτήτων, αφού τα νέα ΤΕι θα είναι τριετούς διάρκειας σπουδών και οι υποψήφιοι θα εισάγονται με διαφορετικές απαιτήσεις και διαδικασίες.

Την επίσημη αναγγελία -αν και εδώ και μήνες είχε κυκλοφορήσει η φήμη μέσω των γνωστών διαρροών σε φιλικά ΜΜΕ- έκανε χτες η κ.Νίκη Κεραμέως, μιλώντας σε εκδήλωση της προσυνεδριακής συζήτησης της Νέας Δημοκρατίας για τις μεταρρυθμίσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την ίδρυση τμημάτων και Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών με ενισχυμένη πρακτική τριετούς φοίτησης. Οι πτυχιούχοι μετά το πέρας των ετών φοίτησης θα έχουν την δυνατότητα να κάνουν μόνο Μεταπτυχιακό, αλλά όχι και διδακτορικό. Δυνατότητα συμμετοχής, όπως είπε, θα έχουν οι υποψήφιοι θα με Πανελλήνιες Εξετάσεις αλλά με χαμηλότερη βάση εισαγωγής. Επιπλέον θα συμμετέχουν και οι απόφοιτοι των ΙΕΚ.


Τα προγράμματα τριετούς διάρκειας που μελετά το υπουργείο Παιδείας θα αφορούν ευέλικτα τμήματα ή σχολές τεχνολογικής -κυρίως- κατεύθυνσης για την απόκτηση εξειδίκευσης από τους αποφοίτους σε συγκεκριμένες ειδικότητες και τομείς που ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες της αγοράς εργασίας.


Τα τμήματα τριετούς διάρκειας, που θα βρίσκονται εντός των πανεπιστημίων, θα έχουν άμεση σύνδεση με τον θεσμό της πρακτικής άσκησης και κατεύθυνση εφαρμοσμένων επιστημών και τεχνολογίας.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για την επαναφορά των ΤΕΙ που έγιναν ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με στόχο να εισάγονται σε αυτά οι υποψήφιοι με χαμηλότερες βαθμολογίες ούτως ώστε, σε συνδυασμό με τη θέσπιση βαθμολογικής βάσης από τα ΑΕΙ, να μη δημιουργείται συνωστισμός χαμηλόβαθμων υποψηφίων στις περισσότερες σχολές.


Υπενθυμίζεται ότι τα ΤΕΙ είχαν καταργηθεί με νομοσχέδιο του 2019. Στην πραγματικότητα τα ΤΕΙ «ανωτατοποιήθηκαν» με το νόμο Γαβρόγλου και η πανεπιστημιακή εκπαίδευση «ομογενοποιήθηκε» με την κατάργηση της διάκρισης ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ -ΑΤΕΙ, διαδικασία που δέχτηκε πάντως μεγάλη κριτική για τον τρόπο και τη βιασύνη που έγινε.

Τι δεν γνωρίζουμε

Τώρα ο τεχνολογικός πυλώνας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιστρέφει λοιπόν, ωστόσο είναι πάρα πολλά τα σημεία που πρέπει να διευκρινιστούν.

-Τα νέα αυτά Τμήματα, θα προέλθυουν από συγχωνεύσεις υπαρχόντων; Μήπως στόχευση είναι να εξελιχθούν σε τριετή Τμήματα αυτά που πρόκειται να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν, αλλά αντιδρούν τα Πανεπιστήμια;

-Με ποια ακριβώς διαδικασία θα αποκτούν πρόσβαση στις νέες τριετείς σχολές μέσω των Πανελλαδικών, οι απόφοιτοι των Λυκείων και με ποια οι απόφοιτοι ΙΕΚ;

-Θα ισχύει και για τα τριετή αυτά Τμήματα Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που ισχύει για τα ΑΕΙ, με τον ίδιο τρόπο που εξάγεται σήμερα;

-Θα υπάρχει άλλο Μηχανογραφικό γι αυτές τις Σχολές ή θα είναι ενιαίο;

-Θα γίνουν τα νέα ΤΕΙ κάτι σαν τις σχολές χαμηλής ζήτησης, που κατά την αρχική πρόβλεψη θα έμπαιναν σε δεύτερο μηχανογραφικο; Να θυμίσουμε εδώ, ότι σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη, που τελικά δεν θα εφαρμοστεί, από τις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις οι υποψήφιοι θα είχαν την δυνατότητα να συμπληρώσουν στο πρώτο μηχανογραφικό τους μόνο το 10% των σχολών κάθε επιστημονικού πεδίου και σε δεύτερη φάση θα συμπλήρωναν δεύτερο μηχανογραφικό μόνο όσοι δεν εισήχθησαν στην Α’ Φάση. Το δεύτερο μηχανογραφικό θα περιείχε μόνο τις θέσεις που απομένουν κενές και τα τμήματα που δεν έχουν συμπληρώσει όλες τις θέσεις τους. Θα ισχύσει κάτι ανάλογο με τις νέες σχολές;



-Από πότε θα λειτουργήσουν; Γιατί το ερχόμενο έτος (αν όχι νωρίτερα) είναι σίγουρα εκλογικό, με όσα μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο για τους προγραμματισμούς Κεραμέως

-Σε ποιά βαθμίδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων θα ισοτιμηθούν τα πτυχία τριετούς φοίτησης; Θα είναι κάτι ανάμεσα σε ΙΕΚ και Πανεπιστήμια; Ομως σήμερα, δεν υπάρχει τέτοιο επίπεδο! Τα ΙΕΚ κατατάσσονται στο επίπεδο 5 και το πτυχίο των ΑΕΙ στο επίπεδο 6. Αρα;


-Αν τα τοποθετήσει στο επίπεδο 5, θα έχουμε το φαινόμενο τα ιδιωτικά κολέγια να δίνουν πτυχία υψηλότερου επιπέδου από τα νέα ΤΕΙ; Και αφού θα είναι επαγγελματικά ισοδύναμα με πτυχίο ΙΕΚ, γιατί να τα προτιμήσει κανείς; Από την άλλη, αν τοποθετηθούν στο επίπεδο 6 (πτυχία ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ πώς θα δικαιολογηθεί να εχουμε τριετείς και τετραετείς σπουδές, που οδηγούν σε ίδιο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων;

«Πονηρές» σκέψεις...

Εδώ, μπορεί κάποιος να σκεφτεί και κάπως...πονηρά. Σύμφωνα με τις αρχικές διαρροές, τα νέα ΤΕΙ θα προσέφεραν τετραετείς σπουδές. Τελικά αποφασίστηκε να παρέχουν τριετείς. Γιατί; Με βάση τη διαδικασία της Μπολόνια για τη σύγκληση των συστημάτων Ανώτατων Σπουδών στην Ευρώπη, οι πανεπιστημιακές σπουδές διασπώνται σε κύκλους, εκ των οποίων ο πρώτος που οδηγεί στο βασικό πτυχίο (bachelor) είναι τουλάχιστον τριετής, όπως είναι στο εξωτερικό τα περισσότερα μπάτσελορ. Μάλιστα για να υπολογιστεί ο χρόνος, δεδομένου ότι δεν έχουν όλα τα κράτη ίδια διάρκεια σπουδών, λειτουργεί το γνωστό πλέον σύστημα ακαδημαϊκών μονάδων ECTS, όπου 60 μονάδες ECTS ισοδυναμούν με ένα πλήρες έτος σπουδών ή εργασίας. Ένας κλασικός «σύντομος κύκλος απόκτησης τυπικών προσόντων» περιλαμβάνει 90 - 120 μονάδες ECTS. Το δίπλωμα «πρώτου κύκλου σπουδών» (πτυχίο) αποτελείται είτε από 180 είτε από 240 μονάδες ECTS. Να σκεφτεί λοιπόν κανείς λοιπόν ότι σχεδιάζεται μείωση των τετραετών σπουδών σε τριετείς και για (κάποια) Τμήματα Πανεπιστημίων; Δεν έχουμε, προσώρας, τέτοια πληροφόρηση.

Αξιοσημείωτη αντίφαση

Αξίζει πάντως να σημειωθεί, η αντίφαση της κ.Κεραμέως, η οποία χτες από τη Βουκλή επιτέθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ που κατέθεσε τροπολογίες για την ΕΒΕ, την τράπεζα Θεμάτων, κα λέγοντας όχι στην κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, της κατανομής χρηματοδότησης των ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ, της Τράπεζας Θεμάτων και τη μείωση της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων στο μισό.

«Ήσσων προσπάθεια, εξίσωση προς τα κάτω, λαϊκισμός σε όλο του το μεγαλείο. Έχουμε αφήσει πίσω το κακό αυτό παρελθόν της εκπαίδευσης, την ισοπέδωση όλων, την εποχή που ο ΣΥΡΙΖΑ έταζε μία θέση στο Πανεπιστήμιο σε όλους, τους έλεγε όλοι ελεύθερα στο Πανεπιστήμιο, μην κουράζεστε με εξετάσεις - ούτε για το Πανεπιστήμιο ούτε για το σχολείο. Τι και αν τα παιδιά μας έμεναν ημιμαθή με αυτόν τον τρόπο. Μας έλεγαν τη σημαία να την κρατάει όποιος κληρώνεται όχι όποιος είναι ο καλύτερος», ανέφερε μεταξύ άλλων η υπουργός.

Τώρα πώς συμβαδίζουν αυτά με την (επαν)ίδρυση σχολών «Β' κατηγορίας» (και μόνο λόγω τριετούς φοίτησης) στις οποίες η εισαγωγή θα γίνεται με διαφορετικά, όχι τόσο αυστηρά κριτήρια, μόνο η κ.Κεραμέως το ξέρει...

Το νέο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ

Υπενθυμίζεται πως μεταξύ άλλων το νέο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ που παρουσίασε προχτές η κ.κεραμέως (αλλά ακόμα δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα συνολικά) αποτελείται από τέσσερις άξονες: α) Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ, β) Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ, γ) Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία και δ) Εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ.

Ειδικότερα, ο πρώτος άξονας περιλαμβάνει ρυθμίσεις όπως:
  • κοινά/διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών τμημάτων
  • εσωτερικό «Erasmus»
  • επαγγελματικά μεταπτυχιακά
  • ενίσχυση της πρακτικής άσκησης
  • βιομηχανικά διδακτορικά
  • πλαίσιο για την προσέλκυση επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών από το εξωτερικό
  • σύγχρονο, αξιοκρατικό σύστημα εκλογής και εξέλιξης Καθηγητών.

Ο δεύτερος άξονας περιλαμβάνει εκτός από Οργανισμό/Εσωτερικό Κανονισμό ενδεικτικά:
  • Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο και σύστημα στοχοθεσίας
  • Σχέδιο Ψηφιακού Μετασχηματισμού
  • Σχέδιο Αειφορίας και Ανάπτυξης
  • Σχέδιο Προσβασιμότητας ΑΜΕΑ
  • την απελευθέρωση του πλαισίου διεξαγωγής έρευνας από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες.

Ο τρίτος άξονας που αφορά στην προώθηση της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία αφορά στην αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, ενδεικτικά μέσω θέσπισης πληρέστερου πλαισίου για:
  • start-ups φοιτητών/διδακτόρων/μεταδιδακτόρων (incubators/pre-incubators)
  • την παροχή υπηρεσιών από πανεπιστημιακά εργαστήρια προς πολίτες/φορείς
  • τη δυνατότητα οργάνωσης επιμορφωτικών προγραμμάτων
  • θερινά / χειμερινά προγράμματα σπουδών και την υποστήριξη της διεθνοποίησης και της ανάπτυξης συνεργασιών.

Ο τέταρτος άξονας που αφορά στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ θεσπίζει ένα ταχύ και ευέλικτο πλαίσιο για την ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων από πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Πηγή: www.alfavita.gr

Σχόλια