Ανησυχία λόγω ακρίβειας στη βιομηχανία τροφίμων λόγω του Πολέμου στην Ουκρανία

Περισσότερες από τις μισές εξαγωγές ηλιελαίου παγκοσμίως προέρχονται από την Ουκρανία – Η γαστρονομία και η βιομηχανία τροφίμων ενόψει μεγάλ...


Περισσότερες από τις μισές εξαγωγές ηλιελαίου παγκοσμίως προέρχονται από την Ουκρανία – Η γαστρονομία και η βιομηχανία τροφίμων ενόψει μεγάλων προκλήσεων

Για καταναλωτές, γαστρονομία και παραγωγούς τροφίμων το ηλιέλαιο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία θα παραμείνει σε έλλειψη στο άμεσο μέλλον. Γι’ αυτό οι μεγάλες εταιρείες έχουν ήδη αλλάξει το μείγμα μαγειρικού λαδιού για το τηγάνισμα της πατάτας. «Η Ουκρανία είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής ηλιέλαιου παγκοσμίως», λέει ένας εκπρόσωπος της Ένωσης Βιομηχανιών Επεξεργασίας Ελαίων στο Βερολίνο.

Το ηλιέλαιο έχει εξαντληθεί σε μεγάλο βαθμό στα σουπερμάρκετ εδώ και εβδομάδες. Οι ελλείψεις έχουν επηρεάσει όμως και μεγάλες εταιρείες.

«Χρησιμοποιούμε ένα μείγμα φυτικών ελαίων για να τηγανίζουμε τις πατάτες μας, μεταξύ άλλων ηλιέλαιο και κραμβέλαιο όπου το ηλιέλαιο αποτελεί ένα μικρό μέρος», λέει μια εκπρόσωπος των McDonald’s Γερμανίας στο Μόναχο.

«Οι πελάτες μας μπορούν έτσι να συνεχίσουν να τρώνε πατάτες στην ποιότητα που έχουν συνηθίσει σε εμάς», συμπληρώνει.

Κραμβέλαιο αντί για ηλιέλαιο

Το λάδι Canola, το οποίο παράγεται από κραμβέλαιο, είναι ένα κατάλληλο υποκατάστατο, και σε αντίθεση με το ηλιέλαιο δεν υπάρχει έλλειψη. «Δεν υπάρχει πρόβλημα με το κραμβέλαιο», λέει ένας εκπρόσωπος της εταιρείας Ovid. Στη Γερμανία, τη Γαλλία ή την Πολωνία καλλιεργούνται κραμβόσποροι σε σχεδόν ένα εκατομμύριο εκτάρια.

Το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή είναι δύσκολο ή ακόμη και αδύνατο να βρεθεί σε πολλά σουπερμάρκετ κραμβέλαιο σχετίζεται τόσο με τις υπερβολικές αγορές όσο και με προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η γαστρονομία, η βιομηχανία τροφίμων αλλά και οι καταναλωτές αισθάνονται ότι το κόστος του μαγειρικού λαδιού εκτοξεύεται στα ύψη. «Οι τιμές των μαγειρικών ελαίων έχουν αυξηθεί δραματικά», λέει ο Τόμας Γκέπερτ, πρόεδρος του συλλόγου ξενοδοχείων και εστιατορίων Dehoga στο Μόναχο.

Περαιτέρω αυξήσεις τιμών στα φαγητά σε πακέτο είναι επίσης αναμενόμενες και τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία τον Μάρτιο το γρήγορο φαγητό ήταν 6% πιο ακριβό από ό,τι πριν από ένα χρόνο.

«Ένα σάντουιτς με ντονέρ θα έπρεπε κανονικά να κοστίζει 7,30 ευρώ», δήλωσε ο Γκυρζέλ Ιλμπέρ, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ένωσης Τούρκων παραγωγών ντονέρ-κεμπάπ στην Ευρώπη. Στο Βερολίνο κόστιζε γύρω στα 3,50 ευρώ και τώρα μεταξύ πέντε και έξι ευρώ. «Είναι δύσκολο λόγω του ανταγωνισμού να αλλάξει κανείς τις τιμές», συμπληρώνει.
Ανησυχίες και από τα συνδικάτα

Και το συνδικάτο τροφίμων NGG βλέπει να απειλείται η ύπαρξη πολλών εταιρειών της βιομηχανίας τροφίμων λόγω της έκρηξης του κόστους. Είναι σημαντικό για τη βιομηχανία τροφίμων να μετακυλίσει την αύξηση των τιμών στους λιανοπωλητές και τους καταναλωτές. «Οι μεγάλες εταιρείες θα τα καταφέρουν σε αυτό, αλλά πολλές μεσαίες εταιρείες δεν θα μπορέσουν να το κάνουν», δήλωσε ο Γκίντο Τσάιτλερ, πρόεδρος του NGG.

Λόγω της αύξησης των τιμών, ο Γκίντο Τσάιτλερ ζήτησε ενίσχυση καταναλωτών με χαμηλά εισοδήματα. Η McDonald’s έχει ήδη συστήσει στους διευθυνττές των εστιατορίων της «ρυθμίσεις τιμών» για ορισμένα μενού.

Την μεγάλη της ανησυχία εκφράζει όμως εδώ και καιρό και η Κεντρική Ένωση Γερμανικού Εμπορίου Αρτοποιίας εξαιτίας των αυξημένων τιμών των πρώτων υλών αλλά και της ενέργειας. Στον κλάδο της βιομηχανίας τροφίμων η αρτοποιία είναι μεγάλος καταναλωτής φυσικού αερίου, σύμφωνα με τον Γκίντο Τσάιτλερ, πρόεδρο του NGG. Ακολουθούν οι γαλακτοβιομηχανίες και η βιομηχανία κρέατος.

Βιομηχανία και καταναλωτές πρέπει λοιπόν να είναι προετοιμασμενοι το επόμενο διάστημα για ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις στα τρόφιμα.

Κάρστεν Χέφερ, DPA

Επιμέλεια: Μαρία Ρηγούτσου

Πηγή: DW,in.gr

Σχόλια