Στα ύψη το κόστος των υλικών εμφιάλωσης & συσκευασίας του κρασιού

Στα ύψη το κόστος των υλικών συσκευασίας. Η εμφιάλωση επιβαρύνθηκε από την αύξηση του κόστους των τιμών σε μπουκάλια, χαρτοκιβώτια και ετικέ...


Στα ύψη το κόστος των υλικών συσκευασίας. Η εμφιάλωση επιβαρύνθηκε από την αύξηση του κόστους των τιμών σε μπουκάλια, χαρτοκιβώτια και ετικέτες

Μία άνευ προηγουμένου αύξηση στο κόστος καταγράφουν οι προμήθειες και τα υλικά συσκευασίας στην οινοποιία.

«Δεν έχουμε πλέον τις συνηθισμένες επιλογές, αλλά οι πελάτες συνειδητοποιούν την κατάσταση και δείχνουν κατανόηση, αν εμείς δεν έχουμε κάποια σχήματα και χρώματα φιαλών, ορισμένα πώματα, ορισμένα χαρτοκιβώτια χωρίς σήμανση», παρατηρεί ο Philippe Cazaux, διευθυντής της ομάδας Συνεταιρισμών Bordeaux Families.

Με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τις αυξανόμενες τιμές στην ενέργεια, αυξάνεται το κόστος όλων των προμηθειών για την οινοποιία. «Ενώ η συνεχής αύξηση της τιμής των υλικών συσκευασίας ήδη κινητοποιούσε τους οινοποιούς μερικούς μήνες πριν, με την ανάκαμψη της ζήτησης μετά την Covid-19 παγκοσμίως κατά την έναρξη του έτους 2021, αυτή η αύξηση φαίνεται ότι από τώρα και στο εξής θα επιδεινώνεται από την άνοιξη του 2022, αφού όλοι οι τιμοκατάλογοι αυξήθηκαν ξαφνικά από την 1η Απριλίου», επισημαίνει η ΚΕΟΣΟΕ.

Αντιμέτωποι με ξαφνικές διακυμάνσεις στην τιμή και τη διαθεσιμότητα ο Philippe Cazaux, συνοψίζει την τρέχουσα κατάσταση ως εξής: 

«Επεκτείνουμε τους χρόνους παράδοσης και αυξάνουμε το κόστος: οι άνθρωποι που οργανώνουν την εμφιάλωση μεταμορφώνονται σε προμηθευτές πρώτων υλών. Η εμφιάλωση γίνεται ανακούφιση, όταν όλα τα υλικά έχουν συγκεντρωθεί κάτι το οποίο είναι δύσκολο για μπουκάλια και ετικέτες».

Με αυτές τις εντάσεις στις προμήθειες, «είναι μια περίοδος πολύ περίπλοκη, την οποία δεν έχω βιώσει ποτέ όσον αφορά τα υλικά συσκευασίας» τονίζει ο Pierre Cohen, ο γενικός διευθυντής του Cellier des Princes στο Châteauneuf -du-Pape (130 αμπελουργοί για 515 εκτάρια αμπελιών). Δεδομένων των αυξήσεων που κυμαίνονται από 20% έως 45% στις φιάλες και τα χαρτοκιβώτια, ο Pierre Cohen αναφέρει καθυστερήσεις στην προμήθεια έως 25 εβδομάδες για καψύλια: «Αποφύγαμε οποιαδήποτε ασυνέπεια, αλλά ζούμε μια κατάσταση που είναι ανησυχητική. Ειδικά αφού αυτή δείχνει να είναι ιδιαίτερα μπερδεμένη στο μέλλον».

Πόσο μακριά θα πάμε αύριο;

Με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, «υπάρχει μεγάλη και απρόβλεπτη αστάθεια», υπογραμμίζει ο Jacques Bordat, πρόεδρος της Fédération des Industries du Verre (βιομηχανία υαλουργίας), ο οποίος δηλώνει ότι δεν έχει γνώση της τιμολογιακής πολιτικής των συνεργατών του, αλλά σημειώνει ότι ο κλάδος του «Έχει κόστος παραγωγής που αυξάνεται από την ενέργεια και τις προμήθειες. Αυτό προκαλεί αντίκτυπο στις τιμές κόστους. Το ερώτημα είναι: Πόσο μακριά θα πάμε αύριο; Δεν ξέρουμε σήμερα».

Αν καθένας πολίτης ελπίζει για μια ταχεία λύση στη σύγκρουση στην Ουκρανία, θα μπορεί να ελπίζει ότι το κόστος θα πέσει. «Αντιμετωπίζουμε το μέλλον σαν πολύ περίπλοκη συνθήκη. Όταν βλέπουμε πώς τα πράγματα εξελίχθηκαν τους τελευταίους μήνες, είναι δύσκολο να προβάλεις το μέλλον» αναφέρει ο Gérard Mathieu, διευθυντής μάρκετινγκ και καινοτομίας της Smurfit Kappa (που αντιπροσωπεύει το 20% των χαρτοκιβωτίων στην αγορά κρασιού). Δεν επιθυμεί να δώσει έναν μέσο όρο για τις αυξήσεις που μεταβιβάστηκαν στους πελάτες της για τα χαρτοκιβώτια (κάθε αύξηση εξαρτάται από το χαρτοφυλάκιο υλικών κάθε πελάτη). Ο προμηθευτής σημειώνει ότι «για αυτές τις αυξήσεις δεν φταίμε εμείς», αλλά προέρχονται από τη συνεχιζόμενη αύξηση του κόστους της ενέργειας.

Προτεραιότητα στις πρώτες ύλες

Στην σημερινή κατάσταση «η ανησυχία μου σήμερα είναι να αγοράσω» επιβεβαιώνει ο Loïc Daydé, ο πρόεδρος της Sofacap. «Είναι δύσκολο να παραλάβεις προμήθειες, οι παραγγελίες για αλουμίνιο επί του παρόντος αφορούν παραδόσεις τον Οκτώβριο» ξεκαθαρίζει ο εκπρόσωπος της Εθνικής Ένωσης Μεταλλικών Ειδών και παραγώγων. «Οι προθεσμίες είναι ασυνήθιστα μακροχρόνιες».

Τα ίδια ισχύουν για τις εκτυπώσεις. «Οι εκτυπώσεις βρίσκονται σε τεταμένη κατάσταση αφού επιδεινώθηκαν τα πάντα στον κόσμο του χαρτιού και του χαρτονιού που ακόμη αν πληρώσω περισσότερα, δεν είμαι απολύτως σίγουρος για τις παραδόσεις» διαμαρτύρεται ο Éric Groshens, ο πρόεδρος της γραφιστικής Inessens (1.500 πελάτες που δραστηριοποιούνται σε κρασιά και οινοπνευματώδη ποτά με κύκλο εργασιών 57 εκατ. ευρώ το 2021). Δεδομένης μιας εντελώς απορυθμισμένης αγοράς χαρτιού, οι εκτυπωτικές ετιαρείες θεωρούν ότι δεν βρίσκονται «σε μια κατάσταση απόλυτης κατάρρευσης, αλλά υπάρχουν έντονες δυσκολίες στις προμήθειες. Με ειδικά προϊόντα να είναι αδύνατο να βρεθούν, όπως οι σφυρήλατες ετικέτες. Πρέπει να βρούμε υποκατάστατα σε μερικά προϊόντα που είναι σε έλλειψη».

Προϊόν πολυτελείας

Τα αποθέματα ξυλοκιβωτίων έχουν εξαντληθεί, οι προθεσμίες παράδοσης αυξάνουν για τα ξυλοκιβώτια, ενώ η υποκατάσταση γίνεται με τα χαρτοκιβώτια τον τελευταίο μήνα. «Το ξύλο δεν υπάρχει (ειδικά με το πρόβλημα των απεργιών στην Ισπανία). Συνιστούμε απρόθυμα στους πελάτες μας να εξετάσουν λύσεις από χαρτόνι . Δεν θα υπάρχει ξύλο για όλους: είμαστε σε κατάσταση σοβαρής έλλειψης. Τα ξυλοκιβώτια γίνονται προϊόν πολυτελείας» προειδοποιεί ο Pierre Rebeyrole , ο γενικός διευθυντής του group Mauco Cartex (4.200 ενεργοί πελάτες με τζίρο 18 εκατ. ευρώ).

Έχοντας ο καθένας μια διαφορετική οπτική για τους επόμενους μήνες (λαμβανομένης υπόψιν και της πληθωριστικής σπείρας), οι επαγγελματίες του κλάδου διερωτώνται με ανυπομονησία, αν θα τελειώσουν αυτές οι υποβαθμισμένες συνθήκες εμπορίου.


Σχόλια