Καινοτόμο & πρωτοποριακό ερευνητικό πρόγραμμα πιστοποίησης του DNA των ελαιοδέντρων για προστιθέμενη αξία στο λάδι

Eνα καινοτόμο και πρωτοποριακό ερευνητικό πρόγραμμα, διάρκειας 12 μηνών, που εντάσσεται στις δράσεις του διευρωπαϊκού προγράμματος «ομπρέλα»...


Eνα καινοτόμο και πρωτοποριακό ερευνητικό πρόγραμμα, διάρκειας 12 μηνών, που εντάσσεται στις δράσεις του διευρωπαϊκού προγράμματος «ομπρέλα» S3FOOD, υλοποιούν από κοινού η χανιώτικη νεοφυής επιχείρηση βιοτεχνολογίας ΒioCoS, με την εταιρεία πληροφορικής και ψηφιακών τεχνολογιών InTTrust. Στόχος, η ανάπτυξη προηγμένων τεχνολογικών συστημάτων, συνδυάζοντας DNA, Τεχνητή Νοημοσύνη, Μηχανική Εκμάθηση και Βlockchain, που θα προσφέρουν στον καταναλωτή πιστοποίηση και διασφάλιση της προέλευσης και ποιότητας του ελαιολάδου.


Το έργο στηρίζουν, επίσης, η ελληνική εταιρεία που πρωταγωνιστεί στον χώρο του ελαιολάδου Terra Creta, η ελβετική εταιρεία παραγωγής και εξαγωγών ελαιολάδου ανώτερης ποιότητας MITERA GmbH και το Ιταλικό Ινστιτούτο Βιοεπιστημών IBB-CNR. Πρόσφατα, εξασφαλίστηκε από τους εταίρους του προγράμματος χρηματοδότηση ύψους 120.000 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ΒioCoS, Στέλιος Αρχοντάκης, «είναι μια λύση που την επεξεργαζόμασταν μαζί με τον τεχνολογικό εταίρο μας, την InTTrust, αρκετούς μήνες πριν εγκριθεί για χρηματοδότηση. Η γενετική ταυτότητα του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου πλέον θα συνδεθεί με τον γεωγενετικό χάρτη των ελαιώνων προέλευσης. Eν συνεχεία, το παραγόμενο προϊόν θα αναλύεται με τη χρήση αλγορίθμων Τεχνητής Νοημοσύνης και Machine Learning, με στόχο μια άνευ προηγουμένου αυτοματοποιημένη ανάλυση του DNA του ελαιολάδου, σε όλα τα στάδια της αλυσίδας παραγωγής του. Έτσι, σε διαδικασίες που προηγουμένως εμπλεκόταν ο ανθρώπινος παράγοντας, πλέον θα τον αντικαταστήσουμε με την τεχνολογία, ώστε αυτές να επιταχυνθούν, ενώ τα δεδομένα του DNA θα φιλοξενούνται σε ένα σύστημα Blockchain, προσδίδοντας διαφάνεια στην προέλευση του ελαιολάδου, από το χωράφι μέχρι και το ράφι», προσθέτει. 

 

Στόχος του ερευνητικού προγράμματος S3FOOD να προσδώσει στο ελαιόλαδο πολύτιμη προστιθέμενη αξία για όλους τους κρίκους της αλυσίδας 


Πολύτιμο εργαλείο ιχνηλασιμότητας και ανίχνευσης προσμείξεων

Ο Δρ. Μιχάλης Μαυροφοράκης, επικεφαλής Τεχνολογίας της InTTrust, μας έδωσε ορισμένα παραδείγματα εφαρμογών του έργου: «Μέσω των αλγορίθμων που αναπτύσσουμε μαζί με την BioCoS και που βασίζονται, μεταξύ άλλων, σε τεχνολογίες ανάλυσης DNA και Τεχνητής Νοημοσύνης στο cloud, μπορούμε να αναγνωρίζουμε μέσω του γενετικού κώδικα από ποια ποικιλία έχει παραχθεί το ελαιόλαδο που φτάνει στον καταναλωτή.

Συγκεκριμένα, από τμήματα του DNA που απομονώνουμε, μπορούμε να εντοπίσουμε τα χαρακτηριστικά μιας συγκεκριμένης ποικιλίας ελιάς, που υπάρχουν από τα φύλλα και το δέντρο μέχρι τον καρπό και το ελαιόλαδο. Επομένως, δημιουργούμε μια ιδιαίτερα αξιόπιστη μέθοδο πιστοποίησης του παραγόμενου ελαιόλαδου. Επιπλέον, είμαστε σε θέση να ανιχνεύουμε πρόσθετα, όπως προσμείξεις ελαιολάδου με άλλα φυτικά έλαια. Στην περίπτωση, μάλιστα, που έχει συμβεί κάποια πρόσμειξη, χάρη στην τεχνολογία Blockchain, μπορούμε να αποτυπώνουμε με ασφάλεια ακριβώς σε ποιο σημείο της παραγωγικής διαδικασίας συνέβη αυτό, παρέχοντας έτσι στις ελαϊκές επιχειρήσεις, αλλά και στους αρμόδιους ελεγκτικούς φορείς, ένα ιδιαίτερα χρήσιμο και αξιόπιστο εργαλείο».

Δηλώσεις για τη συμμετοχή της Terra Creta στο πρότζεκτ παραχώρησε και ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Φώτης Σουσαλής. Όπως μας είπε, «είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που συμμετέχουμε σε αυτό το ερευνητικό πρόγραμμα. Η εταιρεία μας βασίζεται πάρα πολύ στη διαφάνεια, γι’ αυτό άλλωστε ήμασταν η πρώτη εταιρεία ελαιολάδου που το 2006 αξιοποίησε τη δυνατότητα της online ιχνηλάτησης των προϊόντων.

Πλέον, με τη συνεργασία με την ΒioCoS, στο S3FOOD διερευνούμε και άλλους τρόπους προς αυτή την κατεύθυνση, όπως είναι το DNA testing και η χρήση του Βlockchain έτσι ώστε να δώσουμε στους καταναλωτές τις πληροφορίες που επιθυμούν να γνωρίζουν, για την προέλευση, την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων μας. Είναι συστατικό της εταιρικής μας φιλοσοφίας, μέσω της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας, να δίνουμε στον καταναλωτή τη δυνατότητα να γνωρίζει τι αγοράζει και να μπορεί να επιλέξει το καλύτερο προϊόν».

Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι το πρόγραμμα σηματοδοτεί την εκκίνηση μιας διαδικασίας που θα διαρκέσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο η αξιοποίηση των δεδομένων που θα προκύψουν θα αξιολογηθούν και θα αναλυθούν, έτσι ώστε να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για τη δημιουργία υπεραξίας στο προϊόν που θα φτάνει στον καταναλωτή. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι η εταιρεία στοχεύει να αντλήσει όφελος από τις εν λόγω τεχνολογίες και για άλλα προϊόντα της.

Aπό την πλευρά της, η Antonella Meyer- Masciulli, CEO της ελβετικής εταιρείας ελαιολάδου MITERA GmbH, δήλωσε στην «ΥΧ», ότι «η γενετική ταυτότητα και ιχνηλασιμότητα του ελαιολάδου MITERA προσδίδει τη διαφάνεια που απαιτούν οι πελάτες μας. Είναι χρέος μας να επιτρέψουμε σε νέες τεχνολογίες να προστατέψουν και να στηρίξουν αυτό το τόσο σημαντικό προϊόν που έχει επιβιώσει χιλιετίες».



ypaithros.gr

 

Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον κλικ ΕΔΩ
Για άμεση ενημέρωση ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter

 

 

Σχόλια

[ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ][gallery][#266d07]