Αυξητική τάση καταγράφεται στις πωλήσεις κρασιού

Οινοποιία- Αυξητική τάση καταγράφεται στις πωλήσεις οίνου, ενώ πιέζει για μείωση τιμών η λιανική. «Καλή χρονιά» από την πλευρά των πωλήσεων ...


Οινοποιία- Αυξητική τάση καταγράφεται στις πωλήσεις οίνου, ενώ πιέζει για μείωση τιμών η λιανική.
«Καλή χρονιά» από την πλευρά των πωλήσεων βλέπουν οι οινοποιοί, καθώς πλησιάζουμε στο τέλος της χρονιάς και στην κορύφωση της κίνησης λόγω εορτών. Ωστόσο, όπως τονίζουν, βασική παράμετρος αύξησης των πωλήσεων ήταν ο τουρισμός και οι εξαγωγές.

Πίεση τιμών στα σούπερ μάρκετ, αλλά και αύξηση της κατανάλωσης στα κέντρα εστίασης είναι τα δύο χαρακτηριστικά που περιγράφουν την αγορά του οίνου αυτή την εποχή. Παράλληλα, ζητήσαμε από τους οινοποιούς να προτείνουν ένα εορταστικό κρασί για το τραπέζι μας, σε λογική βέβαια τιμή.

«Νομίζω ότι η χρονιά φέτος θα κλείσει καλά για όλους», λέει ο Στέλιος Μπουτάρης, που εμφανίζεται αισιόδοξος παρά την ανασφάλεια που επικρατεί και τις πληθωριστικές πιέσεις. Επισημαίνει ότι η εστίαση δουλεύει πολύ καλά αυτήν τη στιγμή, ίσως γιατί ο κόσμος έχει ανάγκη να βγει έξω μετά από τις καραντίνες, παρά τα όσα συμβαίνουν.

Η πανδημία του κορωνοϊού έφερε άνοιγμα της εταιρείας για όλες τις ετικέτες και στο σούπερ μάρκετ, όπου ωστόσο το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται μικρή πτώση στις πωλήσεις, κυρίως λόγω αύξησης της οικονομικής πίεσης των νοικοκυριών. Παρ’ όλα αυτά, ενόψει εορτών και προσφορών, το τοπίο είναι πολύ πιθανό να μεταβληθεί τις επόμενες ημέρες.


Ήδη, ο ΑΒ έχει ξεκινήσει πολιτική εκπτώσεων και προσφορών όσον αφορά τα κρασιά, πολιτική που σύντομα αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες αλυσίδες. Την ίδια στιγμή, βέβαια, και στα κρασιά έχει σημειωθεί αύξηση τιμών, λόγω των αυξήσεων του κόστους, κυρίως στο γυαλί. Όσον αφορά το γιορτινό τραπέζι, ο κ. Μπουτάρης προτείνει χωρίς καν να το σκεφτεί μια Ράμνιστα, ένα ξινόμαυρο 100% της Νάουσας από αμπελώνα που βρίσκεται σε υψόμετρο 230-320 μέτρων, στους πρόποδες του ανατολικού Βερμίου.

Στα επίπεδα του 2019 οι πωλήσεις του Santo Wines

Οι πωλήσεις των κρασιών για τον συνεταιρισμό Santo Wines της Σαντορίνης, στο ίδιο το νησί κυρίως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού -αν και ακόμα υπάρχουν τουρίστες- έφτασαν τα επίπεδα του 2019.


Στην υπόλοιπη Ελλάδα, οι πωλήσεις ξεπέρασαν αυτές του 2019, ενώ εξαιρετικά καλά έχουν πάει και στο εξωτερικό, κυρίως στην αγορά της Αμερικής. «Εξάγουμε σε 20-30 χώρες, αλλά οι βασικές μας εξαγωγές γίνονται στις ΗΠΑ», τονίζει ο πρόεδρος του συνεταιρισμού, Μάρκος Καφούρος.

Ο οινοποιητικός συνεταιρισμός έχει πραγματοποιήσει έως τώρα μια αύξηση στα προϊόντα του της τάξης του 6,5%, ενώ αναμένεται και νέα αύξηση με το νέο έτος. Η συνολική αύξηση υπολογίζεται στο 11%-12%, έτσι ώστε να καλυφθεί μέρος του κόστους των ακριβότερων πρώτων υλών. «Τα περιθώρια κέρδους δεν είναι πλέον μεγάλα», τονίζει ο κ. Καφούρος.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι, ειδικά στη Σαντορίνη, τμήμα της υπεραξίας του προϊόντος το κερδίζουν οι ίδιοι οι παραγωγοί, καθώς η πρώτη ύλη πληρώνεται με 3 ευρώ ή και περισσότερο. Φέτος, η χρονιά σε επίπεδο παραγωγής ήταν ιδιαίτερη, λόγω των καιρικών συνθηκών που επικράτησαν – άστατη άνοιξη και κυρίως δυνατή βροχή στο τέλος του Αυγούστου.

Μέσα σε λίγη ώρα έριξε 40 χιλιοστά βροχή, μας λέει ο πρόεδρος του συνεταιρισμού. «Είχα να δω τέτοια βροχή 30 χρόνια. Οι ποσότητες σταφυλιού, ωστόσο, τελικά ήταν επαρκής για όλους, με τα καλύτερα σταφύλια να είναι βέβαια όσα μαζεύτηκαν πριν από τη βροχή», προσθέτει.

Οι τουριστικές αφίξεις στο νησί τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο, αλλά και τον Οκτώβριο ξεπέρασαν αυτές του 2019. Ο κ. Καφούρος για το γιορτινό τραπέζι προτείνει Νυχτέρι Reserve, Καμένη (Μαντηλαριά) ή Μαυροτράγανο και βέβαια ένα Vinsanto για το τελείωμα.

Μικρή πτώση για τη Νεμέα


Ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Νεμέας, Ηλίας Μάζος, αναφέρει στην «ΥΧ» ότι οι πωλήσεις του συνεταιρισμού είναι καλές, ωστόσο καταγράφεται μια μικρή πτώση σε σχέση με πέρυσι.

«Μέχρι να κλείσει ο χρόνος, δεν ξέρουμε ακόμα τι θα γίνει», τονίζει. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι ο συνεταιρισμός πουλάει ακόμα σε προ ενεργειακής κρίσης τιμές, καθώς «υπάρχουν συμφωνητικά με κάβες τα οποία δεν μπορούσαν να αλλάξουν, με αποτέλεσμα το επιπλέον κόστος να το επιβαρυνόμαστε εμείς. Η τιμή του γυαλιού, για παράδειγμα, κάθε μέρα έχει άνοδο».

Οι παραγωγοί του συνεταιρισμού δεν έχουν πληρωθεί ακόμα για τα σταφύλια που παρέδωσαν στις αρχές του φθινοπώρου. Θα πρέπει να αναμένουν έναντι πριν από τις γιορτές, σύμφωνα με τον κ. Μάζο, ενώ η εκκαθάριση αργεί.

Ο ίδιος, για το γιορτινό τραπέζι, προτείνει μία Νεμέα Special, Νεμέα Reserve ή Νεμέα Cava.
Συνεταιρισμός Τυρνάβου

Αισιόδοξος σε σχέση με τις πωλήσεις της φετινής χρονιάς εμφανίζεται ο πρόεδρος του Οινοποιητικού Συνεταιρισμού Τυρνάβου, Χρήστος Τσιτσιρίγκος.

Όπως τονίζει, τόσο οι συνεταιρισμοί, όσο και οι ιδιώτες που συναντήθηκαν σε πρόσφατη έκθεση στη Θεσσαλονίκη, βλέπουν άνοδο στις πωλήσεις τους σε σχέση με την περσινή χρονιά «τόσο στον οίνο, όσο και στα αποστάγματα». Το άνοιγμα των ξένων αγορών ενόψει των εορτών είναι επίσης σημαντικό αν και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών δεν επιτρέπει ασφαλείς προβλέψεις για το κλείσιμο της χρονιάς.

Ο κ. Τσιτσιρίγκος αναφέρει επίσης ότι υπάρχει πίεση από τα σούπερ μάρκετ, τα άλλα σημεία λιανικής πώλησης και τα κέντρα εστίασης στις τιμές. Δεδομένου ότι οδηγήθηκαν φέτος προς οινοποίηση και επιτραπέζια σταφύλια με πολύ χαμηλές τιμές, είναι πιθανό κάποιοι που αγόρασαν την πρώτη ύλη πολύ χαμηλά να ενδώσουν στις πιέσεις, γεγονός που θα δημιουργήσει προβλήματα, σημειώνει.

Σε κάθε περίπτωση, «εμείς δεν μπορούμε να ξεφτιλίσουμε το προϊόν μας με χαμηλή τιμή. Άλλωστε, έχουμε αγοράσει τα μοσχάτα 40 λεπτά το κιλό».


Έλλειψη συσκευασιών παρατηρείται στην Αττική

«Την ίδια στιγμή που τρέχουμε να καλύψουμε τη ζήτηση, αναζητούμε υλικά συσκευασίας. Δεν είναι μόνο ότι έχουν ανέβει οι τιμές, είναι και που δεν υπάρχουν», τονίζει στην «ΥΧ» ο Ανδρέας Γκίκας, πρόεδρος της ΕΝΟΑΑ (Ένωση Οινοπαραγωγών Αττικής). «Το περιβάλλον μεταβάλλεται συνέχεια και δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να προσπαθήσεις να προσαρμοστείς.

Έχουμε πάει στη μάχη ελπίζοντας ότι θα νικήσουμε», λέει με αισιοδοξία. Αν και οι πωλήσεις πηγαίνουν καλά, είναι φανερό ότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα και έτσι έχει μειώσει τις αγορές του, το σκέφτεται πολύ. Η κατάσταση είναι πιο δύσκολη για τα μικρά οινοποιεία, όπως και για τις μικρές επιχειρήσεις.

«Όταν δίνεις προϊόν, ξέρεις ότι είναι με πίστωση και θα πληρωθείς αργότερα. Αν η επιχείρηση είναι σε μια σειρά, παίρνεις χρήματα από προηγούμενες παραγγελίες και έτσι έχεις ροή μετρητών. Αν όμως είσαι καινούργιο οινοποιείο στη φάση της ανάπτυξης και πρέπει συνέχεια να επενδύεις υπάρχει θέμα. Μεγάλο ζήτημα η ροή μετρητών», εξηγεί ο κ. Γκίκας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, λόγω της αύξησης της ζήτησης, κάποια σούπερ μάρκετ κάνουν δύο παραγγελίες μέσα στον Δεκέμβρη. «Εσύ, λοιπόν, πρέπει να πιστώσεις προϊόν δύο φορές μέσα στον ίδιο μήνα, ενώ εκείνοι παίρνουν χρήματα άμεσα από τις πωλήσεις», περιγράφει.


Ανέκαμψε η κατανάλωση

Σύμφωνα με στοιχεία τα οποία δημοσίευσε η ΚΕΟΣΟΕ, η κατανάλωση οίνου στην Ελλάδα ανέκαμψε το 2021/2022 συγκριτικά με την προηγούμενη αμπελοοινική περίοδο. Σύμφωνα με την επεξεργασία των δεδομένων του ισοζυγίου οίνου από την ΚΕΟΣΟΕ, για την εν λόγω περίοδο η κατανάλωση οίνου καταγράφεται στα 2.803 χιλιάδες hl.

Η κατανάλωση οίνου 2021/2022 παρουσιάζεται αυξημένη κατά 39,94% σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο 2020/2021 (2.003 χιλιάδες hl), περίοδο κατά την οποία η επίδραση της πανδημίας ήταν καθοριστική για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Υπενθυμίζεται ότι η εστίαση αυτό το χρονικό διάστημα ήταν κλειστή για αρκετούς μήνες και η αύξηση της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ ή μέσω των πωλήσεων e-shop δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει τη χασούρα.

Δεδομένης της αρνητικής επίδρασης της πανδημίας, η κατανάλωση οίνου 2021/2022, παρουσιάζει αύξηση κατά 65,32% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της προηγούμενης 5ετίας και κατά 28,16% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της προηγούμενης 10ετίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΕΟΣΟΕ. Σύμφωνα με το απόλυτο ύψος της κατανάλωσης, η κατά κεφαλήν κατανάλωση στη χώρα μας υπολογίζεται στα 26,70 lt ανά κάτοικο, κατανάλωση που είναι ελαφρώς ανώτερη από τον μέσο όρο κατανάλωσης οίνου στην ΕΕ (23 lt ανά κάτοικο).

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση οίνου την περίοδο της οικονομικής κρίσης είχε επίσης σημειώσει σημαντική πτώση, καθώς φαίνεται ότι οι καταναλωτές είχαν στραφεί σε άλλα ποτά, όπως το χύμα τσίπουρο και το χύμα κρασί, οι ποσότητες του οποίου δεν είναι δυνατόν να καταγραφούν με ακρίβεια.

Έτσι, το 2015/2016 η κατανάλωση οίνου ανά άτομο είχε πέσει στα 22,3 λίτρα, το 2016/2017 στα 20,54 λίτρα, το 2017/2018 στα 18,38 λίτρα και το 2018/2019 στα 15,76 λίτρα.


Σχόλια