Σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της παχυσαρκίας και των ασθενειών που συνδέονται με τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών, ο υπουργός παρουσ...
Σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της παχυσαρκίας και των ασθενειών που συνδέονται με τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών, ο υπουργός παρουσίασε σχέδια για την απαγόρευση του μάρκετινγκ ανθυγιεινών τροφίμων που απευθύνονται σε παιδιά κάτω των 14 ετών.
Το μάρκετινγκ και η διαφήμιση τροφίμων με πολλά λιπαρά, ζάχαρη ή αλάτι που απευθύνεται σε παιδιά θα μπορούσε σύντομα να απαγορευτεί στη Γερμανία, σύμφωνα με τα σχέδια που παρουσίασε ο πράσινος υπουργός Γεωργίας και Τροφίμων Τζεμ Οζντεμίρ.
Σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της παχυσαρκίας και των ασθενειών που συνδέονται με τις διατροφικές συνήθειες, ο υπουργός κατέθεσε μια πρόταση για την απαγόρευση του μάρκετινγκ ανθυγιεινών τροφίμων που απευθύνονται σε παιδιά κάτω των 14 ετών.
«Κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, διαμορφώνονται οι συνήθειες διατροφής και άσκησης – αυτή η φάση της ζωής είναι το κλειδί για τη λήψη μακροχρόνια αποτελεσματικών μέτρων για την πρόληψη της παχυσαρκίας και άλλων ασθενειών που βασίζονται στη διατροφή», δήλωσε ο Οζντεμίρ στους δημοσιογράφους τη Δευτέρα (27 Φεβρουαρίου).
Σύμφωνα με τα σχέδια του Οζντεμίρ, θα απαγορεύεται κάθε διαφήμιση για τρόφιμα με «υπερβολικά υψηλή» περιεκτικότητα σε ζάχαρη, λιπαρά ή αλάτι η οποία απευθύνεται σε παιδιά.
Οι διαφημίσεις των οποίων το περιεχόμενο είναι προσαρμοσμένο στα παιδιά, μέσω παιδικής γλώσσας, σχεδιασμού ή παιδιών ως ηθοποιών, καθώς και το μάρκετινγκ που παρουσιάζεται σε ένα πλαίσιο όπου τα παιδιά δραστηριοποιούνται ιδιαίτερα, για παράδειγμα, διαφημιστικές πινακίδες κοντά σε σχολεία, διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τηλεοπτικά σποτ κατά τη διάρκεια παιδικών εκπομπών θα περιλαμβάνουν σχετική σήμανση “προσανατολισμένες προς τα παιδιά”.
Το προσχέδιο που υπέβαλε το υπουργείο του Οζντεμίρ επιδιώκει να ρυθμίσει επίσης ρητά το μάρκετινγκ μέσω influencer.
«Οι διαφημίσεις για τρόφιμα με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι έχουν αποδεδειγμένα αντίκτυπο στη διατροφή των παιδιών και των νέων», τόνισε.
Πώς ορίζονται τα ανθυγιεινά τρόφιμα;
Παρόμοια με τις συζητήσεις γύρω από τη διατροφική σήμανση – όπου οι χώρες της ΕΕ έχουν χωριστεί σε στρατόπεδα σχετικά με το αν η επίμαχη, χρωματικά-κωδικοποιημένη ετικέτα Nutri-score αντιπροσωπεύει μια υγιεινή διατροφή και αν θα πρέπει να είναι υποχρεωτική πανευρωπαϊκά- μία από τις βασικές αμφιλεγόμενες πτυχές της ιδέας είναι το τι συνιστά ανθυγιεινό φαγητό.
Σύμφωνα με τον Υπουργό, τα όρια για τις μέγιστες ποσότητες ζάχαρης, αλατιού και λίπους θα πρέπει να βασίζονται στις συστάσεις που ορίζονται από το μοντέλο διατροφικού προφίλ του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), το οποίο αναπτύχθηκε ειδικά για να θεσπίσει κριτήρια για την εμπορία τροφίμων σε παιδιά.
Για τη βιομηχανία τροφίμων, όμως, αυτή η προσέγγιση δεν είναι πειστική.
Σε ανακοίνωσή της, η Γερμανική Ένωση Τροφίμων χαρακτήρισε τα κριτήρια του ΠΟΕ «αδιαφανή» και προειδοποίησε ότι το 70% των προϊόντων θα μπορούσε να επηρεαστεί εάν εφαρμοστούν.
«Ο Τζεμ Οζντεμίρ προφανώς δεν έχει ακόμη συνειδητοποιήσει τις επιπτώσεις των σχεδίων του», δήλωσε ο διευθυντής της ένωσης, Κρίστοφ Μίνχοφ.
Η βιομηχανική ένωση υποστήριξε επίσης ότι «δεν υπάρχουν αξιόπιστες επιστημονικές μελέτες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των διαφημιστικών περιορισμών στη συνολική διατροφή και την ανάπτυξη της παιδικής παχυσαρκίας».
Ωστόσο, ο Υπουργός αντέδρασε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου: «Εάν το μάρκετινγκ δεν έχει κανένα αποτέλεσμα, γιατί ξοδεύονται εκατομμύρια γι αυτό; Αυτό το βρίσκω τουλάχιστον παράλογο».
Εν τω μεταξύ, οι οργανώσεις καταναλωτών και οι ακτιβιστές της πράσινης εκστρατείας χαιρέτισαν το σχέδιο του Οζντεμίρ.
Η περιβαλλοντική οργάνωση WWF χαρακτήρισε τα σχέδια «ορόσημο στην πορεία προς πιο υγιεινές διατροφικές συνθήκες για τα παιδιά».
«Τα παιδιά τρώνε περίπου τη διπλάσια ποσότητα γλυκών, αλλά μόνο τη μισή ποσότητα φρούτων και λαχανικών από τη συνιστώμενη», ανέφερε σε δήλωσή της η υπεύθυνη της οργάνωσης για τη βιώσιμη διατροφή Ελίζα Κολέντα, προσθέτοντας ότι «πρέπει να αντιστρέψουμε αυτή την τάση».
Ένα θέμα όπου πρέπει να συμφωνήσουν όλοι
Η οργάνωση καταναλωτών Foodwatch εξέφρασε επίσης την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι ο Οζντεμίρ «θέτει αυστηρά μέτρα στη βιομηχανία τροφίμων, η οποία προωθεί στο παιδικό κοινό τα μπιφτέκια, τα γλυκά και τις λεμονάδες χρησιμοποιώντας κόλπα επιθετικού μάρκετινγκ».
Σε ανακοίνωσή της, η οργάνωση κάλεσε επίσης τους εταίρους συνασπισμού του Υπουργού, το σοσιαλδημοκρατικό SPD και το φιλελεύθερο FDP, να μην αντιταχθούν ή να μην αμβλύνουν τα σχέδια.
Ωστόσο, οι αντιδράσεις από το εσωτερικό του κυβερνητικού συνασπισμού ήρθαν λίγο μετά την παρουσίαση του Οζντεμίρ.
Ενώ οι Σοσιαλδημοκράτες έδειξαν υποστήριξη, με την εισηγήτρια Ρίτα Χαγκλ-Κελ να δηλώνει ότι η κοινοβουλευτική ομάδα «υποστηρίζει πλήρως» τα σχέδια, οι Φιλελεύθεροι (FDP) στην κυβέρνηση δεν ήταν και τόσο ευχαριστημένοι.
«Κατά την άποψή μου, οι απαγορεύσεις είναι άχρηστες εν προκειμένω», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του κόμματος, Μπιζάν Τζιρ-Σαράι, στο δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο ARD, προσθέτοντας ότι θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στην προσωπική ευθύνη των ίδιων των ανθρώπων.
Ο εκπρόσωπος του FDP για θέματα γεωργίας υποσχέθηκε ευθέως ότι το σχέδιο του Οζντεμίρ «δεν θα βρει πλειοψηφία στον συνασπισμό».
Και αυτό παρά το γεγονός ότι η συμφωνία συνασπισμού των τριών κομμάτων αναφέρει ότι η εμπορία ανθυγιεινών τροφίμων σε άτομα κάτω των 14 ετών «δεν θα πρέπει πλέον να επιτρέπεται».
Για να περάσει η πρότασή του, ο Οζντεμίρ θα χρειαστεί την έγκριση τόσο της κυβέρνησης όσο και του γερμανικού κοινοβουλίου, ενώ και στις δύο περιπτώσεις απαιτείται η υποστήριξη των εταίρων του συνασπισμού.
ΠΗΓΗ: Euractiv Greece
Σχόλια