Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η 1η / 2017 Τακτική Σύνοδος Προέδρων και Αναπληρωτών Προέδρων ΤΕΙ και ΑΣΠΑΙΤΕ (5 έως 7/4/2017) στην Π...
Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η 1η / 2017 Τακτική Σύνοδος Προέδρων και Αναπληρωτών Προέδρων ΤΕΙ και ΑΣΠΑΙΤΕ (5 έως 7/4/2017) στην Πάτρα, κατά την οποία συζητήθηκαν και ελήφθησαν αποφάσεις για μείζονα ζητήματα που απασχολούν τα Ιδρύματα Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Οι θεματικές ενότητες της Συνόδου που αναπτύχθηκαν στις τρείς ημέρες που διήρκεσε και τέθηκαν στην πολιτική ηγεσία, η οποία παρέστη εκπροσωπούμενη από τον Γενικό Γραμματέα ΥΠΠΕΘ κ. Παντή, ήταν:
1. Η αποτελεσματική διαχείριση των ερευνητικών και αναπτυξιακών Έργων από τα ιδρύματα με βάση την ανάλυση των στελεχών της Ειδικής Διαχειριστικής Αρχής και του ΙΚΥ που συμμετείχαν με ειδικές εισηγήσεις,
2. Το Νέο νομικό πλαίσιο ΕΛΚΕ (Ειδικών Λογαριασμών) και οι δυσκολίες που έχει προκαλέσει η εφαρμογή του στην υλοποίηση και αποπληρωμή των έργων εξετάστηκε σε ειδικές συνεδρίες από στελέχη των ΕΛΚΕ των ΤΕΙ και των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΕΘ.
3. Τα μεγάλα Οικονομικά προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης αλλά και οι δυνατότητες ανάπτυξης των ιδίων εσόδων με βάση το υπάρχον νομικό πλαίσιο από τα ίδια τα ιδρύματα.
4. Η Θεσμική λειτουργία των ιδρυμάτων υπό το πρίσμα του νέου σχεδίου νόμου στοιχεία του οποίου η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘ έδωσε στην δημοσιότητα πρόσφατα.
5. Η Ποιότητα στην Εκπαίδευση όπως αυτή αναλύθηκε από στελέχη της ΑΔΙΠ.
6. Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης με επίκεντρο την εισήγηση του Γενικού Γραμματέα της EURASΗE (Ευρωπαϊκή Ένωση Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών).
7. Οι Μεταπτυχιακές Σπουδές υπό το πρίσμα του νέου σχεδίου νόμου το οποίο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘ έδωσε στην δημοσιότητα και εστάλη με ειδική επιστολή και στην Σύνοδο.
Το θέμα αυτό απασχόλησε ιδιαίτερα τη Σύνοδο, που υιοθέτησε την άποψη ότι ένα τέτοιο νομοσχέδιο θα πρέπει να περιέχει βασικές αρχές και κατευθύνσεις και όχι διατάξεις κανονιστικού πλαισίου και οριζόντιες ρυθμίσεις, που περιορίζουν το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ και παρεμβαίνουν στη φυσιογνωμία και το στρατηγικό σχεδιασμό του κάθε Ιδρύματος.
Σε κάθε περίπτωση η Σύνοδος επεξεργάστηκε πρόταση για τις μεταπτυχιακές σπουδές την οποία θα καταθέσει άμεσα στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας – πράγμα που ζητήθηκε και από τον ίδιο τον Υπουργό.
Η πρόταση αυτή διαμορφώνεται με κύριο γνώμονα τη διευκόλυνση της συμμετοχής των οικονομικά αδύναμων πολιτών (κυρίως των πρόσφατα αποφοίτων), αλλά και βασικές κατευθυντήριες γραμμές που δεν περιορίζουν το αυτοδιοίκητο και την φυσιογνωμία των Ιδρυμάτων.
8. Ο Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης υπό το πρίσμα του νέου σχεδίου νόμου το οποίο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘ έδωσε στην δημοσιότητα και εστάλη με ειδική επιστολή και στην Σύνοδο.
Στο πλαίσιο του Ενιαίου Χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης τέθηκε από τη Σύνοδο, ενώπιον του Γ.Γ. του ΥΠΠΕΘ, ως ώριμο πλέον το σημαντικό θέμα της μετονομασίας των ΤΕΙ σε ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ονομασία που περιγράφει αυτό που είναι ΤΩΡΑ τα Ιδρύματα του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα. Η ακαδημαϊκή υπόσταση των Ιδρυμάτων μας έχει καταστήσει πλέον την ονομασία «ΤΕΙ» παρωχημένη.
Στην ίδια θεματική τέθηκε το θέμα του τρίτου κύκλου σπουδών με το εξής σκεπτικό:
• Ο τρίτος κύκλος σπουδών παγκοσμίως δεν συσχετίζεται με την ονομασία των ΑΕΙ και μάλιστα απαγορευτικά, όπως γίνεται στη χώρα μας για τον τεχνολογικό τομέα των ΑΕΙ.
• Η εκπόνηση και η απονομή Διδακτορικών είναι θέμα ακαδημαϊκής «αξίας» του κάθε εμπλεκόμενου Τμήματος και των καθηγητών που τα απαρτίζουν.
• Η πάγια θέση της Συνόδου είναι: Αξιολόγηση με ενιαία κριτήρια για όλα τα Τμήματα όλων των ΑΕΙ, που να πιστοποιεί την «ακαδημαϊκή ικανότητα» τους να απονέμουν Διδακτορικά.
• Με αυτές τις προϋποθέσεις, πολλά Τμήματα ΤΕΙ θα έπρεπε ΗΔΗ να απονέμουν Διδακτορικά.
Σχετικά με το θέμα αυτό ο Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου έστειλε μήνυμα κατά τη διάρκεια των εργασιών της Συνόδου, όπου ανέφερε ότι «Τα Ιδρύματά σας στελεχώνονται από επιστημονικό προσωπικό κύρους, έχουν σημαντικές υλικοτεχνικές υποδομές και είναι σίγουρο ότι θα ενισχυθούν με νέους επιστήμονες υψηλών προσόντων μέσω των νέων προκηρύξεων" και πιο ειδικά τόνισε ότι: «Το Υπουργείο θα ήθελε να λάβει τεκμηριωμένες προτάσεις ως προς τα κριτήρια που θα πρέπει να πληροί ένα αυτοδύναμο Τμήμα των ΤΕΙ ώστε να έχει τη δυνατότητα να διοργανώνει σπουδές τρίτου κύκλου».
Η πρόταση αυτή αξιολογήθηκε από την Σύνοδο ως ένα σημαντικό και γενναίο βήμα από τη μεριά του Υπουργείου προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών των Ιδρυμάτων μας, που είναι πάγιο αίτημα των τελευταίων χρόνων.
Ο ΓΓ ΥΠΠΕΘ κ. Παντής, κατά την τοποθέτησή του αναφέρθηκε κυρίως στο νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή, σχετικά με τα Μεταπτυχιακά και τις εκλογές των διοικήσεων των ΑΕΙ. Στο θέμα των εκλογών, η Σύνοδος έχει ήδη εκφράσει στο παρελθόν την αντίθεσή της στο ξεχωριστό ψηφοδέλτιο Αντιπρυτάνεων/Αντιπροέδρων και εμμένει σε αυτήν.
Στη συζήτηση που ακολούθησε τέθηκε επίσης το θέμα της διαμόρφωσης/οργάνωσης του πλαισίου της λειτουργίας των προγραμμάτων σπουδών τεχνικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης (5ου Επιπέδου του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), από τα ΑΕΙ της χώρας.
Η Σύνοδος έχει ήδη εκφράσει στην ηγεσία του Υπουργείου την άποψη ότι το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό, με πολλές παραμέτρους και πρέπει να συζητηθεί, αλλά έχει καταστήσει σαφή την αδιαπραγμάτευτη θέση της ότι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την προϋπόθεση της ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑΣ των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών.
esos.gr
Οι θεματικές ενότητες της Συνόδου που αναπτύχθηκαν στις τρείς ημέρες που διήρκεσε και τέθηκαν στην πολιτική ηγεσία, η οποία παρέστη εκπροσωπούμενη από τον Γενικό Γραμματέα ΥΠΠΕΘ κ. Παντή, ήταν:
1. Η αποτελεσματική διαχείριση των ερευνητικών και αναπτυξιακών Έργων από τα ιδρύματα με βάση την ανάλυση των στελεχών της Ειδικής Διαχειριστικής Αρχής και του ΙΚΥ που συμμετείχαν με ειδικές εισηγήσεις,
2. Το Νέο νομικό πλαίσιο ΕΛΚΕ (Ειδικών Λογαριασμών) και οι δυσκολίες που έχει προκαλέσει η εφαρμογή του στην υλοποίηση και αποπληρωμή των έργων εξετάστηκε σε ειδικές συνεδρίες από στελέχη των ΕΛΚΕ των ΤΕΙ και των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΕΘ.
3. Τα μεγάλα Οικονομικά προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης αλλά και οι δυνατότητες ανάπτυξης των ιδίων εσόδων με βάση το υπάρχον νομικό πλαίσιο από τα ίδια τα ιδρύματα.
4. Η Θεσμική λειτουργία των ιδρυμάτων υπό το πρίσμα του νέου σχεδίου νόμου στοιχεία του οποίου η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘ έδωσε στην δημοσιότητα πρόσφατα.
5. Η Ποιότητα στην Εκπαίδευση όπως αυτή αναλύθηκε από στελέχη της ΑΔΙΠ.
6. Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης με επίκεντρο την εισήγηση του Γενικού Γραμματέα της EURASΗE (Ευρωπαϊκή Ένωση Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών).
7. Οι Μεταπτυχιακές Σπουδές υπό το πρίσμα του νέου σχεδίου νόμου το οποίο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘ έδωσε στην δημοσιότητα και εστάλη με ειδική επιστολή και στην Σύνοδο.
Το θέμα αυτό απασχόλησε ιδιαίτερα τη Σύνοδο, που υιοθέτησε την άποψη ότι ένα τέτοιο νομοσχέδιο θα πρέπει να περιέχει βασικές αρχές και κατευθύνσεις και όχι διατάξεις κανονιστικού πλαισίου και οριζόντιες ρυθμίσεις, που περιορίζουν το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ και παρεμβαίνουν στη φυσιογνωμία και το στρατηγικό σχεδιασμό του κάθε Ιδρύματος.
Σε κάθε περίπτωση η Σύνοδος επεξεργάστηκε πρόταση για τις μεταπτυχιακές σπουδές την οποία θα καταθέσει άμεσα στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας – πράγμα που ζητήθηκε και από τον ίδιο τον Υπουργό.
Η πρόταση αυτή διαμορφώνεται με κύριο γνώμονα τη διευκόλυνση της συμμετοχής των οικονομικά αδύναμων πολιτών (κυρίως των πρόσφατα αποφοίτων), αλλά και βασικές κατευθυντήριες γραμμές που δεν περιορίζουν το αυτοδιοίκητο και την φυσιογνωμία των Ιδρυμάτων.
8. Ο Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης υπό το πρίσμα του νέου σχεδίου νόμου το οποίο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘ έδωσε στην δημοσιότητα και εστάλη με ειδική επιστολή και στην Σύνοδο.
Στο πλαίσιο του Ενιαίου Χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης τέθηκε από τη Σύνοδο, ενώπιον του Γ.Γ. του ΥΠΠΕΘ, ως ώριμο πλέον το σημαντικό θέμα της μετονομασίας των ΤΕΙ σε ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ονομασία που περιγράφει αυτό που είναι ΤΩΡΑ τα Ιδρύματα του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα. Η ακαδημαϊκή υπόσταση των Ιδρυμάτων μας έχει καταστήσει πλέον την ονομασία «ΤΕΙ» παρωχημένη.
Στην ίδια θεματική τέθηκε το θέμα του τρίτου κύκλου σπουδών με το εξής σκεπτικό:
• Ο τρίτος κύκλος σπουδών παγκοσμίως δεν συσχετίζεται με την ονομασία των ΑΕΙ και μάλιστα απαγορευτικά, όπως γίνεται στη χώρα μας για τον τεχνολογικό τομέα των ΑΕΙ.
• Η εκπόνηση και η απονομή Διδακτορικών είναι θέμα ακαδημαϊκής «αξίας» του κάθε εμπλεκόμενου Τμήματος και των καθηγητών που τα απαρτίζουν.
• Η πάγια θέση της Συνόδου είναι: Αξιολόγηση με ενιαία κριτήρια για όλα τα Τμήματα όλων των ΑΕΙ, που να πιστοποιεί την «ακαδημαϊκή ικανότητα» τους να απονέμουν Διδακτορικά.
• Με αυτές τις προϋποθέσεις, πολλά Τμήματα ΤΕΙ θα έπρεπε ΗΔΗ να απονέμουν Διδακτορικά.
Σχετικά με το θέμα αυτό ο Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου έστειλε μήνυμα κατά τη διάρκεια των εργασιών της Συνόδου, όπου ανέφερε ότι «Τα Ιδρύματά σας στελεχώνονται από επιστημονικό προσωπικό κύρους, έχουν σημαντικές υλικοτεχνικές υποδομές και είναι σίγουρο ότι θα ενισχυθούν με νέους επιστήμονες υψηλών προσόντων μέσω των νέων προκηρύξεων" και πιο ειδικά τόνισε ότι: «Το Υπουργείο θα ήθελε να λάβει τεκμηριωμένες προτάσεις ως προς τα κριτήρια που θα πρέπει να πληροί ένα αυτοδύναμο Τμήμα των ΤΕΙ ώστε να έχει τη δυνατότητα να διοργανώνει σπουδές τρίτου κύκλου».
Η πρόταση αυτή αξιολογήθηκε από την Σύνοδο ως ένα σημαντικό και γενναίο βήμα από τη μεριά του Υπουργείου προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών των Ιδρυμάτων μας, που είναι πάγιο αίτημα των τελευταίων χρόνων.
Ο ΓΓ ΥΠΠΕΘ κ. Παντής, κατά την τοποθέτησή του αναφέρθηκε κυρίως στο νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή, σχετικά με τα Μεταπτυχιακά και τις εκλογές των διοικήσεων των ΑΕΙ. Στο θέμα των εκλογών, η Σύνοδος έχει ήδη εκφράσει στο παρελθόν την αντίθεσή της στο ξεχωριστό ψηφοδέλτιο Αντιπρυτάνεων/Αντιπροέδρων και εμμένει σε αυτήν.
Στη συζήτηση που ακολούθησε τέθηκε επίσης το θέμα της διαμόρφωσης/οργάνωσης του πλαισίου της λειτουργίας των προγραμμάτων σπουδών τεχνικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης (5ου Επιπέδου του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), από τα ΑΕΙ της χώρας.
Η Σύνοδος έχει ήδη εκφράσει στην ηγεσία του Υπουργείου την άποψη ότι το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό, με πολλές παραμέτρους και πρέπει να συζητηθεί, αλλά έχει καταστήσει σαφή την αδιαπραγμάτευτη θέση της ότι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την προϋπόθεση της ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑΣ των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών.
esos.gr
Σχόλια